Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1990-04-08 do 1996-11-22
Wersja archiwalna od 1990-04-08 do 1996-11-22
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTROW
z dnia 9 marca 1990 r.
w sprawie opłat drogowych.
Na podstawie art. 13 ust. 2 pkt 1 lit. a) i b) oraz pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 14, poz. 60, z 1988 r. Nr 19, poz. 132 i z 1989 r. Nr 35, poz. 192) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Opłatę za przejazd w czasie każdego jednorazowego pobytu na obszarze Polski autobusu zarejestrowanego za granicą ustala się jako iloczyn kursu dolara USA według obowiązującej w dniu ustalania opłaty tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego i wskaźnika przeliczeniowego, określonego w ust. 2.
2. Wskaźniki przeliczeniowe wynoszą:
Lp. | Liczba miejsc siedzących w autobusie, łącznie z przyczepą | Wskaźnik przeliczeniowy |
1 | do 15 | 4,5 |
2 | od 16 do 30 | 9,0 |
3 | od 31 do 50 | 15,3 |
4 | powyżej 50 | 17,8 |
§ 2. 1. Opłatę za przejazd w czasie każdego jednorazowego pobytu na obszarze Polski samochodu ciężarowego zarejestrowanego za granicą ustala się jako iloczyn kursu dolara USA według obowiązującej w dniu ustalania opłaty tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego i wskaźnika przeliczeniowego, określonego w ust. 2.
2. Wskaźniki przeliczeniowe wynoszą:
Lp. | Ładowność samochodu ciężarowego, łącznie z przyczepą i naczepą | Wskaźnik przeliczeniowy |
1 | do 10 t | 60,8 |
2 | ponad 10 do 15 t | 91,0 |
3 | ponad 15 do 20 t | 116,5 |
4 | ponad 20 do 25 t | 177,0 |
5 | ponad 25 t | 227,8 |
3. Opłaty określone w ust. 1 pobiera się również w przypadku, gdy przyczepa (naczepa) jest zarejestrowana w państwie innym niż państwo rejestracji samochodu ciężarowego.
4. W razie wykonywania przewozów pojazdem samochodowym, którego wymiary z ładunkiem lub bez ładunku albo nacisk osi lub ciężar przekraczają dopuszczalne normy określone w przepisach o ruchu drogowym, opłaty ustalone zgodnie z ust. 1 i 2 podwyższa się o kwotę stanowiącą iloczyn kursu dolara USA według obowiązującej w dniu ustalania opłaty tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego i następujących wskaźników przeliczeniowych:
1) 29,3 - za każdy rozpoczęty metr długości ponad dopuszczalną długość,
2) 36,5 - za każde przekroczenie o 10 cm wysokości pojazdu samochodowego ponad 4,0 do 4,5 m włącznie,
3) 70,8 - za każde przekroczenie o 10 cm wysokości pojazdu samochodowego ponad 4,5 m,
4) 36,5 - jeżeli szerokość pojazdu samochodowego wynosi ponad 2,5 do 3,2 m włącznie,
5) 72,8 - jeżeli szerokość pojazdu samochodowego wynosi ponad 3,2 do 4,5 m włącznie,
6) 145,8 - jeżeli szerokość pojazdu samochodowego wynosi ponad 4,5 m,
7) 108,3 - jeżeli nacisk osi pojedynczej wynosi ponad 10 do 12 t albo jeżeli nacisk jednej osi składowej osi wielokrotnej wynosi do 2 t włącznie powyżej wartości 5,75 do 8,00t w zależności od rozstawu osi składowych,
8) 216,5 - jeżeli nacisk osi pojedynczej wynosi ponad 12 do 15 t albo jeżeli nacisk jednej osi składowej osi wielokrotnej wynosi od 2 do 5 t włącznie powyżej wartości 5,75 do 8.00 t w zależności od rozstawu osi składowych,
9) 433,3 - jeżeli nacisk osi pojedynczej wynosi ponad 15 t albo jeżeli nacisk osi składowej osi wielokrotnej wynosi ponad 5 t powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi składowych,
10) 30,3 - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu pojedynczego wynosi do 3 t włącznie albo jeżeli przekroczenie masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi do 5 t włącznie,
11) 60,8 - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu pojedynczego wynosi od 3,1 do 5 t włącznie albo jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi od 5,1 do 10 t włącznie,
12) 121,5 - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu pojedynczego wynosi ponad 5 t albo jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi od 10,1 do 20 t włącznie,
13) 253,0 - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi od 20,1 do 40 t włącznie,
14) 506,0 - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi ponad 40 t.
5. W razie jednoczesnego przekroczenia więcej niż jednego parametru, opłatę pobiera się za każde przekroczenie oddzielnie.
§ 3. 1. Opłaty, o których mowa w § 1 i 2, wymierzają i pobierają:
1) Zarząd Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce - podczas dokonywania czynności związanych z dopuszczeniem do wykonania międzynarodowego przewozu drogowego na obszarze Polski,
2) graniczne organy celne - w pozostałych przypadkach podczas przekraczania granicy Państwa.
2. Przeliczenie opłaty na walutę płatności następuje zgodnie z ustaleniami tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego.
§ 4. 1. Organy celne oraz Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce odsprzedają bankom dewizowym wpływy w walutach obcych pobrane z tytułu opłat drogowych. Banki dewizowe przekazują po 2% równowartości wpływów w walucie polskiej na rachunki tych jednostek, a pozostałą część - na rachunek funduszu rezerwowego Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych.
2. Środki finansowe odpowiadające 2% kwot pobranych opłat. o których mowa w ust. 1, otrzymywane przez organy celne, są przeznaczone na finansowanie zadań ustawowych realizowanych przez te organy, natomiast środki otrzymywane przez Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce przeznacza się na finansowanie jego działalności statutowej.
§ 5. 1. Opłaty za przejazdy pojazdów samochodowych (z przyczepami lub bez przyczep) zarejestrowanych w kraju, o gabarytach i ciężarze przekraczających dopuszczalne normy określone w przepisach o ruchu drogowym, ustala się jako iloczyn liczby kilometrów przebiegu, ceny litra etyliny E-94 obowiązującej w dniu ustalania opłaty oraz następujących wskaźników:
Wysokości opłat zaokrągla się do 100 zł
Lp. | Wyszczególnienie | Wskaźnik |
1 | Przy przekroczeniu dopuszczalnej łącznej długości pojazdu z ładunkiem, za każdy rozpoczęty metr długości ponad dopuszczalną długość | 0,06 |
2 | Przy przekroczeniu dopuszczalnej łącznej wysokości pojazdu z ładunkiem: |
|
| 1) do 0,50 m | 0,12 |
| 2) za każde dalsze przekroczenie o 10 cm ponad 0,50 m wskaźnik wzrasta o | 0,24 |
3 | Przy przekroczeniu dopuszczalnej szerokości łącznej pojazdu z ładunkiem: |
|
| 1) do 0,70 m | 0,09 |
| 2) od 0,71 do 2,00 m | 0,18 |
| 3) powyżej 2,00 m | 0,36 |
4 | Przy przekroczeniu: |
|
| 1) nacisku osi pojedynczej ponad 10 do 12 t albo |
|
| 2) nacisku jednej osi składowej osi wielokrotnej do 2 t powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi składowych | 0,15 |
5 | Przy przekroczeniu: |
|
| 1) nacisku osi pojedynczej ponad 12 do 15 t albo |
|
| 2) nacisku jednej osi składowej osi wielokrotnej od 2 do 5 t włącznie powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi składowych | 0,30 |
6 | Przy przekroczeniu: |
|
| 1) nacisku osi pojedynczej ponad 15 t albo |
|
| 2) nacisku osi składowej osi wielokrotnej ponad 5 t powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi składowych | 0,90 |
7 | Przy przekroczeniu dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu: |
|
| 1) pojedynczego: |
|
| a) do 3 t | 0,06 |
| b) od 3,1 do 5 t | 0,12 |
| c) ponad 5 t | 0,24 |
| 2) członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy: |
|
| a) do 5 ton | 0,06 |
| b) od 5,1 do 10 t | 0,12 |
| c) od 10,1 do 20 t | 0,30 |
| d) od 20,1 do 40 t | 0,60 |
| e) ponad 40 t | 1,20 |
2. W razie jednoczesnego przekroczenia więcej niż jednego parametru, opłatę pobiera się za każde przekroczenie oddzielnie.
3. Opłaty, o których mowa w ust. 1, pobiera organ administracji państwowej, który wydał zezwolenie na przewóz ładunków o masie lub gabarytach przekraczających dopuszczalne normy albo przejazd pojazdu nienormatywnego.
4. W razie stwierdzenia dokonywania przewozu ładunków o masie lub gabarytach przekraczających dopuszczalne normy albo przejazdu pojazdu nienormatywnego bez zezwolenia lub niezgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu, pobiera się opłaty, o których mowa w ust. 1, podwyższone o 200%. Opłaty te pobiera zarząd drogi, na którego obszarze działania dokonano kontroli przewozu.
§ 6. Opłaty, o których mowa w § 5 ust. 1 i 4, przeznacza się na dochody:
1) funduszu rezerwowego dyrekcji okręgowych dróg publicznych - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez te jednostki,
2) funduszu rezerwowego Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez tę jednostkę,
3) właściwych rad narodowych - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez terenowe organy administracji państwowej.
§ 7. Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 1 986 r. w sprawie opłat drogowych (Dz. U. Nr 48, poz. 238 i z 1988 r. Nr 14, poz. 102).
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: T. Mazowiecki