Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1992-04-09 do 1997-09-19
Wersja archiwalna od 1992-04-09 do 1997-09-19
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 5 marca 1992 r.
w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli.
Na podstawie art. 77 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 i z 1992r. Nr 26, poz. 113) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. W celu kształcenia nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych, placówek oświatowo-wychowawczych, opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych, a także nauczycieli języków obcych, mogą być tworzone zakłady kształcenia nauczycieli, zwane dalej „zakładami”.
2. Zakłady prowadzą również doskonalenie nauczycieli według zasad i programów określonych w odrębnych przepisach.
§ 2. Zakładami są kolegia nauczycielskie i nauczycielskie kolegia języków obcych, zwane dalej „kolegiami”.
§ 3. 1. Kolegia tworzą, prowadzą, przekształcają i likwidują kuratorzy oświaty.
2. Na warunkach określonych w rozporządzeniu kolegia mogą tworzyć, prowadzić, przekształcać i likwidować również osoby prawne i fizyczne.
3. Kuratorzy oświaty oraz osoby prawne i fizyczne, o których mowa w ust. 1 i 2, zwani są dalej „organami prowadzącymi”.
§ 4. 1. Kolegium tworzy się na podstawie aktu założycielskiego, który określa jego rodzaj, nazwę, organ prowadzący, siedzibę, profil kształcenia, a także uczelnię lub uczelnie, które sprawować będą nad nim opiekę naukową i dydaktyczną.
2. Utworzenie kolegium, a także wprowadzenie w kolegium nowej specjalności lub systemu kształcenia innego niż dzienny wymaga:
1) zgody Ministra Edukacji Narodowej – w przypadku kolegium prowadzonego przez kuratora oświaty,
2) zezwolenia Ministra Edukacji Narodowej – w przypadku kolegium prowadzonego przez osobę prawną lub fizyczną.
3. Wniosek o udzielenie zgody lub zezwolenia, o których mowa w ust. 2, łącznie z projektami aktu założycielskiego i statutu oraz szczegółowymi danymi dotyczącymi warunków lokalowych zapewniających właściwe funkcjonowanie kolegium, zaplecza dydaktycznego, kwalifikacji nauczycieli i dyrektora przewidzianych do zatrudnienia w kolegium, .a także łącznie z porozumieniem, o którym mowa w ust. 4, powinien być złożony nie później niż do dnia 1 marca roku otwarcia kolegium, z tym że w 1992 r. wnioski mogą być składane do dnia 15 maja.
4. Warunkiem uzyskania zgody lub zezwolenia na utworzenie kolegium jest zapewnienie opieki naukowej i dydaktycznej uczelni kształcącej nauczycieli na kierunkach (lub specjalnościach) studiów, odpowiadających specjalnościom prowadzonym w kolegium, na podstawie pisemnego porozumienia między organem prowadzącym a uczelnią.
5. Porozumienie, o którym mowa w ust. 4, powinno w szczególności określać zasady:
1) sprawowania opieki naukowej i dydaktycznej. w tym współdziałania odpowiedniej podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni w ustalaniu trybu i przeprowadzaniu egzaminów wstępnych i dyplomowych oraz udziału tej jednostki w procesie kształcenia w kolegium,
2) współpracy z odpowiednią podstawową jednostką organizacyjną uczelni w doborze nauczycieli kolegium, a także prowadzenia niektórych zajęć dydaktycznych przez nauczycieli akademickich,
3) uzyskiwania przez słuchaczy kolegium dyplomu wyższych studiów zawodowych,
4) kontynuowania przez absolwentów kolegium studiów w uczelni,
5) odbywania przez nauczycieli kolegium staży naukowych w uczelni,
6) finansowania opieki naukowej i dydaktycznej.
6. Minister Edukacji Narodowej odmówi udzielenia zgody lub zezwolenia, o których mowa w ust. 2, jeżeli stwierdzi, że organ prowadzący nie spełnia warunków określonych w ust. 4 i w § 5.
7. Minister Edukacji Narodowej może odmówić udzielenia zgody lub zezwolenia również w przypadku braku zapotrzebowania na nauczycieli specjalności, w której zamierza kształcić kolegium.
8. Po udzieleniu zgody lub zezwolenia, o których mowa w ust. 2, kolegium wpisuje się do wykazu ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Edukacji Narodowej. Wykaz obejmuje dane zawarte w akcie założycielskim.
§ 5. Organ prowadzący kolegium zapewnia jego utrzymanie oraz kadrowe i organizacyjne warunki do pełnej realizacji planów i programów nauczania, w tym również odbywania praktyk pedagogicznych (zawodowych) oraz innych zadań statutowych, a także odpowiada za jego działalność.
§ 6. 1. Celem nadzoru pedagogicznego nad kolegium jest w szczególności:
1) ocenianie szczegółowych planów i programów nauczania oraz analizowanie sposobu ich realizacji,
2) badanie wyników nauczania, ocenianie pracy nauczycieli i poziomu kształcenia w kolegium,
3) ocenianie stanu i warunków działalności kolegium,
4) udzielanie pomocy kolegiom i nauczycielom w wykonywaniu ich zadań, inspirowanie nauczycieli kolegiów do ciągłego doskonalenia programów kształcenia oraz do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych oraz organizowanie i koordynowanie współpracy między kolegiami, kolegiami i uczelniami, placówkami doskonalenia nauczycieli i kolegiami oraz nauczycielami.
2. Nadzór pedagogiczny nad kolegiami sprawuje Minister Edukacji Narodowej zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o sprawowaniu nadzoru pedagogicznego nad szkołami.
§ 7. 1. Przy Ministrze Edukacji Narodowej działa Rada do spraw Kształcenia Nauczycieli. Skład oraz zakres i tryb pracy Rady określają odrębne przepisy.
2. Z upoważnienia i w zakresie określonym przez Ministra Edukacji Narodowej Rada do spraw Kształcenia Nauczycieli w szczególności ocenia sposób i poziom przygotowywania słuchaczy do wypełniania zadań nauczycieli i wychowawców.
§ 8. 1. W razie nieodpowiedniego poziomu kształcenia w kolegium lub nierealizowania zadań statutowych i porozumienia, o którym mowa w § 4 ust. 5, albo nieprzestrzegania przepisów prawa, Minister Edukacji Narodowej może wydać organowi prowadzącemu polecenie usunięcia nieprawidłowości w wyznaczonym terminie.
2. W przypadku niewykonania polecenia, o którym mowa w ust. 1, zgoda lub zezwolenie, o których mowa w § 4 ust. 2, mogą być cofnięte przez Ministra Edukacji Narodowej z własnej inicjatywy albo na wniosek rektora uczelni opiekującej się daną specjalnością lub Rady do spraw Kształcenia Nauczycieli.
3. W odniesieniu do kolegium prowadzonego przez kuratora oświaty cofnięcie zgody powoduje:
1) zamknięcie, odpowiednio, kolegium, specjalności lub systemu kształcenia, jeżeli zapewni się słuchaczom możliwość kontynuowania nauki w innym kolegium lub uczelni sprawującej opiekę naukową nad likwidowaną specjalnością, albo
2) zaprzestanie rekrutacji na pierwszy rok i po ukończeniu przez słuchaczy cyklu kształcenia zamknięcie, odpowiednio, kolegium, specjalności lub systemu kształcenia.
4. Zgoda na prowadzenie kolegium przez kuratora oświaty lub określonej specjalności w tym kolegium może być cofnięta również w razie braku zapotrzebowania na nauczycieli specjalności, w których kształci kolegium.
5. W odniesieniu do kolegium prowadzonego przez osobę prawną lub fizyczną cofnięcie zezwolenia powoduje zamknięcie z końcem roku szkolnego, odpowiednio, kolegium, specjalności lub systemu kształcenia.
6. Po zlikwidowaniu kolegium wykreśla się je z wykazu, o którym mowa w § 4 ust. 8.
§ 9. 1. Działalnością kolegium kieruje dyrektor.
2. Funkcję dyrektora kolegium powierza i z tej funkcji odwołuje organ prowadzący kolegium na zasadach określonych w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 i z 1992 r. Nr 26, poz. 113), zwanej dalej „ustawą”, z tym że w skład komisji konkursowej powołanej w celu wyłonienia kandydata na dyrektora kolegium wchodzą:
1) dwaj przedstawiciele organu prowadzącego,
2) po jednym przedstawicielu:
a) Ministerstwa Edukacji Narodowej,
b) uczelni sprawujących opiekę naukową i dydaktyczną nad kolegium,
c) kuratora oświaty – jeżeli nie jest organem prowadzącym,
d) rady programowej.
3. W kolegiach nowo tworzonych komisja konkursowa, o której mowa w ust. 2, składa się z osób wymienionych w ust. 2 pkt 1 i 2 lit. a), b), c).
4. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w kolegium nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
5. Zakres zadań dyrektora kolegium określa ustawa.
6. Dyrektor kolegium, sprawując nadzór pedagogiczny nad nauczycielami kolegium, może współdziałać z opiekunem naukowo-dydaktycznym, o którym mowa w ust. 7 i 8, lub z innym wyznaczonym przez rektora przedstawicielem uczelni sprawującej opiekę naukową i dydaktyczną nad daną specjalnością.
7. W kolegium liczącym co najmniej 12 oddziałów tworzy się stanowisko wicedyrektora, a także kierownika specjalności, jeżeli w danej specjalności kształci się co najmniej 4 oddziały, oraz wyznacza się opiekuna naukowo-dydaktycznego dla każdej specjalności, w której kształci kolegium.
8. Opiekunem naukowo-dydaktycznym, o którym mowa w ust. 7, może być jedynie nauczyciel akademicki wskazany przez rektora uczelni w porozumieniu z kierownikiem podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni sprawującej opiekę naukową i dydaktyczną nad daną specjalnością, posiadający stopień naukowy doktora lub doktora habilitowanego. Zasady wynagradzania z tytułu sprawowania opieki naukowo-dydaktycznej określają przepisy o wynagradzaniu nauczycieli.
§ 10. 1. W kolegium działa rada programowa, powoływana przez organ prowadzący.
2. W skład rady programowej wchodzą:
1) dyrektor kolegium,
2) opiekunowie naukowo-dydaktyczni,
3) kierownicy specjalności,
4) nauczyciele akademiccy wskazani przez rektorów uczelni sprawujących opiekę naukową i dydaktyczną nad kolegium,
5) przedstawiciele nauczycieli zatrudnionych w kolegium,
6) przedstawiciel samorządu słuchaczy,
7) inne osoby powołane do udziału w jej pracach.
3. Przewodniczącym rady programowej jest dyrektor kolegium lub opiekun naukowo-dydaktyczny.
4. Do kompetencji rady programowej należy:
1) ustalanie ogólnych kierunków działania kolegium,
2) zatwierdzanie planów pracy kolegium,
3) opiniowanie organizacji pracy kolegium,
4) uchwalanie szczegółowych planów i programów nauczania,
5) uchwalanie planu rzeczowo-finansowego kolegium,
6) przyjmowanie rocznego sprawozdania dyrektora z działalności kolegium,
7) opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
8) podejmowanie uchwał w innych sprawach określonych w rozporządzeniu lub statucie kolegium.
5. Uchwały rady programowej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
6. Rada programowa ustala regulamin swojej działalności. Zebrania rady programowej są protokołowane.
§ 11. 1. W kolegium zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników ekonomicznych, inżynieryjno-technicznych, administracyjnych i obsługi.
2. Kwalifikacje nauczycieli kolegium określają przepisy o szczegółowych kwalifikacjach wymaganych od nauczycieli.
3. Prawa i obowiązki osób wymienionych w ust. 1 określają odrębne przepisy.
§ 12. Słuchaczem kolegium może być osoba, która posiada świadectwo dojrzałości i zdała egzamin wstępny oraz przedstawi zaświadczenie lekarskie o przydatności do zawodu nauczycielskiego.
§ 13. Rok szkolny w kolegium trwa od 1 października do 30 września i obejmuje 2 semestry zajęć dydaktycznych, sesje egzaminacyjne zimową i letnią, przerwy świąteczne oraz ferie zimowe i letnie.
§ 14. 1. Nauka w kolegium trwa 3 lata i jest prowadzona w systemie dziennym. Nauka może być również prowadzona w systemie wieczorowym lub zaocznym.
2. Nauczanie odbywa się w specjalnościach odpowiadających przedmiotom nauczania lub rodzajom zajęć prowadzonych w szkołach i placówkach wymienionych w § 1. Jeżeli specjalnością kształcenia jest język obcy, to jest on językiem wykładowym.
3. Zajęcia w kolegium mogą być prowadzone w formach stosowanych w uczelniach; z wyjątkiem wykładów w kolegium nauczycielskim, powinny one odbywać się w grupach nie większych niż 20-osobowe, a w nauczycielskim kolegium języków obcych – nie większych niż 15-osobowe.
§ 15. 1. Nauka każdego przedmiotu obowiązkowego kończy się egzaminem lub zaliczeniem. Okresem zaliczeniowym jest rok lub semestr.
2. Opanowanie przez słuchacza wiedzy i umiejętności określonych w programie nauczania ocenia się następująco:
stopień | skrót literowy | wartość liczbowa |
celujący | cel. | 6 |
bardzo dobry | bdb. | 5 |
dobry | db. | 4 |
dostateczny | dst. | 3 |
niedostateczny | ndst. | 2 |
Znak „+” przy ocenie zwiększa jej wartość liczbową o 0,5.
3. Słuchacz zaliczył dany przedmiot, praktykę lub zdał egzamin, jeśli otrzymał ocenę co najmniej dostateczną.
4. Nie ustala się oceny zachowania słuchacza.
5. Kryteria oceniania, zasady i terminy zdawania egzaminów (w tym egzaminu wstępnego) i uzyskiwania zaliczeń oraz warunki dopuszczania do egzaminu dyplomowego i zakres wymagań tego egzaminu określa statut kolegium.
6. Na zasadach określonych w statucie kolegium słuchacz ma prawo do zdawania egzaminu poprawkowego (w tym dyplomowego) i komisyjnego (sprawdzającego). Słuchacz może również uzyskać zgodę na powtarzanie roku, nie więcej jednak niż raz w trakcie nauki w kolegium.
7. Dyrektor kolegium może na wniosek rady programowej lub kierownika specjalności skreślić słuchacza z listy słuchaczy w przypadkach określonych w statucie kolegium.
8. Nauka w kolegium kończy się egzaminem dyplomowym.
§ 16. 1. Ramowe plany nauczania i minimum programowe przedmiotów obowiązkowych oraz zestaw programów dopuszczonych do użytku w kolegiach określane są zgodnie z art. 22 ust. 2 pkt 1–3 ustawy, po zasięgnięciu opinii Rady do spraw Kształcenia Nauczycieli.
2. Kolegium może kształcić na podstawie innych planów i programów nauczania niż wymienione w ust. 1, jeżeli zostaną zgłoszone co najmniej na 4 miesiące przed rozpoczęciem roku szkolnego oraz uzyskają pozytywną opinię Rady do spraw Kształcenia Nauczycieli i zostaną zatwierdzone przez Ministra Edukacji Narodowej.
§ 17. Zasady prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania przez kolegium określają odrębne przepisy.
§ 18. 1. Słuchacze mają prawo do powołania samorządu słuchaczy, którego organy są reprezentantami ogółu słuchaczy.
2. Organy samorządu słuchaczy mają prawo do wyrażania opinii we wszystkich kwestiach związanych z funkcjonowaniem kolegium.
3. Szczegółowe zasady i zakres działania samorządu słuchaczy określa statut kolegium.
4. Dyrektor kolegium uchyla niezgodne z prawem uchwały organów samorządu słuchaczy.
5. Na zasadach określonych w statucie kolegium słuchacze mają prawo do:
1) indywidualnego toku nauki oraz indywidualnych planów i programów nauczania,
2) uzyskiwania urlopu od zajęć w kolegium,
3) kontynuowania nauki w innym kolegium.
6. Na zasadach określonych w porozumieniu, o którym mowa w § 4 ust. 5, słuchacze kolegium mają prawo do uzyskiwania dyplomu wyższych studiów zawodowych oraz do odbywania uzupełniających studiów magisterskich w uczelni sprawującej opiekę naukową i dydaktyczną nad daną specjalnością.
§ 19. 1. Kolegium działa na podstawie statutu.
2. Statut powinien w szczególności określać:
1) nazwę kolegium oraz jego cele,
2) organ prowadzący kolegium,
3) organy kolegium i ich kompetencje,
4) zakres zadań dyrektora i innych osób pełniących funkcje kierownicze, nauczycieli oraz innych pracowników kolegium,
5) szczegółową organizację kolegium,
6) organizację roku szkolnego,
7) tok nauki w kolegium,
8) zasady rekrutacji słuchaczy,
9) zasady oceniania, zaliczania zajęć, praktyk, zdawania egzaminów, zaliczania semestru i roku,
10) prawa i obowiązki słuchaczy,
11) tryb uchwalania i wprowadzania zmian w statucie.
3. Statut kolegium jest przygotowywany przez organ prowadzący i uchwalany przez radę programową po zasięgnięciu opinii samorządu słuchaczy.
4. Pierwszy statut nadaje kolegium organ prowadzący. W ciągu 6 miesięcy od rozpoczęcia działalności przez kolegium statut musi być uchwalony zgodnie z ust. 3.
5. W ciągu 2 tygodni od uchwalenia statutu organ prowadzący kolegium przesyła go Ministrowi Edukacji Narodowej.
6. Minister Edukacji Narodowej może uchylić statut kolegium lub niektóre jego postanowienia, jeżeli są sprzeczne z prawem.
§ 20. W kolegium nie tworzy się rady pedagogicznej, rady szkoły (kolegium) i rady rodziców.
§ 21. 1. Absolwenci kolegium otrzymują dyplom ukończenia kolegium według wzoru określonego w załączniku, odpowiednio, nr 1 i 2 do rozporządzenia, z tym że dyplom ukończenia kolegium prowadzonego przez osobę prawną lub fizyczną powinien zawierać klauzulę o treści: „Kolegium działa na podstawie zezwolenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia ............... nr ............. i posiada uprawnienia kolegium publicznego” oraz być opatrzony pieczęcią kolegium i kuratorium oświaty.
2. Na dyplomie wpisuje się ocenę ogólną stanowiącą średnią ocen z zaliczeń, egzaminów i praktyk oraz ocenę z egzaminu dyplomowego.
§ 22. Kolegium prowadzone przez kuratora oświaty jest jednostką budżetową, finansowaną z budżetu tego organu.
§ 23. Kolegium, o którym mowa w § 22, ma prawo do używania pieczęci okrągłej z godłem państwa w środku i napisem zawierającym nazwę kolegium w otoku.
§ 24. 1. Kolegium organizuje praktyki pedagogiczne przewidziane w planach i programach nauczania.
2. Formę, miejsce i terminy praktyk pedagogicznych określa dyrektor kolegium w porozumieniu z organem prowadzącym po zasięgnięciu opinii rady programowej i samorządu słuchaczy.
3. Dyrektor kolegium zawiera porozumienie o prowadzeniu praktyk pedagogicznych w zależności od specjalności, w której kształci kolegium, odpowiednio, z dyrektorami przedszkoli, szkół i innych placówek wymienionych w § 1. Dyrektor kolegium może również zawrzeć porozumienie o prowadzeniu praktyk pedagogicznych z poszczególnymi nauczycielami (za zgodą dyrektora przedszkola, szkoły lub innej placówki, w których nauczyciele ci są zatrudnieni).
4. Porozumienie, o którym mowa w ust. 3, powinno określać cele, program i czas trwania praktyki pedagogicznej oraz rolę kolegium, przedszkola, szkoły lub placówki przyjmujących na praktykę, a także zadania nauczycieli i słuchaczy odbywających praktykę.
5. Koszty związane z praktyką pedagogiczną, w tym również wynikające z przepisu ust. 6, pokrywa organ prowadzący kolegium.
6. Nauczyciele przedszkoli, szkół i placówek przyjmujący słuchaczy kolegiów na praktykę otrzymują dodatkowe wynagrodzenie zgodnie z przepisami o wynagradzaniu nauczycieli.
§ 25. 1. Kolegium może być połączone organizacyjnie z innym zakładem, a także z przedszkolami, szkołami i placówkami różnych typów w zespół.
2. Utworzenie zespołu wymaga zaopiniowania przez wchodzące w skład zespołu stanowiące organy zakładu, przedszkola, szkoły i placówki.
3. Jeżeli w skład zespołu mają wejść zakłady, przedszkola, szkoły i placówki prowadzone przez różne organy, organy te wspólnie podpisują akt założycielski i nadają zespołowi pierwszy statut.
§ 26. Kurator oświaty i słuchacz kolegium mogą zawrzeć umowę zobowiązującą słuchacza do przepracowania określonego czasu w szkole wskazanej przez kuratora w zamian za stypendium fundowane wypłacane słuchaczowi w okresie nauki w kolegium.
§ 27. 1. Kolegia prowadzone przez kuratorów oświaty są kolegiami publicznymi.
2. Kolegia prowadzone przez osoby prawne lub fizyczne są kolegiami niepublicznymi. Nauka w tych kolegiach może być odpłatna.
3. Kolegiom niepublicznym, utworzonym i prowadzonym zgodnie z przepisami rozporządzenia, przysługują uprawnienia kolegiów publicznych z dniem rozpoczęcia działalności.
4. Kolegia niepubliczne mogą otrzymywać dotacje z budżetu państwa na zasadach określonych dla niepublicznych szkół ponadpodstawowych.
§ 28. 1. Zakładami są również działające w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia:
1) pedagogiczne studia techniczne:
a) kształcące na podbudowie programowej szkoły zasadniczej w cyklu 4-letnim,
b) kształcące na podbudowie programowej szkoły średniej zawodowej w cyklu 2-letnim,
2) studia nauczycielskie:
a) kształcące na podbudowie programowej szkoły podstawowej w cyklu 6-letnim,
b) kształcące na podbudowie programowej szkoły średniej w cyklu 2-letnim.
2. Z zastrzeżeniem ust. 5, nie tworzy się nowych zakładów, o których mowa w ust. 1, i nie prowadzi się rekrutacji do klas pierwszych tych zakładów.
3. Zakłady wymienione:
1) w ust. 1 pkt 1 lit. a) kończą działalność z dniem 31 sierpnia 1995 r.,
2) w ust. 1 pkt1 lit. b) kończą działalność z dniem 31 sierpnia 1993 r.,
3) w ust. 1 pkt 2 lit. a) kończą działalność z dniem 31 sierpnia 1992 r.,
4) w ust. 1 pkt 2 lit. b) kończą działalność z dniem 31 sierpnia 1994 r.
4. Obecne klasy II i III zakładów wymienionych w ust. 1 pkt 2 lit. a) z dniem 1 września 1992 r. stają się odpowiednio klasami III i IV liceum ogólnokształcącego.
5. Obecne klasy IV i V zakładów wymienionych w ust. 1 pkt 2 lit. a) z dniem 1 września 1992 r. stają się odpowiednio klasami I i II zakładów wymienionych w ust. 1 pkt 2 lit. b).
6. Przekształceń, o których mowa w ust. 4 i 5, dokonają właściwi kuratorzy oświaty.
§ 29. 1. Do zakładów wymienionych w § 28 ust. 1 stosuje się odpowiednio przepisy § 5, § 6 ust. 1, § 9 ust. 1, 4 i 5, § 11, § 14 ust. 1 i 2, § 15 ust. 2–8, § 16, § 17, § 18 ust. 1–5, § 19 ust. 1,2, 5 i 6, § 21 ust. 2, § 22, § 23, § 24, § 25 i § 27 ust. 1, z tym że statuty tych zakładów są przygotowywane przez organ prowadzący i uchwalane przez radę pedagogiczną zakładu po zasięgnięciu opinii samorządu słuchaczy.
2. W zakładach wymienionych w § 28 ust. 1 kompetencje rady pedagogicznej określa ustawa.
3. Nadzór pedagogiczny nad zakładami wymienionymi w § 28 ust. 1 sprawują kuratorzy oświaty zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o sprawowaniu nadzoru pedagogicznego nad szkołami.
4. Rok szkolny w zakładach wymienionych w § 28 ust. 1 pkt 1 lit. b) i pkt 2 lit. b) oraz w klasach III i IV zakładów wymienionych w § 28 ust. 1 pkt 1 lit. a) obejmuje 2 semestry zajęć dydaktycznych, sesje egzaminacyjne zimową i letnią, przerwy świąteczne oraz ferie zimowe i letnie.
§ 30. 1. Zakład wymieniony w § 28 ust. 1 pkt 1 organizuje praktyki produkcyjne przewidziane w planach i programach nauczania. Przepis § 24 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
2. Dyrektor zakładu zawiera porozumienie o prowadzeniu praktyk produkcyjnych z podmiotami gospodarczymi.
3. Porozumienie, o którym mowa w ust. 2, powinno określać cele, program i czas trwania praktyki produkcyjnej oraz rolę podmiotu gospodarczego przyjmującego na praktykę, a także zadania opiekunów praktyk i słuchaczy odbywających praktykę.
4. Koszty związane z praktyką produkcyjną pokrywa organ prowadzący zakład.
§ 31. 1. W trakcie nauki w zakładzie wymienionym w § 28 ust. 1 pkt 1 lit. a) słuchacze otrzymują świadectwo dojrzałości i tytuł zawodowy technika na zasadach określonych dla szkół średnich.
2. Absolwenci zakładów wymienionych w § 28 ust. 1 otrzymują dyplom ukończenia zakładu według wzoru określonego w załączniku, odpowiednio, nr 3 i 4 do rozporządzenia.
§ 32. 1. Zakłady działające w dniu wejścia wżycie niniejszego rozporządzenia stają się zakładami, o których mowa w rozporządzeniu.
2. Zakłady, o których mowa w ust. 1, dostosują zasady działania do wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu w terminie do dnia 31 sierpnia 1992 r.
§ 33. 1. Nauczyciele kolegiów, którym przed dniem wejścia w życie rozporządzenia powierzono funkcje dyrektora, wykonują te funkcje nie dłużej niż do dnia 31 sierpnia 1993 r.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy nauczycieli, którym funkcje dyrektora kolegium powierzono w drodze konkursu.
3. Dyrektorzy zakładów wymienionych w § 28 ust. 1 wykonują swoje funkcje do dnia zakończenia działalności przez te zakłady, chyba że zostaną wcześniej odwołani w trybie art. 38 ustawy.
§ 34. Rozporządzenie nie dotyczy zakładów kształcenia nauczycieli szkół artystycznych, medycznych oraz rolniczych i gospodarki żywnościowej.
§ 35. Tracą moc:
1) zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 29 grudnia 1979 r. w sprawie organizacji pedagogicznego studium technicznego (Dz. Urz. MOiW Nr 1, poz. 4 i Dz. Urz. MEN z 1990 r. Nr 7, poz. 40),
2) zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 27 marca 1984 r. w sprawie utworzenia studium nauczycielskiego (Dz. Urz. MOiW Nr 5, poz. 28),
3) zarządzenie nr 9 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 maja 1991 r. w sprawie kolegiów nauczycielskich i nauczycielskich kolegiów języków obcych (Dz. Urz. MEN Nr 3, poz. 15).
§ 36. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Edukacji Narodowej: A. Stelmachowski
Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 5 marca 1992 r. (poz. 115)
Załącznik nr 1
DYPLOM UKOŃCZENIA KOLEGIUM NAUCZYCIELSKIEGO
Załącznik nr 2
DYPLOM UKOŃCZENIA NAUCZYCIELSKIEGO KOLEGIUM JĘZYKÓW OBCYCH
Załącznik nr 3
DYPLOM UKOŃCZENIA PEDAGOGICZNEGO STUDIUM TECHNICZNEGO
Załącznik nr 4
DYPLOM UKOŃCZENIA STUDIUM NAUCZYCIELSKIEGO