Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1992-10-29 do 1997-09-10
Wersja archiwalna od 1992-10-29 do 1997-09-10
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 12 października 1992 r.
w sprawie zasad współdziałania ministrów w zakresie kształcenia zawodowego.
Na podstawie art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Ministrowie i kierownicy urzędów centralnych, zwani dalej „właściwymi ministrami”, na których wniosek Minister Edukacji Narodowej wprowadził zawody do klasyfikacji zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego, zwanej dalej „klasyfikacją”, współdziałają w ustalaniu:
1) ramowych planów nauczania,
2) minimów programowych obowiązkowych specjalistycznych przedmiotów zawodowych, zwanych dalej „minimami programowymi”,
3) zestawów dopuszczonych do użytku szkolnego programów i podręczników szkolnych oraz zalecanych środków dydaktycznych w zakresie zawodów podstawowych dla reprezentowanych przez nich branż.
2. Podstawę do realizacji zadań określonych w ust. 1 stanowią:
1) przedstawiony przez właściwego ministra zgłaszającego zawód do klasyfikacji opis zawodu ze zbiorem umiejętności zawodowych, ustalany na podstawie odrębnych przepisów,
2) ustalone odrębnie przez Ministra Edukacji Narodowej w ramowym planie nauczania dla określonego typu szkoły zawodowej wymiary godzin kształcenia ogólnego i zawodowego.
3. Zakres współdziałania Ministrów: Kultury i Sztuki, Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz Zdrowia i Opieki Społecznej z Ministrem Edukacji Narodowej w realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, w odniesieniu odpowiednio do szkół artystycznych, rolniczych i gospodarki żywnościowej oraz medycznych określają przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254).
§ 2. 1. Właściwi ministrowie:
1) zgłaszają specjalistów do komisji programowych, o których mowa w § 3, oraz opiniują przygotowane przez te komisje programowe:
a) zestawy przedmiotów zawodowych w projektach ramowych planów nauczania,
b) projekty minimów programowych z zestawami środków dydaktycznych, ustalane na podstawie zbioru umiejętności zawodowych,
2) opiniują zestawy proponowanych do użytku szkolnego programów i podręczników szkolnych.
2. Ramowe plany nauczania i minima programowe, o których mowa w ust. 1 pkt 1, łącznie ze zbiorami umiejętności zawodowych, stanowią dokumentacje programowe dla poszczególnych zawodów.
3. Minister Edukacji Narodowej publikuje dokumentacje programowe, o których mowa w ust. 2, w formie odrębnych wydawnictw.
4. Właściwi ministrowie za zgodą Ministra Edukacji Narodowej mogą organizować prace nad projektowaniem ramowych planów nauczania i minimów programowych oraz publikować dokumentacje programowe.
§ 3. 1. Minister Edukacji Narodowej powołuje komisje programowe dla zawodów lub grup zawodów, określa ich skład oraz tryb i zakres pracy; w skład komisji wchodzą także specjaliści zgłoszeni zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1.
2. Ministrowie prowadzący szkoły na podstawie odrębnych przepisów mogą w porozumieniu z Ministrem Edukacji Narodowej powołać komisje programowe dla zawodów lub grup zawodów reprezentowanych przez nich branż oraz publikować opracowane dla tych zawodów dokumentacje programowe.
3. Minister Edukacji Narodowej oraz ministrowie, o których mowa w ust. 2, mogą wykonywać zadania związane z organizowaniem prac nad dokumentacjami programowymi i ich wydawaniem za pośrednictwem specjalistycznych jednostek organizacyjnych.
4. Minister Edukacji Narodowej koordynuje całokształt prac związanych z opracowywaniem dokumentacji programowych oraz może w tym celu udzielać szczegółowych wskazań dotyczących realizacji tych zadań, a także trybu wdrażania i weryfikowania dokumentacji programowych.
§ 4. 1. Właściwi ministrowie, którzy prowadzą prace nad dokumentacjami programowymi na dotychczasowych zasadach, zakończą te prace i przekażą dokumentacje Ministrowi Edukacji Narodowej nie później niż do dnia 31 grudnia 1992 r.
2. Wdrożenia próbne zatwierdzonych dokumentacji programowych mogą być kontynuowane na warunkach i w zakresie uzgodnionych z Ministrem Edukacji Narodowej.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: H. Suchocka