Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1991-05-16 do 2000-12-31
Wersja archiwalna od 1991-05-16 do 2000-12-31
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW
z dnia 8 maja 1991 r.
w sprawie zakładów budżetowych.
Na podstawie art. 16 ust. 6 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 4, poz. 18 i Nr 34, poz. 150) zarządza się, co następuje:
§ 1.1. Rozporządzenie określa tryb tworzenia oraz szczegółowe zasady gospodarki finansowej zakładów budżetowych będących państwowymi jednostkami organizacyjnymi.
2. Jednostki organizacyjne gmin będące zakładami budżetowymi stosują zasady gospodarki finansowej określone w rozporządzeniu zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 4, poz. 18 i Nr 34, poz. 150).
§ 2.1. Zakład budżetowy tworzy się, z zastrzeżeniem art. 16 ust: 7 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe, na podstawie decyzji dysponenta części budżetowej.
2. Przepis ust. 1 stosuje się także do państwowych zakładów budżetowych prowadzonych w ramach zadań zleconych gminom.
3. Decyzja, o której mowa w ust. 1, powinna określać:
1) nazwę i siedzibę jednostki organizacyjnej, która ma być zakładem budżetowym,
2) podstawę prawną działania zakładu budżetowego,
3) przedmiot działalności,
4) właściwą część budżetu, z którą zakład będzie się rozliczał,
5) źródła przychodów oraz przeznaczenie rozchodów,
6) stan wyposażenia w środki obrotowe.
4. Decyzja o utworzeniu zakładu budżetowego może przewidywać prowadzenie działalności przez wyodrębnione organizacyjnie oddziały tego zakładu ze wskazaniem ich liczby i lokalizacji.
5. Nowo utworzonemu zakładowi budżetowemu może być przyznana jednorazowa dotacja z budżetu na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe.
§ 3.1. Jeżeli zakład budżetowy nie spełnia warunków określonych w art. 16 ust. 2 pkt 1 ustawy - Prawo budżetowe, organ, który powołał ten zakład, wydaje decyzję o jego likwidacji lub przekształceniu w jednostkę budżetową, włączając przychody i rozchody do budżetu najpóźniej do 31 grudnia danego roku.
2. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do przypadków, o których mowa w art. 16 ust. 3 i 4 ustawy - Prawo budżetowe.
§ 4.1. Zakład budżetowy posiada odrębny rachunek bankowy.
2. Z rachunku zakładu budżetowego można dokonywać wypłat do wysokości środków zgromadzonych na tym rachunku.
3. Decyzja o likwidacji zakładu budżetowego stanowi dla banku podstawę do zamknięcia rachunku oraz przekazania środków finansowych, pozostałych po dokonaniu rozliczeń likwidacyjnych, na dochody budżetu państwa.
§ 5.1. Podstawą gospodarki finansowej zakładu budżetowego jest roczny plan finansowy, obejmujący przychody i rozchody oraz stan środków obrotowych i rozliczenia z budżetem.
2. Plan finansowy zakładu budżetowego zatwierdza kierownik zakładu z zachowaniem kwot wpłat do budżetu, dotacji z budżetu, wynagrodzeń i innych wydatków, których wysokość określona została dyrektywnie na podstawie odrębnych przepisów.
3. Zakład budżetowy stosuje w planowaniu, ewidencji i sprawozdawczości dla poszczególnych rodzajów przychodów i rozchodów podziałki określone w przepisach o klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych.
4. Zasady opracowywania planów finansowych zakładów budżetowych oraz wzory tych planów regulują przepisy dotyczące opracowania projektu budżetu państwa.
§ 6.1. Planowany stan środków obrotowych na koniec roku nie może przekraczać normatywu zapasów materiałów powiększonego nie więcej niż o 1/12 część rocznych planowanych kosztów wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń.
2. Wytyczne do ustalenia normatywu zapasów materiałowych określa właściwy minister, wyznaczając wskaźniki w dniach dla poszczególnych grup zapasów w powiązaniu z rozmiarami produkcji i usług w taki sposób, aby nie przyczyniały się do gromadzenia nadmiernych i zbędnych zapasów.
3. Normatyw zapasów materiałowych (materiały, produkcja w toku, wyroby gotowe) zakładu budżetowego ustala kierownik zakładu na podstawie wytycznych, o których mowa w ust. 2.
§ 7.1. Zakład budżetowy planuje jako wpłatę do budżetu różnicę między sumą planowanych przychodów powiększonych o planowany stan środków obrotowych na początek roku a sumą planowanych rozchodów powiększonych o planowany stan środków obrotowych na koniec roku.
2. Wpłaty do budżetu nadwyżek środków obrotowych zakładów budżetowych są przekazywane do budżetu co kwartał w terminie 20 dni po zakończeniu kwartału, a za IV kwartał zaliczkowo w terminie do dnia 20 grudnia.
3. Wpłat do budżetu nadwyżek środków obrotowych za pierwsze trzy kwartały dokonuje się w takim stosunku procentowym do faktycznie osiągniętych przychodów, w jakim pozostaje roczna planowana wpłata do rocznych planowanych przychodów. Wpłatę zaliczkową za IV kwartał ustala się w wysokości wpłaty za III kwartał.
4. W terminie 5 dni po przyjęciu rocznego sprawozdania finansowego zakład budżetowy wpłaca do budżetu różnicę między faktycznym a planowanym stanem środków obrotowych na koniec roku.
5. Przepis ust. 4 ma zastosowanie również do zakładów budżetowych, których plany finansowe nie przewidują wpłaty do budżetu.
§ 8.1. Dotacje z budżetu dla państwowego zakładu budżetowego mogą być planowane w zakresie i na zasadach określonych na podstawie art. 16 ust. 3 i 4 ustawy - Prawo budżetowe, a w 1991 r., do czasu określenia tego zakresu i zasad - zgodnie z zasadami określonymi w zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 maja 1989 r. w sprawie zakładów budżetowych (Monitor Polski Nr 19, poz. 129, z 1990 r. Nr 41, poz. 318 i z 1991 r. Nr 1, poz. 5).
2. Zakłady budżetowe korzystające z dotacji nie przekazują do budżetu wpłat nadwyżek środków obrotowych, o których mowa w § 7, lecz kwoty należne budżetowi z tego tytułu są potrącane w całości z należnych zakładom budżetowym dotacji na II kwartał oraz ewentualnie na dalsze kwartały przez jednostki przekazujące te dotacje.
§ 9.1. W planie finansowym zakładu budżetowego mogą być dokonywane zmiany wciągu roku lub mogą być realizowane wyższe od planowanych przychody i rozchody bez zmiany planu, pod warunkiem że nie spowoduje to zmniejszenia wpłat do budżetu ani zwiększenia dotacji z budżetu.
2. Inne niż wymienione w ust. 1 zmiany planu finansowego mogą być dokonywane tylko po uprzednim wprowadzeniu w obowiązującym trybie zmian w budżecie.
3. Zasady zwiększania wynagrodzeń regulują odrębne przepisy.
§ 10.1. Oddziały zakładu budżetowego, o których mowa w § 2 ust. 4, mogą prowadzić gospodarkę finansową na podstawie własnych planów finansowych i posiadać własne rachunki bankowe.
2. Kierownik zakładu budżetowego zatwierdza plany finansowe oddziałów zakładu.
3. Zmiany planów finansowych oddziałów zakładu budżetowego mogą być dokonywane z zachowaniem przepisów § 9.
4. Oddział zakładu budżetowego, który zgodnie z planem finansowym ma przekazywać środki finansowe na rachunek zakładu budżetowego, dokonuje tych wpłat na zasadach określonych w § 7 w terminach określonych przez kierownika zakładu budżetowego.
§ 11.Przepisy dotyczące ministrów stosuje się również do innych dysponentów wyodrębnionych części budżetu państwa.
§ 12.Jednostki organizacyjne gmin będące zakładami budżetowymi stosują zasady gospodarki finansowej określone w rozporządzeniu, z tym że:
1) przepisy dotyczące ministrów odnoszą się do zarządów gmin, a przepis § 2 ust. 1 odnosi się do rady gminy,
2) określenie "budżet państwa" lub "właściwy budżet" oznacza budżet gminy,
3) uprawnienia i obowiązki przypisane kierownikom zakładów budżetowych zarząd gminy może zastrzec dla siebie,
4) zarząd gminy może ustalić inne zasady planowania i rozliczania środków obrotowych niż określone w § 6 ust. 1, § 7 oraz § 8 ust. 2.
§ 13.Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 29 maja 1989 r. w sprawie zakładów budżetowych (Monitor Polski Nr 19, poz. 129, z 1990 r. Nr 41, poz. 318 i z 1991 r. Nr 1, poz. 5).
§ 14.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Finansów: w z. A. Podsiadło