Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 1992 nr 52 poz. 248
Wersja archiwalna od 2000-02-12 do 2012-01-01
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 1992 nr 52 poz. 248
Wersja archiwalna od 2000-02-12 do 2012-01-01
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ

z dnia 17 czerwca 1992 r.

w sprawie trybu postępowania dotyczącego stwierdzania prawa wykonywania zawodu pielęgniarki i zawodu położnej oraz sposobu prowadzenia rejestru pielęgniarek i rejestru położnych.

(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2000 r., Nr 5, poz. 66)   Pokaż wszystkie zmiany

Na podstawie art. 24 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (Dz. U. Nr 41, poz. 178) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.[Definicje] Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:

1) „pielęgniarka” bez bliższego oznaczenia - również pielęgniarza,

1a) „położna” bez bliższego oznaczenia - również położnego,

2) „zaświadczenie” - bez bliższego oznaczenia - zaświadczenie o prawie wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej i zaświadczenie o ograniczonym prawie wykonywania zawodu,

3) „okręgowa rada” - okręgową radę pielęgniarek i położnych właściwą ze względu na miejsce wykonywania zawodu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.[Organ prowadzący postępowanie w sprawie stwierdzenia prawa wykonywania zawodu pielęgniarki i zawodu położnej] 1. Postępowanie w sprawie stwierdzenia prawa wykonywania zawodu pielęgniarki i zawodu położnej prowadzi okręgowa rada, na której obszarze działania osoba zainteresowana zamierza wykonywać zawód pielęgniarki lub położnej.

2. Postępowanie w sprawie stwierdzenia ograniczonego prawa wykonywania zawodu pielęgniarki, położnej prowadzi okręgowa rada, na której obszarze działania osoba zainteresowana zamierza odbyć wymagany staż podyplomowy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.[Wniosek w sprawie wszczęcia postępowania] 1. Postępowanie w sprawie stwierdzenia prawa wykonywania zawodu wszczyna się na pisemny wniosek osoby zainteresowanej. Do wniosku należy załączyć:

1) arkusz zgłoszeniowy,

2) dokumenty stwierdzające posiadanie wymaganych kwalifikacji zawodowych,

3) oświadczenie o posiadanym obywatelstwie,

4) oświadczenie, że wnioskodawca zna przepisy związane z wykonywaniem jego zawodu,

5) zaświadczenie o stanie zdrowia pozwalającym na wykonywanie zawodu.

1a. Do postępowania w sprawie stwierdzenia ograniczonego prawa wykonywania zawodu stosuje się ust. 1 pkt 1-5, z tym że do wniosku należy załączyć ponadto oświadczenie o zamierzanym miejscu odbycia stażu podyplomowego, z podaniem nazwy zakładu opieki zdrowotnej, jego siedziby oraz zakresu odbywania stażu podyplomowego.

2. Jeżeli dokument stwierdzający posiadanie odpowiednich kwalifikacji zawodowych został wydany za granicą, należy przedstawić:

1) uwierzytelnione tłumaczenie tego dokumentu na język polski oraz

2) [1] dokument o uznaniu świadectwa ukończenia szkoły uzyskanego za granicą za równoważne z odpowiednim świadectwem ukończenia szkoły pielęgniarskiej lub położnych, określonej w ustawie z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. Nr 91, poz. 410 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1115).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.[Charakter prawny uchwały okręgowej rady o stwierdzeniu prawa wykonywania zawodu] Uchwała okręgowej rady o stwierdzeniu prawa wykonywania zawodu jest podstawą do wydania odpowiedniego zaświadczenia ważnego na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.[Treść zaświadczenia] Zaświadczenie powinno zawierać:

1) nazwę izby wydającej zaświadczenie,

2) numer kolejny,

3) imię i nazwisko pielęgniarki lub położnej oraz datę i miejsce jej urodzenia,

4) numer, miejsce i datę wydania dyplomu lub dokumentu stwierdzającego posiadanie określonych kwalifikacji zawodowych,

5) podstawę prawną zaświadczenia,

5a) numer rejestru pielęgniarek lub położnych,

6) datę i miejsce wydania zaświadczenia,

7) podpis przewodniczącego okręgowej rady oraz

8) pieczęć urzędową.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.[Wpisy uzupełniające i adnotacje urzędowe] 1. Okręgowa rada dokonuje w zaświadczeniu wpisów uzupełniających oraz adnotacji urzędowych dotyczących wykonywania zawodu.

2. Wpisy uzupełniające w zaświadczeniu dotyczą:

1) przeniesienia się pielęgniarki lub położnej na obszar działania innej okręgowej izby pielęgniarek i położnych,

2) zmiany nazwiska.

3. Adnotacje urzędowe w zaświadczeniu dotyczą:

1) wydania duplikatu zaświadczenia,

2) zrzeczenia się prawa wykonywania zawodu,

3) zaprzestania wykonywania zawodu na czas nie określony.

4. Adnotacje urzędowe w zaświadczeniu o ograniczonym prawie wykonywania zawodu dotyczą oprócz adnotacji urzędowych wymienionych w ust. 3:

1) okresu odbywania wymaganego stażu podyplomowego i miejsca jego odbywania,

2) zakresu uprawnień zawodowych pielęgniarki i położnej w okresie odbywania wymaganego stażu podyplomowego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.[Obowiązki informacyjne pielęgniarki i położnej] 1. Pielęgniarka i położna jest obowiązana bezzwłocznie zawiadomić okręgową radę o:

1) przeniesieniu się na obszar innego województwa lub innej okręgowej izby pielęgniarek i położnych,

2) zmianie adresu zamieszkania,

3) zmianie zakładu pracy lub innego miejsca wykonywania zawodu.

2. W przypadku przeniesienia się pielęgniarki lub położnej na obszar działania innej okręgowej izby pielęgniarek i położnych, okręgowa rada tej izby:

1) dokonuje odpowiedniego wpisu uzupełniającego w zaświadczeniu,

2) zawiadamia o dokonaniu tego wpisu okręgową radę, na której obszarze uprzednio pielęgniarka lub położna wykonywała zawód.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.[Utrata zaświadczenia] 1. W razie utraty zaświadczenia, należy bezzwłocznie zawiadomić o tym okręgową radę, która wydała zaświadczenie. Rada ta, po przeprowadzeniu odpowiedniego postępowania, wydaje duplikat utraconego zaświadczenia.

2. O wydaniu duplikatu zaświadczenia okręgowa rada zawiadamia wszystkie okręgowe izby pielęgniarskie.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9.[Oświadczenie w sprawie zrzeknięcia się prawa wykonywania zawodu lub zaprzestania wykonywania zawodu] Pielęgniarka lub położna, która zrzekła się prawa wykonywania zawodu lub zaprzestała wykonywania zawodu na czas nie określony, składa na piśmie oświadczenie okręgowej radzie.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10.[Przesłanki powstania obowiązku zwrotu zaświadczenia] Pielęgniarka lub położna pozbawiona prawa wykonywania zawodu lub ukarana zawieszeniem prawa wykonywania zawodu jest obowiązana niezwłocznie zwrócić zaświadczenie okręgowej radzie.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11.[Rejestr pielęgniarek i rejestr położnych] 1. Okręgowa rada prowadzi rejestr pielęgniarek i rejestr położnych.

2. W rejestrach wpisuje się następujące dane:

1) imię i nazwisko oraz datę urodzenia,

2) rodzaj i numer zaświadczenia, treść wpisów uzupełniających oraz adnotacji urzędowych dokonanych w zaświadczeniu,

3) numer rejestracyjny zaświadczenia o prawie wykonywania zawodu, ustalony na podstawie dotychczasowych przepisów, bądź numer rejestracyjny zaświadczenia wydanego przez okręgową radę,

4) posiadane specjalizacje, stopnie i tytuły naukowe,

5) stosunek do służby wojskowej,

6) adres zamieszkania,

7) zakład pracy lub inne miejsce wykonywania zawodu,

8) oznaczenie województwa, na którego obszarze pielęgniarka wykonuje zawód,

9) inne adnotacje związane z wykonywaniem zawodu.

3. W przypadku gdy obszar działania okręgowej izby pielęgniarek i położnych obejmuje dwa lub więcej województw, rejestry prowadzi się oddzielnie dla każdego województwa.

4. Załącznikiem do rejestrów jest spis w porządku alfabetycznym pielęgniarek oraz położnych figurujących w danym rejestrze, z podaniem pozycji (numeru rejestru) w rejestrze oraz adresu zamieszkania.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12.[Obowiązki informacyjne okręgowej rady] Na żądanie wojewody oraz organów wskazanych przez Ministra Obrony Narodowej okręgowa rada, nie częściej niż raz w roku, przekazuje kopie załączników do rejestrów oraz w razie uzasadnionej potrzeby udostępnia tym organom dane wpisane do rejestru.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13.[Przekazanie dotychczasowej dokumentacji rejestracyjnej pielęgniarek i położnych] Urzędy wojewódzkie przekażą właściwym okręgowym radom w ciągu 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia dotychczasową dokumentację rejestracyjną pielęgniarek i położnych wykonujących zawód na obszarze danego województwa.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 14.[Rozporządzenie w sprawie rejestracji niektórych pracowników medycznych] W stosunku do pielęgniarek i położnych tracą moc przepisy rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 7 marca 1979 r. w sprawie rejestracji niektórych pracowników medycznych (Dz. U Nr 6, poz. 29, z 1983 r. Nr 58, poz. 265 i z 1990 r. Nr 32, poz. 194).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 15.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

[1] § 3 ust. 2 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 23 grudnia 1999 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu postępowania dotyczącego stwierdzania prawa wykonywania zawodu pielęgniarki i zawodu położnej oraz sposobu prowadzenia rejestru pielęgniarek i rejestru położnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 5, poz. 66). Zmiana weszła w życie 12 lutego 2000 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00