Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 1997-12-09
Wersja aktualna od 1997-12-09
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 9 lipca 1990 r.
w sprawie rejestru dzienników i czasopism
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 1997 r., Nr 141, poz. 947)
Na podstawie art. 23a ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24, z 1988 r. Nr 41, poz. 324, z 1989 r. Nr 34, poz. 187 i z 1990 r. Nr 29, poz. 173) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Rejestr dzienników i czasopism] Rejestr dzienników i czasopism, zwany dalej "rejestrem", prowadzi się w księdze rejestrowej według ustalonego wzoru.
§ 2.[Oddzielne akta rejestrowe dla każdego dziennika i czasopisma] Dla każdego dziennika i czasopisma prowadzi się oddzielne akta rejestrowe, obejmujące akta postępowania o zarejestrowanie oraz dołączane sukcesywnie akta postępowań w sprawach o dokonanie dalszych wpisów w rejestrze, a także wszelkie dokumenty stanowiące podstawę dokonania wpisów.
§ 3.[Księga rejestrowa] 1. Księga rejestrowa składa się z następujących rubryk:
– rubryka pierwsza | – Liczba porządkowa wpisu |
– rubryka druga | – Data wpisu |
– rubryka trzecia | – Tytuł dziennika lub czasopisma oraz siedziba i adres redakcji |
– rubryka czwarta | – Dane osobowe redaktora naczelnego, w tym również wzmianka o zwolnieniu go od wymogu posiadania obywatelstwa polskiego oraz wskazanie redaktora ponoszącego odpowiedzialność określoną w art. 49a Prawa prasowego |
– rubryka piąta | – Określenie wydawcy, jego siedziba i adres |
– rubryka szósta | – Częstotliwość ukazywania się dziennika lub czasopisma |
– rubryka siódma | – Wzmianka o czasowym zawieszeniu wydawania dziennika lub czasopisma oraz o czasie zawieszenia |
– rubryka ósma | – Wzmianka o utracie ważności rejestracji dziennika lub czasopisma |
– rubryka dziewiąta | – Uwagi. |
2. W rubryce "Uwagi" zamieszcza się między innymi wzmiankę o skorzystaniu przez redakcję z możliwości rozpoczęcia wydawania dziennika przed jego zarejestrowaniem, a także wzmianki o wyrokach skazujących za przestępstwa określone w prawie prasowym.
§ 4.[Postanowienie zarządzające wpis do rejestru] 1. Podstawą postanowienia zarządzającego wpis do rejestru są wyłącznie dokumenty złożone do akt rejestrowanych. W postanowieniu zarządzającym wpis do rejestru sąd rejestrowy określa dosłowną treść wpisu oraz rubrykę rejestru, w której wpis ma być dokonany.
2. Przed wydaniem postanowienia o zarejestrowaniu sąd zasięga informacji w Sądzie Wojewódzkim w Warszawie czy nazwa dziennika lub czasopisma nie jest zbieżna z istniejącym już tytułem prasowym.
3. Sąd rejestrowy może w treści wpisu powołać się na dokument złożony do akt postępowania rejestrowego. Dokument ten uważa się wówczas za objęty treścią wpisu.
§ 5.[1] (skreślony).
§ 6.[Stosowanie przepisów dotyczących dokonania wpisu] Przepisy dotyczące dokonania wpisu stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu.
§ 7.[Zarządzenie dokonania wpisów z urzędu] Sąd rejestrowy z urzędu zarządza dokonanie wpisów określonych w § 3 ust. 1 rubryki siódma i ósma oraz w § 3 ust. 2.
§ 8.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
[1] § 5 skreślony przez § 1 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 15 listopada 1997 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie rejestru dzienników i czasopism (Dz.U. Nr 141, poz. 947). Zmiana weszła w życie 9 grudnia 1997 r.