Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1991-12-30 do 2006-12-24
Wersja archiwalna od 1991-12-30 do 2006-12-24
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 5 grudnia 1991 r.
w sprawie zasięgu terytorialnego przejść granicznych oraz sposobu i warunków przekraczania granicy państwowej.
Na podstawie art. 14 ust. 4 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej (Dz. U. Nr 78, poz. 461) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Zasięg terytorialny kolejowego przejścia granicznego obejmuje graniczną stację kolejową, na której dokonuje się kontroli granicznej osób, towarów i pociągów, oraz odcinek torów kolejowych między stacją graniczną a granicą państwową.
2. Miejsce kontroli granicznej pociągów na stacji granicznej oraz na wyznaczonych odcinkach kolejowych przed granicą państwową ustala dyrektor właściwej okręgowej dyrekcji Polskich Kolei Państwowych w porozumieniu z właściwym komendantem oddziału Straży Granicznej i właściwym dyrektorem urzędu celnego.
§ 2. Zasięg terytorialny lotniczego przejścia granicznego obejmuje, ustalone szczegółowo przez dyrektora lotniska w porozumieniu z właściwym komendantem oddziału Straży Granicznej i właściwym dyrektorem urzędu celnego, wydzielone miejsca portu lotniczego, w których dokonuje się kontroli granicznej osób, towarów i statków powietrznych.
§ 3. Zasięg terytorialny drogowego przejścia granicznego obejmuje, ustalone szczegółowo przez właściwego wojewodę w porozumieniu z właściwym komendantem oddziału Straży Granicznej i właściwym dyrektorem urzędu celnego, rejony przygraniczne, na których odcinki drogowe przecinają granicę państwową, gdzie dokonuje się kontroli granicznej osób, towarów i pojazdów drogowych.
§ 4. Zasięg terytorialny morskiego przejścia granicznego obejmuje, w granicach określonych szczegółowo przez właściwego dyrektora urzędu morskiego w porozumieniu z właściwym komendantem oddziału Straży Granicznej i właściwym dyrektorem urzędu celnego, rejony w portach i przystaniach, w których dokonuje się kontroli granicznej osób, towarów i statków oraz przewożonych nimi środków transportu albo gdzie odbywa się wyładunek lub załadunek towarów na jednostki pływające bądź przepływ lub postój tych jednostek.
§ 5. Zasięg terytorialny rzecznego przejścia granicznego obejmuje, określone szczegółowo przez właściwego dyrektora okręgowej dyrekcji gospodarki wodnej w porozumieniu z właściwym komendantem oddziału Straży Granicznej i właściwym dyrektorem urzędu celnego, rejony nadbrzeży, przystani lub miejsca postoju jednostek pływających, w których dokonuje się kontroli granicznej osób, towarów i jednostek pływających.
§ 6. Zawiadowca (naczelnik) granicznej stacji kolejowej lub upoważniony przez niego pracownik tej stacji jest obowiązany informować właściwego komendanta granicznej placówki kontrolnej Straży Granicznej oraz właściwego dyrektora urzędu celnego, a także właściwego kierownika placówki granicznej kontroli sanitarnej, weterynaryjnej i fitosanitarnej o:
1) planowanym przybyciu, opóźnieniu lub odwołaniu pociągu, mającego przekroczyć granicę państwową, niezwłocznie po otrzymaniu odpowiedniego zawiadomienia,
2) przybyciu na granicę państwową dodatkowego pociągu pasażerskiego, najpóźniej na 8 godzin przed jego przybyciem, lub dodatkowego pociągu towarowego - najpóźniej na 2 godziny przed jego przybyciem.
§ 7. 1. Pociąg podstawiony i zgłoszony do kontroli granicznej nie może zmienić miejsca postoju bez zezwolenia kontrolera ruchu granicznego, niezależnie od wymaganych zezwoleń innych organów.
2. Wyznaczanie postoju pociągów na odcinku między ustalonym miejscem zakończenia kontroli granicznej a granicą państwową jest niedozwolone.
3. O awaryjnym zatrzymaniu się pociągu na odcinku określonym w ust. 2 naczelnik lub zawiadowca stacji jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić właściwego komendanta granicznej placówki kontrolnej Straży Granicznej i właściwego dyrektora urzędu celnego. W takim przypadku zakazuje się wsiadania i wysiadania z pociągu do chwili przybycia kontrolerów ruchu granicznego lub otrzymania dyspozycji kontynuowania jazdy. Zakaz ten nie dotyczy upoważnionych pracowników związanych z obsługą transportu, wykonujących czynności służbowe, a także przypadków, w których istnieje zagrożenie życia lub zdrowia ludzkiego.
§ 8. 1. Zarząd, kapitanat lub bosmanat portu jest obowiązany poinformować komendanta granicznej placówki kontrolnej Straży Granicznej, dyrektora urzędu celnego, a także kierownika placówki, o której mowa w § 6, o:
1) każdym planowanym zawinięciu do polskiego portu statku z zagranicy oraz o zamierzonym wypłynięciu za granicę statku przebywającego w polskim porcie - najpóźniej na dwie godziny przed zawinięciem lub wypłynięciem,
2) zamierzonej zmianie dotychczasowego miejsca postoju w porcie statku - niezwłocznie po powzięciu takiej wiadomości.
2. Kapitan statku jest obowiązany przedstawić kontrolerowi ruchu granicznego dokumenty pasażerów i załogi oraz dokumenty statku, udostępnić do kontroli pomieszczenia oraz udzielić niezbędnej pomocy w przeprowadzeniu kontroli granicznej.
§ 9. Dowódca jednostki wojskowej, dowódca okrętu wojennego lub zespołu okrętów oraz dowódca wojskowego statku powietrznego jest obowiązany zawiadomić najbliższego komendanta granicznej placówki kontrolnej Straży Granicznej, dyrektora urzędu celnego oraz kierownika placówki, o której mowa w § 6, o przybyciu z zagranicy lub zamierzonym przekroczeniu granicy państwowej przez osoby nie należące do załogi, w celu poddania tych osób kontroli.
§ 10. Przepisy § 9 stosuje się również do okrętów wojennych i wojskowych statków powietrznych państw obcych. W tym przypadku obowiązek określony w § 9 spoczywa na dowódcy polskiej jednostki wojskowej, na której terenie znajduje się okręt wojenny lub wojskowy statek powietrzny.
§ 11. Traci moc zarządzenie nr 114 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 13 maja 1957 r. w sprawie określenia zasięgu terytorialnego przejść granicznych oraz trybu wykonywania prac związanych z utrzymaniem tych przejść.
§ 12. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Spraw Wewnętrznych: H. Majewski