Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 1992 nr 55 poz. 273
Wersja archiwalna od 1992-07-20 do 1999-06-15
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 1992 nr 55 poz. 273
Wersja archiwalna od 1992-07-20 do 1999-06-15
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ

z dnia 2 lipca 1992 r.

w sprawie zasad wynagradzania pracowników publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

Na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. 1. Rozporządzenie stosuje się do zatrudnionych w publicznych zakładach opieki zdrowotnej, prowadzonych w formie jednostki budżetowej lub zakładu budżetowego, zwanych dalej „zakładami”:

1) pracowników działalności podstawowej,

2) pracowników technicznych, ekonomicznych i administracyjnych,

3) pracowników gospodarczych i obsługi.

2. Rozporządzenia nie stosuje się do:

1) pracowników transportu sanitarnego i lotniczego, innych niż wymienieni w ust. 1 pkt 1,

2) innych pracowników wymienionych w ust. 1, otrzymujących wynagrodzenie na podstawie odrębnych przepisów.

3. Przez pracowników działalności podstawowej, o których mowa w ust. 1 pkt 1, rozumie się:

1) pracowników medycznych, a w szczególności:

a) pracowników, którzy ukończyli wyższe studia medyczne lub średnie szkoły medyczne,

b) pracowników, którzy uzyskali medyczne kwalifikacje zawodowe w trybie przejściowym lub na podstawie odbytego szkolenia zawodowego,

c) pracowników mających wykształcenie wyższe lub średnie, inne niż określone pod lit. a) i b), gdy posiadane przez nich kwalifikacje zawodowe mają zastosowanie przy udzielaniu świadczeń w działalności podstawowej, jeżeli są zatrudnieni na stanowiskach, na których te kwalifikacje są wymagane,

2) innych pracowników działalności podstawowej, których praca pozostaje w związku z udzielaniem świadczeń zapobiegawczo-leczniczych, rehabilitacyjnych bądź diagnostycznych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. 1. Ustala się:

1) tabelę stawek wynagrodzenia zasadniczego, stanowiącą załącznik nr 1 do rozporządzenia,

2) tabelę zaszeregowania stanowisk pracy, stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia.

2. Stawki wynagrodzenia określone w rozporządzeniu uwzględniają podatek dochodowy od osób fizycznych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. 1. Wynagrodzenie zasadnicze określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia przysługuje za pełny wymiar czasu pracy.

2. W razie zatrudnienia w niższym wymiarze czasu pracy niż wymieniony w ust. 1, wynagrodzenie zasadnicze pracownika oblicza się proporcjonalnie do czasu pracy przewidzianego w umowie o pracę.

3. Stawki godzinowe oblicza się dzieląc kwotę miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego przysługującego za pełny wymiar czasu pracy przez:

1) 178 – dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi przeciętnie 42 godziny,

2) 170 – dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi przeciętnie 40 godzin,

3) 135 – dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi przeciętnie 31 godzin i 30 minut,

4) 112 – dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi przeciętnie 26 godzin i 15 minut.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4. 1. Pracownikom zatrudnionym na stanowiskach kierowniczych przysługuje dodatek funkcyjny.

2. Wykaz stanowisk kierowniczych i stawki dodatków funkcyjnych, ustalone w relacji procentowej od wynagrodzenia zasadniczego, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5. 1. Pracownikom przysługuje dodatek za wysługę lat w wysokości wynoszącej po 5 latach pracy 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Dodatek ten wzrasta o 1% za każdy dalszy rok pracy, aż do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego.

2. Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia, z wyłączeniem okresów zatrudnienia w tych zakładach, w których stosunek pracy wygasł wskutek porzucenia pracy przez pracownika lub został rozwiązany przez zakład pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika.

3. Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat wlicza się także inne okresy na podstawie odrębnych przepisów.

4. Prawo do dodatku za wysługę lat ustala się odrębnie dla każdego stosunku pracy. Do okresu dodatkowego zatrudnienia nie wlicza się okresów zatrudnienia podstawowego, bez względu na to, czy dodatkowe zatrudnienie ma, miejsce w tym samym, czy w innym zakładzie.

5. Zmiana wysokości dodatku za wysługę lat, wynikająca z osiągnięcia określonej liczby lat pracy, następuje od pierwszego dnia najbliższego miesiąca kalendarzowego.

6. Dodatek za wysługę lat wypłaca się za wszystkie dni pracy i dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy, za które pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, oraz za dni nieobecności w pracy, za które pracownikowi przysługuje zasiłek chorobowy lub opiekuńczy z ubezpieczenia społecznego.

7. Pracownikowi nie przysługuje dodatek za wysługę lat w miesiącu, w którym:

1) porzucił pracę,

2) zakład pracy rozwiązał z pracownikiem umowę o pracę bez wypowiedzenia z jego winy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6. 1. Pracownikom przysługuje, z zastrzeżeniem ust. 2, dodatek w wysokości 20% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego za każdą godzinę pracy wykonywanej w porze nocnej.

2. Pielęgniarce (asystentce pielęgniarskiej, młodszej pielęgniarce, pielęgniarce przyuczonej), położnej, technikowi (laborantowi), opiekunce dziecięcej, salowej, sanitariuszowi, zatrudnionym w szpitalach lub innych zakładach zapewniających całodobową opiekę zdrowotną, przysługuje zamiast dodatku, o którym mowa w ust. 1, dodatek w wysokości 65% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego za każdą godzinę pracy wykonywanej w porze nocnej.

3. Pracownikom, o których mowa w ust. 2, za pracę w dni ustawowo wolne od pracy (niedziele i święta) przysługuje dodatek w wysokości 45% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego za każdą godzinę pracy wykonywanej w porze dziennej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7. 1. W ramach środków na wynagrodzenia osobowe w zakładzie tworzy się fundusz premiowy z przeznaczeniem na premie za wykonywanie przez pracowników określonych zadań.

2. Wysokość funduszu premiowego, zadania oraz zasady premiowania ustala kierownik zakładu w uzgodnieniu z przedstawicielami związków zawodowych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8. 1. Pracownikowi działalności podstawowej przysługuje odrębne wynagrodzenie za wykonywanie szczególnych zadań.

2. Rodzaje szczególnych zadań, wysokość odrębnego wynagrodzenia i zasady jego przyznawania określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.

3. Odrębne wynagrodzenie przysługuje za wykonywanie zadań poza czasem pracy wynikającym z umowy o pracę, z wyjątkiem zadań określonych w części I Ip. 5 i 21–23 załącznika nr 4 do rozporządzenia. Za wykonywanie tych zadań w ramach czasu pracy przysługuje odrębne wynagrodzenie.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9. 1. Pracownikowi medycznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w lotnictwie sanitarnym, sprawującemu opiekę nad chorymi na sanitarnych statkach powietrznych, przysługuje dodatek żywnościowy na zasadach obowiązujących przy przyznawaniu takiego dodatku personelowi latającemu w jednostkach organizacyjnych lotnictwa sanitarnego.

2. W razie zatrudnienia w niepełnym wymiarze czasu pracy dodatek, o którym mowa w ust. 1, oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy. Dodatek ten nie ulega zwiększeniu w razie zatrudnienia w wymiarze czasu pracy wyższym od pełnego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10. 1. Lekarzowi pracującemu w poradni ogólnej lub poradni dla dzieci przychodni rejonowej (ośrodku zdrowia) przysługuje dodatkowe wynagrodzenie za opiekę realizowaną według zasady wyboru lekarza.

2. Wysokość dodatkowego wynagrodzenia oraz zasady jego przyznawania określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11. 1. Za każdą godzinę pełnienia dyżuru zakładowego przysługuje odrębne wynagrodzenie w wysokości stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego, ustalonego indywidualnie do celów dyżurów zakładowych, stosownie do kategorii zaszeregowania stanowisk pracy, określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

2. Za pełnienie dyżurów w dni ustawowo wolne od pracy (niedziele i święta) oraz w dzień ustalony w rozkładzie czasu pracy dla danego pracownika jako dodatkowy dzień wolny od pracy przysługuje wynagrodzenie określone w ust. 1 w podwójnej wysokości.

3. Wynagrodzenie w podwójnej wysokości za dodatkowy dzień wolny od pracy nie przysługuje pracownikowi, który dyżury zakładowe pełni na warunkach pracy dodatkowej w zakładzie innym niż macierzysty.

4. Pracownikowi, który nie uzyskał zwolnienia z godzin pracy przypadających po zakończeniu dyżuru zakładowego z powodu braku zastępstwa, za pracę w tych godzinach, jednak nie więcej niż za 6 godzin, przysługuje dodatek w wysokości 100% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego.

5. Pracownikowi pełniącemu dyżury zakładowe w innym zakładzie niż macierzysty, w razie nieudzielenia zwolnienia z godzin pracy po zakończeniu dyżuru, dodatek wypłaca zakład, w którym dyżur był pełniony, w wysokości 100% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego, ustalonego w celach dyżuru zakładowego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12. 1. Za każdą godzinę pozostawania w gotowości do pracy na wezwanie przez zakład przysługuje odrębne wynagrodzenie w wysokości 25% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego.

2. Za czas wykonywania pracy w wyniku wezwania przez zakład, zamiast wynagrodzenia określonego w ust. 1, przysługuje wynagrodzenie w wysokości 100% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego, nie niższe jednak niż za 1 godzinę pracy przy każdym wezwaniu.

3. Pracownikowi, który stawił się w zakładzie w wyniku wezwania, przysługuje zwrot poniesionych kosztów przejazdu, jeżeli zakład nie zapewni przejazdu samochodem służbowym.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13. 1. Lekarzowi, felczerowi, pielęgniarce i położnej, zatrudnionym w zespole wyjazdowym pogotowia ratunkowego (pomocy doraźnej), przysługuje dodatek w wysokości 30% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego za każdą godzinę pracy.

2. Pracownikom wymienionym w ust. 1 i lekarzom dentystom, zatrudnionym w pogotowiu ratunkowym (pomocy doraźnej) poza zespołem wyjazdowym, oraz sanitariuszom (noszowym) zatrudnionym w zespole wyjazdowym przysługuje dodatek w wysokości 20% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego za każdą godzinę pracy.

3. Pracownikom działalności podstawowej, innym niż wymienieni w ust. 1 i 2, zatrudnionym w pogotowiu ratunkowym (pomocy doraźnej) przysługuje dodatek w wysokości 10% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego za każdą godzinę pracy.

4. Kierownik zakładu w ramach środków na wynagrodzenia osobowe może przyznać sanitariuszom zatrudnionym w pogotowiu ratunkowym (pomocy doraźnej) dodatek o 10% wyższy niż określony w ust. 2 i 3.

5. Za pracę w dni ustawowo wolne od pracy (niedziele i święta) oraz w dzień ustalony w rozkładzie czasu pracy dla danego pracownika jako dodatkowy dzień wolny od pracy, zamiast dodatku, o którym mowa w ust. 1–4, przysługuje dodatek w wysokości 100% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego za każdą godzinę pracy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 14. 1. Czas pracy i zasady wynagradzania za pracę w godzinach nadliczbowych pracowników zatrudnionych przy pilnowaniu regulują odrębne przepisy.

2. Za każdą godzinę przepracowaną nieprzerwanie (na dobę) ponad 8 godzin do 12 godzin, z zachowaniem miesięcznej normy czasu pracy wynikającej z pomnożenia 8 godzin przez liczbę roboczych dni kalendarzowych, pracownikom, o których mowa w ust. 1, przysługuje dodatek w wysokości 10% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 15. Pracownikom przysługują na zasadach określonych odrębnymi przepisami:

1) nagrody jubileuszowe,

2) jednorazowa odprawa pieniężna z tytułu przejścia na emeryturę lub rentę inwalidzką.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 16. 1. Pracownicy zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia, którym obniżono kategorię zaszeregowania, nie mogą otrzymać wynagrodzenia zasadniczego w kwocie niższej od określonej w umowie o pracę na podstawie dotychczasowych przepisów.

2. Jeżeli w dniu wejścia w życie rozporządzenia pracownik otrzymywał dodatek, tzw. deficytowy lub wiejski, stawka wynagrodzenia zasadniczego dla tego pracownika, ustalona na podstawie niniejszego rozporządzenia, powinna uwzględniać kwotę tego dodatku.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 17. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 czerwca 1992 r.

Minister Zdrowia i Opieki Społecznej: p. o. M. Miśkiewicz

Załączniki do rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej
z dnia 2 lipca 1992 r. (poz. 273)

Załącznik nr 1

TABELA STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO

Kategoria zaszeregowania

Miesięczna kwota w złotych

1

2

I

900.000–1.000.000

II

950.000–1.100.000

III

1.000.000–1.200.000

IV

1.050.000–1.300.000

V

1.100.000–1.400.000

VI

1.150.000–1.500.000

VII

1.200.000–1.600.000

VIII

1.250.000–1.700.000

IX

1.300.000–1.800.000

X

1.350.000–1.900.000

XI

1.400.000–2.000.000

XII

1.500.000–2.100.000

XIII

1.600.000–2.300.000

XIV

1.700.000–2.500.000

XV

1.850.000–2.700.000

XVI

2.000.000–2.900.000

XVII

2.150.000–3.100.000

XVIII

2.300.000–3.300.000

XIX

2.450.000–3.600.000

XX

2.600.000–3.900.000

XXI

2.750.000–4.200.000

XXII

2.900.000–4.500.000

Załącznik nr 2

TABELA ZASZEREGOWANIA STANOWISK PRACY

I. Pracownicy działalności podstawowej

Lp.

Stanowisko

Kategoria zaszeregowania

1

2

3

1

Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny

XX–XXII

2

Zastępca dyrektora do spraw lecznictwa w zakładzie o obszarze działania: ogólnokrajowym, ponadwojewódzkim lub międzywojewódzkim

XIX–XXI

Zastępca kierownika do spraw opieki zdrowotnej w zespole zakładów

Ordynator

Naczelny lekarz szpitala

3

Państwowy terenowy (Portowy) inspektor sanitarny

XVIII–XX

Wojewódzki inspektor do spraw orzecznictwa lekarskiego

Zastępca kierownika zakładu do spraw lecznictwa, nie wymieniony w Ip. 2

Zastępca ordynatora

Kierownik jednostki organizacyjnej

4

Zastępca kierownika jednostki organizacyjnej, wymienionego w Ip. 3

XVII–XIX

Kierownik komórki organizacyjnej (działu, sekcji) z wyższym wykształceniem

Naczelna pielęgniarka w zakładach wymienionych w Ip. 2 oraz w zespołach zakładów

Starszy asystent

Starszy asystent (starszy specjalista, starszy inspektor) w stacjach sanitarno-epidemiologicznych

5

Zastępca kierownika komórki organizacyjnej (działu, sekcji), wymienionego w lp.4

XVI–XVIII

Zastępczyni naczelnej pielęgniarki w zakładach wymienionych w Ip. 2 oraz w zespołach zakładów

Asystent

Asystent (specjalista, inspektor) w stacjach sanitarno-epidemiologicznych

6

Młodszy asystent

XV–XVII

7

Lekarz w pierwszym roku pracy

XIV

8

Starszy felczer, felczer

XIV–XVI

Przełożona pielęgniarek szpitala, wojewódzkiej stacji pogotowia ratunkowego, zespołu przychodni specjalistycznych o zasięgu wojewódzkim, przychodni rejonowej obejmującej opieką ponad 20 tys. osób

Kierownik techniczny pracowni stomatologicznej

Kapelan szpitalny

9

Zastępczyni przełożonej pielęgniarek szpitala lub wojewódzkiej stacji pogotowia ratunkowego

XIII–XV

Pielęgniarka koordynująca i nadzorująca pracę innych pielęgniarek i położnych

Pielęgniarka (położna) oddziałowa

Kierownik zespołu techników

Specjalistka pielęgniarka (położna)

Instruktorka w wojewódzkiej przychodni specjalistycznej

10

Kierownik komórki organizacyjnej (działu, sekcji) z wykształceniem średnim

XII–XIV

Uprawniony technik dentystyczny

Starsi: pielęgniarka (położna), technik (laborant) medyczny, instruktor higieny

Starszy dyspozytor w pogotowiu ratunkowym

11

Pielęgniarka (położna), technik (laborant) medyczny, higienistka szkolna

XI–XIII

Dyspozytor w pogotowiu ratunkowym

Starszy: instruktor, terapeuta, ortoptysta i inni z wykształceniem średnim zawodowym, nie wymienieni w Ip. 10

12

Instruktor, terapeuta, ortoptysta i inni z wykształceniem średnim zawodowym, nie wymienieni w Ip. 11

X–XII

13

Starsza: sekretarka medyczna, opiekunka i inni z wykształceniem średnim ogólnym lub innym wykształceniem uznanym za równorzędne

IX–XI

Asystentka pielęgniarska

14

Sekretarka medyczna, opiekunka i inni z wykształceniem średnim ogólnym

VIII–X

Sanitariusz szpitalny

15

Pomoc dentystyczna, dezynfektor, laborant i inni z przeszkoleniem zawodowym

VII–IX

16

Pracownicy z wykształceniem podstawowym przyuczeni do wykonywania zawodu

VI–VIII

II. Pracownicy techniczni, ekonomiczni i administracyjni

Lp.

Stanowisko

Kategoria zaszeregowania

1

2

3

1

Dyrektor zakładu o obszarze działania ogólnokrajowym, ponadwojewódzkim, wojewódzkim lub międzywojewódzkim

XX–XXII

Kierownik zespołu zakładów

2

Dyrektor zakładu o obszarze działania obwodu zapobiegawczo-leczniczego

XIX–XXI

Zastępca kierownika (dyrektora) zakładów wymienionych w Ip. 1

Kierownik jednostki organizacyjnej

Główny księgowy zakładów wymienionych w Ip. 1

3

Zastępca kierownika zakładu o obszarze działania obwodu wymienionego w Ip. 2

XVIII–XX

Główny księgowy zakładów wymienionych w Ip. 2

4

Kierownik zakładu: leczniczo-wychowawczego, opiekuńczo-leczniczego, opiekuńczo-rehabilitacyjnego

XVII–XIX

Kierownik pozostałych zakładów

Zastępca głównego księgowego zakładów wymienionych w Ip. 1 i 2

Zastępca kierownika jednostki organizacyjnej

5

Zastępca kierownika zakładów wymienionych w Ip. 4

XVI–XVIII

Główny księgowy w zakładach wymienionych w Ip. 4

Radca prawny

6

Kierownik komórki organizacyjnej

XIV–XVI

Główny specjalista

Zastępca głównego księgowego zakładów wymienionych w Ip. 4

7

Starszy specjalista

XIII–XV

8

Specjalista

XII–XIV

9

Starszy: inspektor, księgowy, mistrz, rewident zakładowy

XI–XIII

Inspektor bhp i p.poż.

10

Mistrz, inspektor, księgowy, starszy kasjer

X–XII

11

Starszy referent

IX–XI

Kierownik kancelarii

Starszy magazynier

Kasjer, intendent

12

Referent, archiwista, sekretarka

VIII–X

13

Magazynier

VII–IX

14

Starsza maszynistka

VI–VIII

Maszynistka, telefonistka

III. Pracownicy gospodarczy i obsługi

Lp.

Stanowisko

Kategoria zaszeregowania

1

2

3

1

Konserwator urządzeń technicznych, mistrz w zawodzie, laborant w kotłowni

IX–XII

2

Rzemieślnik, palacz

VIII–XI

3

Pracownik wykwalifikowany na stanowisku robotniczym

VII–X

Pomocnik palacza

4

Pracownik przyuczony na stanowisku robotniczym (robotnik gospodarczy)

V–VII

Kierowca wózka akumulatorowego

5

Dozorca, strażnik i inny pracownik mający umiejętność wykonywania pracy w zawodzie i niezbędne przeszkolenie

II–V

6

Pracownik w okresie nauki zawodu lub przyuczenia do zawodu

I–III

Załącznik nr 3

WYKAZ STANOWISK KIEROWNICZYCH I STAWKI DODATKÓW FUNKCYJNYCH

Lp.

Stanowisko

Dodatek funkcyjny-procent od wynagrodzenia zasadniczego

1

2

3

1. Pracownicy działalności podstawowej

1

Państwowy inspektor sanitarny

do 50%

2

Zastępca dyrektora (kierownika) zakładu (zespołu zakładów)

Naczelny lekarz szpitala

Naczelna pielęgniarka

do 45%

3

Ordynator

Kierownik komórki (jednostki) organizacyjnej

do 45%

4

Zastępca ordynatora

Zastępca kierownika komórki (jednostki) organizacyjnej

Zastępczyni naczelnej pielęgniarki

Przełożona pielęgniarek

do 35%

5

Wojewódzki inspektor do spraw orzecznictwa lekarskiego

Zastępczyni przełożonej pielęgniarek

Pielęgniarka koordynująca i nadzorująca pracę innych pielęgniarek i położna

Pielęgniarka (położna) oddziałowa

Kierownik zespołu techników medycznych

do 25%

6

Kierownik techniczny pracowni stomatologicznej

do 20%

II. Pracownicy techniczni, ekonomiczni i administracyjni

1

Dyrektor (kierownik) zakładu (zespołu zakładów)

do 50%

2

Zastępca dyrektora (kierownika) zakładu (zespołu zakładów)

Główny księgowy w zakładzie (zespole zakładów)

do 45%

3

Kierownik jednostki organizacyjnej

do 40%

4

Zastępca kierownika jednostki organizacyjnej

Zastępca głównego księgowego

do 30%

5

Kierownik komórki organizacyjnej

do 25%

Załącznik nr 4

RODZAJE SZCZEGÓLNYCH ZADAŃ, ZA KTÓRYCH WYKONYWANIE PRZYSŁUGUJE ODRĘBNE WYNAGRODZENIE, ORAZ ZASADY JEGO PRZYZNAWANIA

Część I

Lp.

Zadanie

Wynagrodzenie kwota w zł

1

1) Wykonanie sekcji zwłok, łącznie ze sporządzeniem protokołu:

a) lekarz spoza zakładu pracy

– ze specjalizacją co najmniej I stopnia w zakresie patomorfologii

do 80.000

– odbywający specjalizację I stopnia w zakresie patomorfologii lub mający uprawnienia

do 60.000

b) lekarz zatrudniony w zakładzie pracy w innej komórce organizacyjnej niż pracownia anatomopatologiczna:

– ze specjalizacją co najmniej I stopnia w zakresie patomorfologii

do 60.000

– odbywający specjalizację I stopnia w zakresie patomorfologii lub mający uprawnienia

do 50.000

2) Pobranie wycinków przy sekcji zwłok do badań histopatologicznych

do 10.000

3) Prace pomocnicze przy sekcji zwłok

do 20.000

2

Opieka nad przewlekle chorymi psychicznie i umysłowo upośledzonymi, sprawowana w ramach hospitalizacji domowej (za zadania wykonywane poza godzinami pracy miesięcznie)

1) lekarz psychiatra opiekujący się:

a) 10–25 chorymi

do 140.000

b) powyżej 25 chorymi

do 200.000

2) pielęgniarka opiekująca się

a) 10–15 chorymi

do 80.000

b) powyżej 15 chorymi

do 120.000

3) pracownik socjalny sprawujący opiekę nad:

a) 10–40 chorymi

do 70.000

b) powyżej 40 chorymi

do 100.000

3

Odczytanie i opis:

1) zdjęcia małoobrazkowego

do 400

2) elektrokardiogramu

do 1.800

4

Badanie przeprowadzone przez lekarza sądowego

1) w miejscu przyjęć lekarza

do 10.000

2) w domu chorego

do 18.000

Za badanie przeprowadzone w niedzielę lub święto przysługuje podwójna stawka wynagrodzenia

5

Prace techniczne wykonywane w wymiarze 170 jednostek obliczeniowych w pracowniach stomatologicznych (za jednostkę obliczeniową)

do 11.600

6

Opieka lekarsko-dentystyczna w placówkach oświatowo-wychowawczych (miesięcznie):

1) w mieście

do 140.000

2) na wsi:

a) do 150 uczniów

do 160.000

b) powyżej 150 uczniów

do 180.000

7

Udział w komisyjnym badaniu i stwierdzeniu śmierci osobniczej:

1) lekarz neurolog lub lekarz neurochirurg

do 70.000

2) lekarz anestezjolog

do 70.000

3) lekarz specjalista w dziedzinie patomorfologii lub lekarz wyznaczony przez właściwy terenowo zakład medycyny sądowej akademii medycznej

do 70.000

8

Wykonanie zespołu czynności związanych z przeszczepieniem jednej nerki (w ośrodku wykonującym ponad 15 przeszczepień rocznie)

do 3.000.000

9

Wykonanie zespołu czynności związanych z przeszczepieniem serca

do 4.000.000

10

Wykonanie zespołu czynności związanych z przeszczepieniem serca i płuc

do 4.000.000

11

Wykonanie operacji serca w krążeniu pozaustrojowym (w ośrodku wykonującym ponad 150 operacji rocznie) na jednej sali operacyjnej

do 2.400.000

12

Przezskórne, wewnątrztętnicze rozszerzenie naczyń wieńcowych – za każdy zabieg w ośrodku wykonującym ponad 150 zabiegów plastycznych na naczyniach wieńcowych, zastawkach serca, aorcie i żyłach płucnych w jednej pracowni

do 800.000

13

Wykonanie zespołu czynności związanych z przeszczepieniem wątroby lub trzustki

do 4.000.000

14

Wykonanie zespołu czynności związanych z pobraniem gałki ocznej do przeszczepu jej tkanek i przeszczep rogówki

do 1.000.000

15

Wykonanie zespołu czynności związanych z transplantacją szpiku

do 2.700.000

16

Wykonanie zespołu czynności związanych z pobraniem i przygotowaniem allogenicznych przeszczepów biostatycznych

1) pobranie zastawki serca

a) lekarz

do 120.000

b) pracownik medyczny z innym niż medyczne wyższym wykształceniem

do 95.000

c) technik medyczny (laborant medyczny)

do 60.000

2) pobranie tkanek innych niż wymienione w pkt 1

a) lekarz lub pracownik medyczny z innym niż medyczne wyższym wykształceniem za pobranie:

– opony twardej

do 25.000

– kości długich (4 sztuki)

do 47.000

– talerza biodrowego (jednego)

do 15.000

– mostka

do 15.000

– żebra

do 4.700

– skóry (o powierzchni 100 cm2)

do 9.000

– nerwów i naczyń krwionośnych

25.000

– kostek słuchowych – jednostronnie

30.000

b) technik medyczny (laborant medyczny) za pobranie:

– opony twardej

12.000

– kości długich (4 sztuki)

25.000

– talerza biodrowego (jednego)

7.000

– mostka

7.000

– żebra

2.000

– skóry (o powierzchni 100 cm2)

7.000

– nerwów i naczyń krwionośnych

12.000

– kostek słuchowych – jednostronnie

12.000

3) protezowanie zwłok

36.000

4) przygotowanie zastawki sercowej do przeszczepienia:

a) lekarz lub pracownik medyczny z innym niż medyczne wyższym wykształceniem

170.000

b) technik medyczny (laborant medyczny)

60.000

5) przygotowywanie kostek słuchowych do przeszczepienia:

a) lekarz

100.000

b) technik medyczny (laborant medyczny)

50.000

6) przygotowanie tkanek innych niż wymienione w pkt 4 i 5 do przeszczepienia (do jednego przeszczepu)

a) lekarz

5.000

b) technik medyczny (laborant medyczny)

2.500

c) pracownik niższego personelu działalności podstawowej

1.800

7) wykonanie oceny bakteriologicznej pobranej tkanki przed i po sterylizacji:

a) lekarz lub pracownik medyczny z innym niż medyczne wyższym wykształceniem

5.000

b) technik medyczny (laborant medyczny)

2.500

8) wykonanie kwalifikacji sekcji i konsultacja przy pobieraniu tkanki ze zwłok ludzkich – lekarz patomorfologii lub lekarz specjalista z zakresu medycyny sądowej

50.000

9) konsultacje i pobranie tkanek zwierzęcych – lekarz

15.000

17

Wykonanie badania wirusologicznego u dawcy narządów lub tkanek:

1) lekarz lub pracownik medyczny z innym niż medyczne wyższym wykształceniem

50.000

2) technik medyczny (laborant medyczny)

15.000

18

Wykonanie oceny bakteriologicznej pobranego narządu lub tkanek:

1) lekarz lub pracownik medyczny z innym niż medyczne wyższym wykształceniem

10.000

2) technik medyczny (laborant medyczny)

5.000

19

Wykonywanie operacji rewaskularyzacyjnych tętnic w ośrodku wykonującym powyżej 200 operacji rocznie

do 800.000

20

Wykonanie zespołu zadań związanych z operacją wydłużenia kończyn, powyżej 20 rocznie

do 100.000

21

Wykonywanie przez pracownika działalności podstawowej opieki zdrowotnej nad osobami zakażonymi wirusem HIV, zatrudnionego w:

1) oddziale detoksykacyjnym

2) poradni uzależnień lękowych, punkcie konsultacyjnym

3) ośrodku (oddziale) rehabilitacyjnym

4) oddziale dla chorych na AIDS i nosicieli wirusa HIV

5) pracowni w laboratorium, wykonującej badania w kierunku nosicielstwa HIV

do 1.500.000

6) pracowni wykonującej badania diagnostyczne osobom zakażonym

(miesięcznie)

22

Udzielanie przez pracownika działalności podstawowej zatrudnionego w zakładzie (komórce) opieki stacjonarnej innym niż określony pod Ip. 21 sporadycznie pomocy medycznej osobom zakażonym wirusem HIV – za każdy dzień – w którym była udzielana pomoc medyczna

30.000

23

Udzielanie przez pracownika medycznego pomocy medycznej (ambulatoryjnej, doraźnej, diagnostycznej itp.) osobie zakażonej wirusem HIV

30.000

Część II

1. W razie wykonywania sekcji zwłok w miejscowości oddalonej co najmniej 25 km od miejscowości, w której lekarz jest zatrudniony, wynagrodzenie określone pod Ip. 1 pkt 1 lit. a) i b) przysługuje w podwójnej wysokości.

2. Wynagrodzenie określone pod Ip. 4 przysługuje za badania ustalone w rozporządzeniu Ministrów Sprawiedliwości, Obrony Narodowej oraz Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 24 października 1970 r. w sprawie warunków i trybu usprawiedliwiania niestawiennictwa z powodu choroby uczestników procesu w sprawach karnych (Dz. U. Nr 27, poz. 218).

3. Wynagrodzenie za wykonywanie zadań określonych pod Ip. 5:

1) przysługuje technikowi dentystycznemu (uprawnionemu technikowi dentystycznemu), zatrudnionemu w poradni stomatologicznej, za wykonywanie każdej jednostki obliczeniowej ponad 510 jednostek kwartalnie: liczbę 510 jednostek obliczeniowych pomniejsza się w przypadku usprawiedliwionej nieobecności w pracy proporcjonalnie do czasu trwania tej nieobecności,

2) obliczane jest po upływie każdego kwartału,

3) może być wypłacone w formie zaliczki w wysokości 50% należności za wykonane jednostki obliczeniowe ponad 170 w pierwszym miesiącu kwartału oraz ponad 170 – w drugim,

4) przysługuje kierownikowi technicznemu pracowni stomatologicznej w wysokości średniego wynagrodzenia za wykonanie dodatkowych zadań, przypadającego na jednego technika dentystycznego (uprawnionego technika dentystycznego), zatrudnionego w kwartale stanowiącym okres obliczeniowy,

5) przysługuje kierownikowi technicznemu za wykonane przez niego dodatkowe zadania (prace techniczne) w dziedzinie stomatologii, z tym że liczbę 510 jednostek obliczeniowych pomniejsza się temu kierownikowi proporcjonalnie do czasu pracy przeznaczonego na wykonywanie zadań kierownika, określonego przez dyrektora zakładu pracy, a dodatkowego wynagrodzenia nie wlicza się do średniego wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 4.

4. Rodzaj placówek oświatowo-wychowawczych, w których ma zastosowanie wynagrodzenie określone pod Ip. 6 jest ustalony odrębnie.

5. Wynagrodzenie określone pod Ip. 6 może być przyznane lekarzowi dentyście zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w wiejskim lub gminnym ośrodku zdrowia, pod warunkiem złożenia pisemnego oświadczenia o objęciu opieką medyczną (w tym przeprowadzenie badań wstępnych i okresowych) uczniów szkół w rejonie działania ośrodka.

6. Indywidualne wynagrodzenie za wykonanie zadań określonych pod Ip. 8–15 i 19 przyznaje kierownik zespołu operującego w ramach stawki wynagrodzenia określonej za wykonanie zadań. Kierownikowi zespołu operującego indywidualne wynagrodzenie przyznaje ordynator. Jeżeli kierownikiem zespołu operacyjnego jest ordynator, jego wynagrodzenie powinno być ustalone wskaźnikiem procentowym w stosunku do stawki wynagrodzenia, a mianowicie za wykonanie zadania określonego: pod Ip. 8 – 10%, pod Ip. 9 i 10 – 15%, pod Ip. 11 – 25%, pod Ip. 12 – 20%, pod Ip. 13 – 15%, pod Ip. 14 – 20%, pod Ip. 15 – 10% (lekarz koordynujący prace związane z transplantacją szpiku), pod Ip. 19 – 25% i pod Ip. 20 – 20%.

7. Indywidualne wynagrodzenie za wykonywanie zadań określonych pod Ip. 21–23 przyznaje kierownik zakładu pracy.

8. Pracownikom pobierającym wynagrodzenie za wykonanie zadań określonych pod Ip. 1, 2, 4, 6 i 7 przysługuje zwrot kosztów przejazdu według zasad obowiązujących przy podróżach służbowych na obszarze kraju, jeżeli właściwy zakład nie zapewni przejazdu samochodem służbowym, a pracownikom pobierającym wynagrodzenia za wykonywa-nie zadań określonych pod Ip. 6 pkt 2, używającym własnego pojazdu, przysługuje zwrot kosztów według zasad określonych w przepisach w sprawie używania samochodów osobowych, motocykli i motorowerów do celów służbowych.

Załącznik nr 5

DODATKOWE WYNAGRODZENIE ZA OPIEKĘ REALIZOWANĄ WEDŁUG ZASADY WYBORU LEKARZA

1. Dodatkowe wynagrodzenie przysługuje lekarzowi:

1) za każdego pacjenta, który dokonał wyboru tego lekarza w poradni ogólnej, po przekroczeniu liczby podopiecznych 1.500,

2) za każde dziecko, do opieki nad którym lekarz został wybrany w poradni dla dzieci, przychodni rejonowej (ośrodku zdrowia), po przekroczeniu liczby podopiecznych 750.

2. Liczba podopiecznych, za którą lekarz otrzymuje dodatkowe wynagrodzenie, nie może przekroczyć 1.500 w poradni ogólnej i 750 w poradni dla dzieci.

3. Wysokość dodatkowego wynagrodzenia dla lekarzy pracujących w poradniach ogólnych i poradniach dla dzieci przychodni rejonowych (ośrodków zdrowia) wynosi:

1) 3,5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego za 100 pacjentów, którzy dokonali wyboru tego lekarza – w poradni ogólnej.

2) 7% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego za 100 dzieci, do opieki nad którymi lekarz został wybrany – w poradni dla dzieci.

4. Pacjent ma prawo dokonać wyboru lekarza spośród wszystkich lekarzy zatrudnionych w poradni ogólnej i poradni dla dzieci przychodni rejonowej (ośrodku zdrowia).

5. Wybór lekarza następuje na podstawie oświadczenia złożonego przez pacjenta, zawierającego deklarację woli pozostania pod opieką danego lekarza przez okres jednego roku (od chwili złożenia oświadczenia). Oświadczenie takie powinno zawierać: imię i nazwisko, wiek i adres pacjenta oraz imię i nazwisko wybranego lekarza, datę i własnoręczny podpis pacjenta lub rodziców (prawnych opiekunów) dziecka.

6. Oświadczenie jest dokumentem finansowym, na którego podstawie lekarz otrzymuje dodatkowe wynagrodzenie.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00