Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 1990 nr 18 poz. 104
Wersja archiwalna od 1990-04-08 do 1996-11-22
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 1990 nr 18 poz. 104
Wersja archiwalna od 1990-04-08 do 1996-11-22
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTROW

z dnia 9 marca 1990 r.

w sprawie opłat drogowych.

Na podstawie art. 13 ust. 2 pkt 1 lit. a) i b) oraz pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 14, poz. 60, z 1988 r. Nr 19, poz. 132 i z 1989 r. Nr 35, poz. 192) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. 1. Opłatę za przejazd w czasie każdego jednorazowego pobytu na obszarze Polski autobusu zarejestrowanego za granicą ustala się jako iloczyn kursu dolara USA według obowiązującej w dniu ustalania opłaty tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego i wskaźnika przeliczeniowego, określonego w ust. 2.

2. Wskaźniki przeliczeniowe wynoszą:

Lp.

Liczba miejsc siedzących w autobusie, łącznie z przyczepą

Wskaźnik przeliczeniowy

1

do 15

4,5

2

od 16 do 30

9,0

3

od 31 do 50

15,3

4

powyżej 50

17,8

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. 1. Opłatę za przejazd w czasie każdego jednorazowego pobytu na obszarze Polski samochodu ciężarowego zarejestrowanego za granicą ustala się jako iloczyn kursu dolara USA według obowiązującej w dniu ustalania opłaty tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego i wskaźnika przeliczeniowego, określonego w ust. 2.

2. Wskaźniki przeliczeniowe wynoszą:

Lp.

Ładowność samochodu ciężarowego, łącznie z przyczepą i naczepą

Wskaźnik przeliczeniowy

1

do 10 t

60,8

2

ponad 10 do 15 t

91,0

3

ponad 15 do 20 t

116,5

4

ponad 20 do 25 t

177,0

5

ponad 25 t

227,8

3. Opłaty określone w ust. 1 pobiera się również w przypadku, gdy przyczepa (naczepa) jest zarejestrowana w państwie innym niż państwo rejestracji samochodu ciężarowego.

4. W razie wykonywania przewozów pojazdem samochodowym, którego wymiary z ładunkiem lub bez ładunku albo nacisk osi lub ciężar przekraczają dopuszczalne normy określone w przepisach o ruchu drogowym, opłaty ustalone zgodnie z ust. 1 i 2 podwyższa się o kwotę stanowiącą iloczyn kursu dolara USA według obowiązującej w dniu ustalania opłaty tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego i następujących wskaźników przeliczeniowych:

1) 29,3 - za każdy rozpoczęty metr długości ponad dopuszczalną długość,

2) 36,5 - za każde przekroczenie o 10 cm wysokości pojazdu samochodowego ponad 4,0 do 4,5 m włącznie,

3) 70,8 - za każde przekroczenie o 10 cm wysokości pojazdu samochodowego ponad 4,5 m,

4) 36,5 - jeżeli szerokość pojazdu samochodowego wynosi ponad 2,5 do 3,2 m włącznie,

5) 72,8 - jeżeli szerokość pojazdu samochodowego wynosi ponad 3,2 do 4,5 m włącznie,

6) 145,8 - jeżeli szerokość pojazdu samochodowego wynosi ponad 4,5 m,

7) 108,3 - jeżeli nacisk osi pojedynczej wynosi ponad 10 do 12 t albo jeżeli nacisk jednej osi składowej osi wielokrotnej wynosi do 2 t włącznie powyżej wartości 5,75 do 8,00t w zależności od rozstawu osi składowych,

8) 216,5 - jeżeli nacisk osi pojedynczej wynosi ponad 12 do 15 t albo jeżeli nacisk jednej osi składowej osi wielokrotnej wynosi od 2 do 5 t włącznie powyżej wartości 5,75 do 8.00 t w zależności od rozstawu osi składowych,

9) 433,3 - jeżeli nacisk osi pojedynczej wynosi ponad 15 t albo jeżeli nacisk osi składowej osi wielokrotnej wynosi ponad 5 t powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi składowych,

10) 30,3 - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu pojedynczego wynosi do 3 t włącznie albo jeżeli przekroczenie masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi do 5 t włącznie,

11) 60,8 - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu pojedynczego wynosi od 3,1 do 5 t włącznie albo jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi od 5,1 do 10 t włącznie,

12) 121,5 - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu pojedynczego wynosi ponad 5 t albo jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi od 10,1 do 20 t włącznie,

13) 253,0 - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi od 20,1 do 40 t włącznie,

14) 506,0 - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi ponad 40 t.

5. W razie jednoczesnego przekroczenia więcej niż jednego parametru, opłatę pobiera się za każde przekroczenie oddzielnie.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. 1. Opłaty, o których mowa w § 1 i 2, wymierzają i pobierają:

1) Zarząd Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce - podczas dokonywania czynności związanych z dopuszczeniem do wykonania międzynarodowego przewozu drogowego na obszarze Polski,

2) graniczne organy celne - w pozostałych przypadkach podczas przekraczania granicy Państwa.

2. Przeliczenie opłaty na walutę płatności następuje zgodnie z ustaleniami tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4. 1. Organy celne oraz Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce odsprzedają bankom dewizowym wpływy w walutach obcych pobrane z tytułu opłat drogowych. Banki dewizowe przekazują po 2% równowartości wpływów w walucie polskiej na rachunki tych jednostek, a pozostałą część - na rachunek funduszu rezerwowego Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych.

2. Środki finansowe odpowiadające 2% kwot pobranych opłat. o których mowa w ust. 1, otrzymywane przez organy celne, są przeznaczone na finansowanie zadań ustawowych realizowanych przez te organy, natomiast środki otrzymywane przez Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce przeznacza się na finansowanie jego działalności statutowej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5. 1. Opłaty za przejazdy pojazdów samochodowych (z przyczepami lub bez przyczep) zarejestrowanych w kraju, o gabarytach i ciężarze przekraczających dopuszczalne normy określone w przepisach o ruchu drogowym, ustala się jako iloczyn liczby kilometrów przebiegu, ceny litra etyliny E-94 obowiązującej w dniu ustalania opłaty oraz następujących wskaźników:

Wysokości opłat zaokrągla się do 100 zł

Lp.

Wyszczególnienie

Wskaźnik

1

Przy przekroczeniu dopuszczalnej łącznej długości pojazdu z ładunkiem, za każdy rozpoczęty metr długości ponad dopuszczalną długość

0,06

2

Przy przekroczeniu dopuszczalnej łącznej wysokości pojazdu z ładunkiem:

1) do 0,50 m

0,12

2) za każde dalsze przekroczenie o 10 cm ponad 0,50 m wskaźnik wzrasta o

0,24

3

Przy przekroczeniu dopuszczalnej szerokości łącznej pojazdu z ładunkiem:

1) do 0,70 m

0,09

2) od 0,71 do 2,00 m

0,18

3) powyżej 2,00 m

0,36

4

Przy przekroczeniu:

1) nacisku osi pojedynczej ponad 10 do 12 t albo

2) nacisku jednej osi składowej osi wielokrotnej do 2 t powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi składowych

0,15

5

Przy przekroczeniu:

1) nacisku osi pojedynczej ponad 12 do 15 t albo

2) nacisku jednej osi składowej osi wielokrotnej od 2 do 5 t włącznie powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi składowych

0,30

6

Przy przekroczeniu:

1) nacisku osi pojedynczej ponad 15 t albo

2) nacisku osi składowej osi wielokrotnej ponad 5 t powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi składowych

0,90

7

Przy przekroczeniu dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu:

1) pojedynczego:

a) do 3 t

0,06

b) od 3,1 do 5 t

0,12

c) ponad 5 t

0,24

2) członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy:

a) do 5 ton

0,06

b) od 5,1 do 10 t

0,12

c) od 10,1 do 20 t

0,30

d) od 20,1 do 40 t

0,60

e) ponad 40 t

1,20

2. W razie jednoczesnego przekroczenia więcej niż jednego parametru, opłatę pobiera się za każde przekroczenie oddzielnie.

3. Opłaty, o których mowa w ust. 1, pobiera organ administracji państwowej, który wydał zezwolenie na przewóz ładunków o masie lub gabarytach przekraczających dopuszczalne normy albo przejazd pojazdu nienormatywnego.

4. W razie stwierdzenia dokonywania przewozu ładunków o masie lub gabarytach przekraczających dopuszczalne normy albo przejazdu pojazdu nienormatywnego bez zezwolenia lub niezgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu, pobiera się opłaty, o których mowa w ust. 1, podwyższone o 200%. Opłaty te pobiera zarząd drogi, na którego obszarze działania dokonano kontroli przewozu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6. Opłaty, o których mowa w § 5 ust. 1 i 4, przeznacza się na dochody:

1) funduszu rezerwowego dyrekcji okręgowych dróg publicznych - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez te jednostki,

2) funduszu rezerwowego Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez tę jednostkę,

3) właściwych rad narodowych - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez terenowe organy administracji państwowej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7. Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 1 986 r. w sprawie opłat drogowych (Dz. U. Nr 48, poz. 238 i z 1988 r. Nr 14, poz. 102).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Prezes Rady Ministrów: T. Mazowiecki

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00