Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1992-09-20 do 2003-10-17
Wersja archiwalna od 1992-09-20 do 2003-10-17
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 25 sierpnia 1992 r.
w sprawie książeczek żeglarskich i opłat za ich wystawianie.
Na podstawie art. 16 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o pracy na morskich statkach handlowych (Dz. U. Nr 61, poz. 258) zarządza się, co następuje:
§ 1. Ustala się wzór książeczki żeglarskiej, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 2.1. Do wniosku o wystawienie książeczki żeglarskiej należy załączyć:
1) wypełniony formularz paszportowy i 3 fotografie o wymiarach 4,5 x 6,0 cm,
2) dokument stwierdzający posiadanie morskich kwalifikacji zawodowych marynarza lub rybaka,
3) świadectwo o stanie zdrowia, stwierdzające zdolność do pracy na statku.
2. Do wniosku o wystawienie książeczki żeglarskiej dla osoby, o której mowa w art. 11 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o pracy na morskich statkach handlowych (Dz. U. Nr 61, poz. 258), zwanej dalej „ustawą”, należy zamiast dokumentu określonego w ust. 1 pkt 2 załączyć oświadczenie armatora o rodzaju zawartej lub zamierzonej umowy o pracę na statku ze wskazaniem czasu, na który umowa ta została lub zostanie zawarta.
3. Do wniosku o wystawienie książeczki żeglarskiej nie załącza się dokumentów określonych w ust. 1, jeżeli są one w posiadaniu urzędu morskiego.
§ 3.Przed wystawieniem książeczki żeglarskiej urząd morski zasięga opinii właściwego organu administracji, czy wobec osoby, której ma być wystawiona książeczka, nie zachodzą okoliczności określone w art. 13 ust. 1 pkt 2 lit. d) ustawy.
§ 4.1. Wystawiając książeczkę żeglarską należy:
1) przytwierdzić fotografię posiadacza na drugiej stronie okładki i opatrzyć ją w prawym dolnym rogu odciskiem suchej pieczęci tłoczonej urzędu morskiego,
2) wypełnić czarnym tuszem rubryki na drugiej stronie okładki i na pierwszej stronie książeczki,
3) przyłożyć na pierwszej stronie pieczęć urzędu morskiego oraz umieścić obok niej podpis dyrektora urzędu morskiego lub osoby przez niego upoważnionej,
4) przytwierdzić na trzeciej stronie okładki świadectwo zdrowia.
2. Wystawiona książeczka żeglarska powinna być opatrzona numerem ewidencyjnym na pierwszej i czwartej stronie okładki oraz na wszystkich nieparzystych stronach.
§ 5.1. Każda adnotacja urzędowa lub wpis, dokonane po wystawieniu książeczki żeglarskiej, powinny być opatrzone datą i podpisem osoby uprawnionej; za osobę taką uważa się:
1) ze strony urzędu morskiego – dyrektora urzędu morskiego lub osobę przez niego upoważnioną,
2) ze strony armatora – armatora, kapitana statku lub inną osobę upoważnioną przez armatora,
3) za granicą – konsula Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Wpisów i adnotacji należy dokonywać starannie, pismem czytelnym, bez używania skrótów. Wpisanych wyrazów nie wolno przerabiać lub czynić nieczytelnymi. Omyłki prostuje się przez przekreślenie błędnego wyrazu w sposób pozwalający na odczytanie pierwotnego tekstu i wpisanie prawidłowego wyrazu.
§ 6.1. Książeczka żeglarska podlega wymianie na nową:
1) w razie jej uszkodzenia w stopniu utrudniającym posługiwanie się nią,
2) w razie zmiany imienia lub nazwiska jej posiadacza,
3) jeżeli brak jest miejsca na odnotowywanie w niej wymaganych wpisów.
2. W razie wymiany książeczki żeglarskiej na nową, urząd morski zwraca posiadaczowi książeczkę dotychczasową, dokonując na drugiej stronie okładki adnotacji o jej anulowaniu.
3. W razie utraty książeczki żeglarskiej, wystawia się nową książeczkę w terminie 30 dni od dnia zgłoszenia tego faktu urzędowi morskiemu, który ją wystawił. Równocześnie ze zgłoszeniem utraty książeczki jej posiadacz składa pisemne oświadczenie wyjaśniające okoliczności utraty książeczki żeglarskiej. Okoliczności przedstawione w oświadczeniu powinny być potwierdzone przez właściwe organy lub armatora.
§ 7.1. Z chwilą wydania decyzji o unieważnieniu książeczki żeglarskiej z przyczyn, o których mowa w art. 15 ustawy, dyrektor urzędu morskiego wzywa jej posiadacza do niezwłocznego przedłożenia mu książeczki celem jej unieważnienia.
2. Adnotacji o unieważnieniu książeczki żeglarskiej dokonuje się na drugiej stronie okładki.
3. Jeżeli na wezwanie, o którym mowa w ust. 1, posiadacz książeczki żeglarskiej nie przedłoży jej dyrektorowi urzędu morskiego, książeczka traci cechy dokumentu stwierdzającego tożsamość jej posiadacza oraz uprawniającego do przekraczania granicy Państwa Polskiego, o czym dyrektor urzędu morskiego powiadamia właściwe organy.
§ 8.1. Za wystawienie książeczki żeglarskiej urząd morski pobiera od wnioskodawcy opłatę w wysokości:
1) za książeczkę wystawioną na czas nie określony – 150.000 zł,
2) za książeczkę wystawioną na czas określony – 100.000 zł,
3) za książeczkę wystawioną na czas określonej podróży – 60.000 zł.
2. Opłatę, o której mowa w ust. 1, uiszcza się przy składaniu wniosku o wystawienie książeczki żeglarskiej.
3. Za wystawienie nowej książeczki w miejsce utraconej urząd morski pobiera opłatę w podwójnej wysokości.
4. Konsul pobiera opłatę za czynność wymienioną w ust. 1 pkt 3 według taryfy opłat konsularnych.
§ 9.1. Urząd morski prowadzi ewidencję wydanych, anulowanych i unieważnionych książeczek żeglarskich.
2. Sposób prowadzenia ewidencji określa dyrektor urzędu morskiego.
§ 10.Książeczki wydane na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują swoją ważność w okresie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia. W tym czasie książeczki te powinny być wymienione na nowe.
§ 11.Traci moc zarządzenie Ministra Żeglugi z dnia 24 lipca 1971 r. w sprawie książeczek żeglarskich i list załogi na polskich statkach morskich (Monitor Polski Nr 44, poz. 283 i z 1972 r. Nr 8, poz. 58).
§ 12.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej: Z. Jaworski
Załącznik do rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej
z dnia 25 sierpnia 1992 r. (poz. 340)
KSIĄŻECZKA ŻEGLARSKA