Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1992-06-10 do 1999-02-16
Wersja archiwalna od 1992-06-10 do 1999-02-16
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KULTURY I SZTUKI
z dnia 26 maja 1992 r.
w sprawie utworzenia Centrum Edukacji Artystycznej.
Na podstawie art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 i z 1992 r. Nr 26, poz. 113) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Tworzy się jednostkę organizacyjną obsługi szkół i placówek artystycznych pod nazwą Centrum Edukacji Artystycznej. zwaną dalej „Centrum”.
2. Siedzibą Centrum jest m.st. Warszawa.
§ 2. Centrum prowadzi sprawy szkolnictwa artystycznego w zakresie:
1) organizowania nauczania i wychowania,
2) realizacji zadań związanych z nadzorem pedagogicznym,
3) obsługi finansowej szkół i placówek artystycznych.
§ 3. Centrum jest jednostką budżetową. Dochody i wydatki Centrum są objęte budżetem Ministerstwa Kultury i Sztuki.
§ 4. 1. Na czele Centrum stoi dyrektor, którego powołuje i odwołuje Minister Kultury i Sztuki.
2. W Centrum może być powołany wicedyrektor.
§ 5. Nadzór nad Centrum sprawuje Minister Kultury i Sztuki.
§ 6. Szczegółowy zakres zadań oraz organizację Centrum określa załącznik do rozporządzenia.
§ 7. Organizację pracy i zakres zadań poszczególnych komórek Centrum określa regulamin organizacyjny, nadany przez dyrektora.
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Kultury i Sztuki: A. Siciński
Załącznik do rozporządzenia Ministra
Kultury i Sztuki z dnia 26 maja 1992 r.
(poz. 210)
SZCZEGÓŁOWY ZAKRES ZADAŃ ORAZ ORGANIZACJA CENTRUM EDUKACJI ARTYSTYCZNEJ
I. Zadania Centrum Edukacji Artystycznej
§ 1. Do zadań Centrum należy w szczególności:
1. W zakresie organizacji pracy szkół artystycznych:
1) opracowywanie założeń i propozycji merytorycznych wraz z uzasadnieniem do projektów aktów prawnych dotyczących szkolnictwa artystycznego,
2) wnioskowanie w sprawach zakładania, przekształcania i likwidowania szkół,
3) prowadzenie spraw organizacyjnych związanych z konkursem na dyrektora szkoły.
2. W zakresie nauczania:
1) opracowywanie minimum programowego obowiązkowych przedmiotów artystycznych i artystyczno-zawodowych oraz opracowywanie i wydawanie materiałów metodycznych, podręczników i innych pomocy do użytku nauczycieli i uczniów,
2) opracowanie zestawu dopuszczonych do użytku szkół artystycznych programów i podręczników przedmiotów ogólnokształcących,
3) prowadzenie specjalistycznej biblioteki zawierającej nowości literatury krajowej i zagranicznej (książki, nuty, kasety wideo itp.),
4) organizowanie konkursów, przesłuchań ogólnopolskich i regionalnych, koncertów promujących osiągnięcia artystyczne uczniów,
5) prowadzenie doskonalenia nauczycieli poprzez organizowanie kursów, konferencji, zjazdów i narad,
6) organizowanie badań pedagogicznych,
7) wnioskowanie w sprawach współpracy z zagranicą w zakresie dokształcania nauczycieli i' promocji najzdolniejszych uczniów, wymiana informacji i doświadczeń,
8) organizowanie i prowadzenie spraw związanych z uzyskiwaniem stopni specjalizacji zawodowej przez nauczycieli przedmiotów artystycznych,
9) podejmowanie innych działań prowadzących do podniesienia kwalifikacji nauczycieli,
10) usprawnianie pracy szkół i upowszechnianie osiągnięć szkolnictwa artystycznego.
3. W zakresie nadzoru pedagogicznego:
1) opracowywanie kryteriów i dokonywanie oceny działalności szkoły artystycznej:
– cyklicznie co 3–5 lat,
– w każdym czasie w razie potrzeby,
2) powoływanie konsultantów ż różnych specjalności dla dokonywania oceny poziomu pracy pedagogicznej i artystycznej szkoły i poszczególnych nauczycieli,
3) inicjowanie współpracy szkół artystycznych I i II stopnia z wyższymi szkołami artystycznymi,
4) organizowanie, kierowanie i koordynowanie działalności konsultantów Centrum (służących pomocą nauczycielom szkół artystycznych w pracy dydaktycznej),
5) udzielanie pomocy szkołom i nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
6) opracowywanie analiz i prognoz dotyczących działania i rozwoju szkolnictwa artystycznego,
7) opiniowanie wniosków w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych.
II. Organizacja Centrum Edukacji Artystycznej
§ 2. Pracami Centrum kieruje dyrektor, który reprezentuje Centrum na zewnątrz i jest odpowiedzialny za całokształt pracy Centrum.
§ 3. Dyrektor Centrum przedstawia do zaopiniowania program działania oraz sprawozdanie z realizacji zadań Radzie do spraw Szkolnictwa Artystycznego.
§ 4. 1. Centrum realizuje swoje zadania poprzez pracowników pedagogicznych i administracyjnych.
2. Pracowników pedagogicznych zatrudnia się na stanowiskach:
1) wizytatorów – regionalnych przedstawicieli Centrum,
2) metodyków w zakresie poszczególnych specjalności kształcenia lub ogólnych spraw związanych z dydaktyką i doskonaleniem nauczycieli.
3. Wizytatorzy realizują zadania wynikające z uprawnień nadzoru pedagogicznego oraz wnioskują w sprawach kadrowych, programowych i organizacyjnych szkół.
§ 5. Centrum pełni funkcję dysponenta środków budżetowych drugiego stopnia w zakresie obsługi finansowo-księgowej szkół artystycznych.
§ 6. 1. Zadania w zakresie obsługi finansowo-księgowej prowadzi dział finansowy.
2. Sprawy osobowe, gospodarcze i kancelaryjne prowadzi dział administracyjno-gospodarczy;