Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1991-08-29 do 2001-01-01
Wersja archiwalna od 1991-08-29 do 2001-01-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 2 sierpnia 1991 r.
w sprawie postępowania dotyczącego rejestracji związków pracodawców.
Na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rejestr związków pracodawców, zwany dalej "rejestrem", dla organizacji pracodawców, zwanych dalej "związkami", tworzonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców, prowadzą:
1) dla federacji i konfederacji związków pracodawców - Sąd Wojewódzki w Warszawie,
2) dla związków pracodawców - sądy wojewódzkie właściwe miejscowo ze względu na siedzibę związku.
§ 2. Rejestr składa się z dwóch działów:
1) działu A, do którego wpisuje się związki pracodawców,
2) działu B, do którego wpisuje się federacje i konfederacje związków pracodawców.
§ 3. Dla każdego działu rejestru prowadzi się oddzielną księgę rejestrową według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia.
§ 4. Dla każdego związku prowadzi się oddzielne akta rejestrowe obejmujące dokumenty dotyczące postępowania rejestracyjnego i dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru.
§ 5. Wniosek o wpis związku do rejestru składa na piśmie organ uprawniony do jego reprezentowania.
§ 6. 1. Wniosek o wpis związku do rejestru powinien zawierać: nazwę związku i jego siedzibę, informację o liczbie założycieli oraz podpisy członków komitetu założycielskiego lub osób upoważnionych przez komitet do dokonania czynności związanych z rejestracją.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1) uchwałę o założeniu związku,
2) wykaz osób wchodzących w skład komitetu założycielskiego, zawierający imiona i nazwiska, miejsca zamieszkania oraz podpisy tych osób,
3) statut związku w dwóch egzemplarzach ze wskazaniem daty jego uchwalenia.
§ 7. 1. Wniosek o wykreślenie, zmianę lub uzupełnienie wpisów w rejestrze powinien zawierać dane potrzebne do uzupełnienia poszczególnych rubryk rejestru. Do wniosku dołącza się dokumenty stanowiące podstawę wpisu.
2. Związek ma obowiązek złożyć wniosek o wpis do rejestru osób wybranych zgodnie ze statutem do organu uprawnionego do reprezentowania związku w terminie 14 dni od daty jego wyboru.
3. Wniosek powinien zawierać imiona i nazwiska osób wybranych do tego organu, ich miejsca zamieszkania oraz funkcję pełnioną w tym organie.
§ 8. Sąd powinien wskazać wnioskodawcy ujawnione wady i braki w składanych pismach i wnioskach oraz pouczyć go o przeszkodach mogących mieć wpływ na sprawność postępowania lub na merytoryczne rozstrzygnięcie sprawy.
§ 9. 1. Jeżeli wniosek ma braki lub wady, które dadzą się usunąć, sąd wydaje postanowienie o wezwaniu do ich usunięcia i wyznacza w tym celu stosowny termin.
2. Jeżeli wnioskodawca nie usunie braków lub wad w wyznaczonym terminie, sąd odmówi dokonania wpisu do rejestru.
§ 10. Podstawą postanowienia zarządzającego wpis do rejestru są wyłącznie dokumenty złożone do akt rejestrowych. W postanowieniu zarządzającym wpis do rejestru sąd określa dosłowną treść wpisu oraz rubrykę rejestru, do której wpis ma być dokonany.
§ 11. Sąd nie może zarządzić wpisu do rejestru, jeżeli wpis ten musiałby ulec wykreśleniu w świetle treści złożonego wniosku lub z innych przyczyn byłby niezgodny z obowiązującymi przepisami lub faktycznym stanem rzeczy.
§ 12. We wniosku o wpis do rejestru wzmianki o zmianie statutu powinno być zamieszczone zawiadomienie sądu o dokonanych zmianach - na podstawie nowego statutu, ze wskazaniem ich treści i daty powzięcia. Wzmiankę o treści tego zawiadomienia wpisuje się w rubryce "uwagi".
§ 13. O powzięciu wiadomości, która może uzasadniać wykreślenie związku z rejestru, czyni się wzmiankę w rubryce "uwagi". Treść tej wzmianki może się opierać na okolicznościach, które doszły do wiadomości sądu w drodze urzędowej lub są powszechnie znane; sąd zażąda wyjaśnień co do okoliczności uzasadniających wykreślenie związku z rejestru.
§ 14. Przepisy dotyczące wpisu w poszczególnych rubrykach rejestru stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisów w tych rubrykach.
§ 15. Rejestr może przeglądać każdy pod nadzorem pracownika sądowego. Zaświadczenia, odpisy i wyciągi z rejestru są wydawane osobie, która wykaże interes prawny w ich uzyskaniu.
§ 16. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Sprawiedliwości: W. Chrzanowski
Załącznik do rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości
z dnia 2 sierpnia 1991 r. (poz. 341)
REJESTR ZWIĄZKÓW PRACODAWCÓW