Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1992-01-11 do 1993-05-01
Wersja archiwalna od 1992-01-11 do 1993-05-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 27 grudnia 1991 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów.
Na podstawie art. 57 ust. 1 pkt 1 i art. 66 pkt 1 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198 i z 1991 r. Nr 73, poz. 321) zarządza się, co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Komunikacji z dnia 8 grudnia 1983 r. w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów (Dz. U. Nr 70. poz. 317) wprowadza się następujące zmiany:
1) po § 39 dodaje się podrozdział w brzmieniu:
„Warunki dodatkowe dla pojazdów używanych w ruchu międzynarodowym
§ 39a. 1. Pojazdy i zespoły pojazdów powinny odpowiadać warunkom określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
2. Warunki, o których mowa w ust. 1, dotyczą samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t, autobusów oraz przyczep przeznaczonych do łączenia z tymi pojazdami.”,
2) dodaje się załącznik nr 3 w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej: E. Waligórski
Załącznik do rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej
z dnia 27 grudnia 1991 r. (poz. 10)
WARUNKI DODATKOWE DLA POJAZDÓW UŻYWANYCH W RUCHU MIĘDZYNARODOWYM
§ 1.1. Odległość, mierzona równolegle do podłużnej osi zespołu pojazdów, między najdalej wysuniętym do przodu punktem części nadwozia pojazdu samochodowego, zawierającej przestrzeń ładunkową, a tylnym obrysem przyczepy nie może być większa niż 16 m, przy zachowaniu odległości między tylnym obrysem samochodu a przednim obrysem nadwozia przyczepy wynoszącej co najmniej 0,35 m.
2. Odległość między tylną osią pojazdu samochodowego a przednią osią przyczepy w zespole pojazdów nie może być mniejsza niż 3 m.
§ 2. 1. Dopuszczalna masa całkowita pojazdów nie może przekraczać:
1) dwuosiowej przyczepy – 18 t,
2) trzyosiowej przyczepy – 24 t,
3) zespołu pojazdów o liczbie osi 5 lub 6:
a) dwuosiowego samochodu z trzyosiową przyczepą – 40 t,
b) trzyosiowego samochodu z dwu- lub trzyosiową przyczepą – 40 t,
4) pojazdu członowego o liczbie osi 5 lub 6:
a) dwuosiowego ciągnika z trzyosiową naczepą – 40 t,
b) trzyosiowego ciągnika z dwu- lub trzyosiową naczepą – 40 t,
c) trzyosiowego ciągnika z dwu- lub trzyosiową naczepą, przeznaczoną do transportu kombinowanego przy użyciu czterdziestostopowego kontenera ISO – 44 t,
5) zespołu pojazdów o liczbie osi 4, składającego się z dwuosiowego samochodu i dwuosiowej przyczepy – 36 t,
6) pojazdu członowego o liczbie osi 4, składającego się z dwuosiowego ciągnika i dwuosiowej naczepy, przy rozstawie osi naczepy:
a) od 1,3 do 1,8 m – 36 t,
b) powyżej 1,8 m – 36 t,
przy czym wartość ta może być zwiększona do 38 t, jeśli dopuszczalne masy całkowite ciągnika i naczepy nie przekraczają odpowiednio 18 t i 20 t, a oś napędowa ciągnika jest wyposażona w ogumienie bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub uznawane za równoważne,
7) dwuosiowego pojazdu samochodowego – 18 t,
8) trzyosiowego pojazdu samochodowego – 25 t, przy czym wartość ta może być zwiększona do 26 t, jeśli oś napędowa jest wyposażona w ogumienie bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub uznane za równoważne,
9) czteroosiowego pojazdu samochodowego z dwiema osiami kierowanymi – 31 t,
a) przy czym wartość ta może być zwiększona do 32 t, jeśli oś napędowa jest. wyposażona w ogumienie bliźniacze lub uznawane za równoważne,
b) nie może przekraczać wartości wynikającej z iloczynu liczby 5 i wartości liczbowej odległości między pierwszą i ostatnią osią tego pojazdu, wyrażonej w metrach.
2. Naciski osi nie mogą przekraczać w odniesieniu do:
1) podwójnej osi przyczep, przy odległości między osiami składowymi:
a) poniżej 1 m – 110 kN (11 T),
b) od 1 m do 1,3 m – 160 kN (16 T),
c) od 1,3 do 1,8 m – 180 kN (18 T).
c) 1,8 m i powyżej – 200 kN (20 T),
2) potrójnej osi przyczep, przy odległości między osiami składowymi:
a) poniżej 1,3 m – 210 kN (21 T),
b) od 1,3 m do 1,4 m – 240 kN (24 T).
3) osi napędowej pojazdów wymienionych w ust. 1 pkt 3, 4, 5 i 6 oraz autobusu przegubowego – 115 kN (11,5 T).
4) podwójnej osi napędowej, przy odległości między osiami składowymi:
a) poniżej 1 m – 115 kN (11,5 T).
b) od 1 m do 1,3 m – 160 kN (16 T),
c) od 1,3 m do 1,8 m – 180 kN (18 T).
przy czym wartość ta może być zwiększona do 19 T, jeśli oś napędowa jest wyposażona w ogumienie bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub uznawane za równoważne.
3. Udział rzeczywistej masy całkowitej na oś (osie) napędową (napędowe) pojazdu lub zespołu pojazdów nie może być mniejszy niż 25%.
§ 3. Pojazd samochodowy powinien być wyposażony z przodu w zaczep do holowania.
§ 4. Urządzenia sprzęgające pojazdów powinny mieć trwałe oznakowanie, podające co najmniej producenta i dopuszczalne obciążenie.
§ 5. Pojazd powinien być wyposażony w homologowane zewnętrzne urządzenia świetlne.
§ 6. Opony pojazdu powinny być homologowane i o głębokości rzeźby bieżnika nie mniejszej niż 3 mm.
§ 7. Pojazdy i ich zespoły powinny spełniać międzynarodowe zalecenia dotyczące wymagań technicznych.
§ 8. Kabina pojazdu powinna być wyposażona w urządzenie zapewniające bezpieczeństwo i wygodę pracy kierowcy.
§ 9. Autobus powinien być wyposażony w urządzenia zapewniające wygodę podróżowania pasażerów.
§ 10. W pojeździe nie mogą występować zauważalne wycieki z zespołów i układów, w których znajdują się materiały eksploatacyjne; dopuszcza się ślady płynów bez tworzenia kropel.
§11. Stosunek mocy silnika do dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu (zespołu) nie może być mniejszy niż 5 kW/t.
§ 12. Wiek pojazdu samochodowego, liczony od roku wyprodukowania, nie może przekraczać dziesięciu lat.