Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1990-02-18 do 1990-08-28
Wersja archiwalna od 1990-02-18 do 1990-08-28
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW
z dnia 26 stycznia 1990 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie taryf składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne w ruchu zagranicznym pojazdów mechanicznych zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne.
Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 20 września 1984 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. Nr 45, poz. 242 i z 1989 r. Nr 30, poz. 160) zarządza się, co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 1989 r. w sprawie taryf składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne w ruchu zagranicznym pojazdów mechanicznych zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne (Dz. U. Nr 41, poz. 227) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 4:
a) ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
"2. Przy wyjeździe za granicę na terytoria:
1) państw członków Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej składka opłacana jest w złotych,
2) pozostałych państw europejskich oraz terytoria Iraku, Iranu, Maroka i Tunezji składka jest opłacana w złotych za ustawowe ubezpieczenie autocasco (AC), a za ustawowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC) w walucie obcej uznawanej przez Narodowy Bank Polski (NBP) za wymienialną.
3. Składka za ustawowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC), o której mowa w ust. 2 pkt 2, może być opłacana również w złotych; przeliczenie składki wyrażonej w dolarach USA na walutę polską następuje według średniego kursu walut obcych, ustalonego przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego, obowiązującego w dniu opłacania składki.",
b) ust. 4-6 skreśla się,
2) w § 7:
a) w ust. 2 skreśla się wyrazy "ubezpieczenie ustawowe następstw nieszczęśliwych wypadków (NW) oraz",
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Składka, o której mowa w ust. 2, płatna jest w złotych.",
3) załącznik nr 1 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia,
4) załącznik nr 2 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia.
§ 2. Składkę za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne opłaconą do dnia wejścia w życie rozporządzenia w wysokości określonej w dotychczasowych przepisach traktuje się jako składkę opłaconą zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Finansów: wz. M. Dąbrowski
Załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 26 stycznia 1990 r. (poz. 31)
TARYFA SKŁADEK ZA UBEZPIECZENIA USTAWOWE KOMUNIKACYJNE PRZY WYJEŹDZIE NA TERYTORIA PAŃSTW EUROPEJSKICH NIE BĘDĄCYCH CZŁONKAMI RADY WZAJEMNEJ POMOCY GOSPODARCZEJ ORAZ NATERYTORIA IRAKU, IRANU, MAROKA I TUNEZJI
Tabela A. Dotyczy pojazdów mechanicznych oraz przyczep produkowanych w państwach członkowskich Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej
Pozycja | Grupa pojazdów według | Składka | Składki w zależności od okresu ubezpieczenia | ||||||
do | do | do | do 1 | każdy | 1 rok | ||||
w cm3 | OC/AC | waluta | |||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
1 | Samochody osobowe do 900 cm3 oraz osobowe o napędzie elektrycznym | OC | USD | 10,0 | 15,0 | 20,0 | 26,0 | 20,0 | 246,0 |
AC | zł | 6.000 | 12.000 | 18.000 | 24.000 | 18.000 | 222.000 | ||
2 | Samochody osobowe powyżej 900 do 1250 cm3 | OC | USD | 11,0 | 17,0 | 21,0 | 28,0 | 21,0 | 259,0 |
AC | zł | 7.000 | 13.000 | 19.000 | 26.000 | 19.000 | 235.000 | ||
3 | Samochody osobowe powyżej 1250 do 1500 cm3 | OC | USD | 12,0 | 18,0 | 24,0 | 32,0 | 24,0 | 296,0 |
AC | zł | 8.000 | 14.000 | 21.000 | 29.000 | 21.000 | 260.000 | ||
4 | Samochody osobowe powyżej 1500 cm3 | OC | USD | 15,0 | 23,0 | 34,0 | 40,0 | 34,0 | 414,0 |
AC | zł | 9.000 | 18.000 | 27.000 | 36.000 | 27.000 | 333.000 | ||
5 | Przyczepy kempingowe | OC | USD | 5,0 | 9,0 | 14,0 | 19,0 | 14,0 | 173,0 |
AC | zł | 3.000 | 6.000 | 9.000 | 12.000 | 9.000 | 111.0 | ||
6 | Motorowery, motocykle do 200 cm3, przyczepy o ładowności do 400 kg | OC | USD | 2,0 | 4,0 | 7,0 | 9,0 | 7,0 | 86,0 |
AC | zł | 1.500 | 3.000 | 4.000 | 6.000 | 4.000 | 50.000 | ||
7 | Motocykle powyżej 200 cm3, motocykle z wózkami, trójkołowe pojazdy samochodowe | OC | USD | 4,0 | 7,0 | 11,0 | 15,0 | 11,0 | 136,0 |
AC | zł | 2.000 | 5.000 | 7.000 | 10.000 | 7.000 | 87.000 | ||
8 | Autobusy do 20 miejsc i przyczepy autobusowe | OC | USD | 17,0 | 33,0 | 50,0 | 67,0 | 50,0 ' | 617,0 |
AC | zł | 11.000 | 22.000 | 32.000 | 44.000 | 32.000 | 396.000 | ||
9 | Autobusy ponad 20 miejsc | OC | USD | 23,0 | 45,0 | 68,0 | 90,0 | 68,0 | 838,0 |
AC | zł | 15.000 | 29.000 | 44.000 | 59.000 | 44.000 | 543.000 | ||
10 | Samochody ciężarowe o ładowności do 2,0 t | OC | USD | 13,0 | 25,0 | 39,0 | 51,0 | 39,0 | 480,0 |
AC | zł | 8.000 | 17.000 | 25.000 | 33.000 | 25.000 | 308.000 | ||
11 | Samochody ciężarowe o ładowności powyżej 2,0 t, ciągniki siodłowe, balastowe i pozostałe | OC | USD | 16,0 | 32,0 | 48,0 | 64,0 | 48,0 | 592,0 |
AC | zł | 10.000 | 21.000 | 31.000 | 42.000 | 31.000 | 383.000 | ||
12 | Samochody specjalne, chłodnie i cysterny | OC | USD | 31,0 | 62,0 | 94,0 | 125,0 | 94,0 | 1159,0 |
AC | zł | 20.000 | 41.000 | 61.000 | 81.000 | 61.000 | 752.000 | ||
13 | Przyczepy pozostałe oraz naczepy ciężarowe | OC | USD | 7,0 | 15,0 | 23,0 | 29,0 | 23,0 | 282,0 |
AC | zł | 5.000 | 10.000 | 15.000 | 19.000 | 15.000 | 184.000 |
*) Z wyjątkiem samochodów marki "Warszawa", a także z silnikiem o pojemności skokowej do 1600 cm3 FSO 125p i "Polonez", dla których składkę ustala się według 3 pozycji taryfy.
Objaśnienia:
1. Składka za ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC) wyrażona jest w dolarach USA (USD), natomiast składka za ubezpieczenie autocasco (AC) wyrażona jest w złotych.
2. Za samochody, o których mowa w poz. 1-4, uważa się również samochody ciężarowo-osobowe: w odniesieniu do samochodów z silnikiem typu rotacyjnego przyjmuje się faktyczną pojemność pomnożoną przez dwa.
3. Do samochodów i przyczep produkowanych w państwach członkowskich Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej zalicza się również samochody i przyczepy marek zagranicznych montowane w Polsce.
Tabela B. Dotyczy pojazdów mechanicznych oraz przyczep produkowanych poza państwami członkowskimi Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej
Pozycja taryfy | Grupy pojazdów według | Składka | Składki w zależności od okresu ubezpieczenia | ||||||
do | do | do | do 1 | każdy | 1 rok | ||||
OC/AC | waluta | ||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
1 | Samochody osobowe do 900 cm3 oraz osobowe o napędzie elektrycznym | OC | USD | 10,0 | 15,0 | 20,0 | 26,0 | 20,0 | 246,0 |
AC | zł | 10.000 | 21.000 | 32.000 | 42.000 | 32.000 | 394.000 | ||
2 | Samochody osobowe powyżej 900 do 1250 cm3 | OC | USD | 11,0 | 17,0 | 21,0 | 28,0 | 21,0 | 259,0 |
AC | zł | 11.000 | 22.000 | 33.000 | 45.000 | 33.000 | 408.000 | ||
3 | Samochody osobowe powyżej 1250 do 1500 cm3 | OC | USD | 12,0 | 18,0 | 24,0 | 32,0 | 24,0 | 296,0 |
AC | zł | 13.000 | 27.000 | 41.000 | 51.000 | 41.000 | 502.000 | ||
4 | Samochody osobowe powyżej 1500 cm3 | OC | USD | 15,0 | 23,0 | 34,0 | 40,0 | 34,0 | 414,0 |
AC | zł | 17.000 | 33.000 | 50.000 | 67.000 | 50.000 | 617.000 | ||
5 | Przyczepy kempingowe | OC | USD | 5,0 | 9.0 | 14,0 | 19,0 | 14,0 | 173.0 |
AC | zł | 6.000 | 11.000 | 17.000 | 22.000 | 17.000 | 209.000 | ||
6 | Motorowery, motocykle do 200 cm3, przyczepy o ładowności do 400 kg | OC | USD | 2,0 | 4,0 | 7.0 | 9,0 | 7.0 | 86,0 |
AC | zł | 2.000 | 3.000 | 5.000 | 7.000 | 5.000 | 62.000 | ||
7 | Motocykle powyżej 200 cm3, motocykle z wózkami, trójkołowe pojazdy samochodowe | OC | USD | 4.0 | 7,0 | 11,0 | 15,0 | 11,0 | 136,0 |
AC | zł | 3.000 | 5.000 | 8.000 | 11.000 | 8.000 | 99.000 | ||
8 | Autobusy do 20 miejsc i przyczepy autobusowe | OC | USD | 17,0 | 33.0 | 50,0 | 67,0 | 50,0 | 617,0 |
AC | zł | 18.000 | 37.000 | 56.000 | 74.000 | 56.000 | 690.000 | ||
9 | Autobusy ponad 20 miejsc | OC | USD | 23,0 | 45,0 | 68,0 | 90,0 | 68,0 | 838,0 |
AC | zł | 25.000 | 50.000 | 100.000 | 150.000 | 100.000 | 1.250.000 | ||
10 | Samochody ciężarowe o ładowności do 2,0 t | OC | USD | 13,0 | 25.0 | 39,0 | 51,0 | 39,0 | 480,0 |
AC | zł | 14.000 | 29.000 | 43.000 | 57.000 | 43.000 | 530.000 | ||
11 | Samochody ciężarowe o ładowności powyżej 2,0 t, ciągniki siodłowe, balastowe i pozostałe | OC | USD | 16,0 | 32,0 | 48,0 | 64,0 | 48,0 | 592,0 |
AC | zł | 18.000 | 36.000 | 54.000 | 72.000 | 54.000 | 666.000 | ||
12 | Samochody specjalne, chłodnie i cysterny | OC | USD | 31,0 | 62,0 | 94.0 | 125,0 | 94,0 | 1.159,0 |
AC | zł | 35.000 | 70.000 | 104.000 | 139.000 | 104.000 | 1.283.000 | ||
13 | Przyczepy pozostałe oraz naczepy ciężarowe | OC | USD | 7,0 | 15,0 | 23,0 | 29,0 | 23,0 | 282.0 |
AC | zł | 8.000 | 17.000 | 25.000 | 33.000 | 25.000 | 308.000 |
Objaśnienia:
1. Składka za ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC) wyrażona jest w dolarach USA (USD), natomiast składka za ubezpieczenie autocasco (AC) wyrażona jest w złotych.
2. Za samochody, o których mowa w poz. 1-4, uważa się również samochody ciężarowo-osobowe: w odniesieniu do samochodów z silnikiem typu rotacyjnego przyjmuje się faktyczną pojemność pomnożoną przez dwa.
Załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 26 stycznia 1990 r. (poz. 31)
TARYFA SKŁADEK ZA UBEZPIECZENIA USTAWOWE KOMUNIKACYJNE PRZY WYJEŻDZIE NA TERYTORIA EUROPEJSKICH PAŃSTW CZŁONKOWSKICH RADY WZAJEMNEJ POMOCY GOSPODARCZEJ
Pozycja | Grupy pojazdów według rodzajów pojazdów i pojemności skokowej silnika w cm3 | Składka w złotych w zależności od okresu ubezpieczenia | |||||||
| 1 dzień | do | do | do | do 1 | za każdy | za 1 rok | ||
1 | 2 |
| 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
1 | Samochody osobowe do 900 cm3 oraz osobowe o napędzie elektrycznym | A | 3.000 | 8.000 | 15.000 | 22.000 | 29.000 | 22.000 | 271.000 |
B | 4.000 | 11.000 | 28.000 | 42.000 | 56.000 | 42.000 | 518.000 | ||
2 | Samochody osobowe powyżej 900 do 1250 cm3 | A | 3.000 | 8.000 | 16.000 | 24.000 | 32.000 | 24.000 | 296.000 |
B | 4.000 | 11.000 | 30.000 | 44.000 | 59.000 | 44.000 | 543.000 | ||
3 | Samochody osobowe powyżej 1250 do 1500 cm3 | A | 3.000 | 8.000 | 17.000 | 25.000 | 34.000 | 25.000 | 309.000 |
B | 4.000 | 11.000 | 35.000 | 53.000 | 70.000 | 53.000 | 653.000 | ||
4 | Samochody osobowe powyżej 1500 cm3 | A | 3.000 | 8.000 | 24.000 | 36.000 | 48.000 | 36.000 | 444.000 |
B | 4.000 | 11.000 | 47.000 | 70.000 | 94.000 | 70.000 | 864.000 | ||
5 | Przyczepy kempingowe | A | 2.000 | 4.000 | 7.000 | 11.000 | 14.000 | 11.000 | 135.000 |
B | 3.000 | 6.000 | 13.000 | 20.000 | 27.000 | 20.000 | 247.000 | ||
6 | Motorowery, motocykle do 200 cm3, przyczepy o ładowności do 400 kg | A | 1.000 | 3.000 | 4.000 | 6.000 | 7.000 | 6.000 | 73.000 |
B | 2.000 | 4.000 | 5.000 | 6.000 | 8.000 | 6.000 | 74.000 | ||
7 | Motocykle powyżej 200 cm3, motocykle z wózkami, trójkołowe pojazdy samochodowe | A | 2.000 | 4.000 | 6.000 | 9.000 | 12.000 | 9.000 | 111.000 |
B | 3.000 | 5.000 | 7.000 | 11.000 | 13.000 | 11.000 | 134.000 | ||
8 | Autobusy do 20 miejsc i przyczepy autobusowe | A | 12.000 | 31.000 | 37.000 | 66.000 | 87.000 | 66.000 | 813.000 |
B | 20.000 | 52.000 | 74.000 | 112.000 | 148.000 | 112.000 | 1.380.000 | ||
9 | Autobusy ponad 20 miejsc | A | 17.000 | 42.000 | 59.000 | 89.000 | 119.000 | 89.000 | 1.098.000 |
B | 28.000 | 70.000 | 100.000 | 150.000 | 200.000 | 150.000 | 1.850.000 | ||
10 | Samochody ciężarowe o ładowności do 2,0 t | A | 10.000 | 24.000 | 33.000 | 49.000 | 66.000 | 49.000 | 605.000 |
B | 16.000 | 40.000 | 58.000 | 88.000 | 116.000 | 88.000 | 1.084.000 | ||
11 | Samochody ciężarowe o ładowności powyżej 2,0 t, ciągniki siodłowe, balastowe i pozostałe | A | 12.000 | 30.000 | 42.000 | 63.000 | 84.000 | 63.000 | 777.000 |
B | 20.000 | 50.000 | 72.000 | 108.000 | 144.000 | 108.000 | 1.332.000 | ||
12 | Samochody specjalne, chłodnie i cysterny | A | 23.000 | 56.000 | 80.000 | 121.000 | 161.000 | 121.000 | 1.492.000 |
B | 40.000 | 98.000 | 140.000 | 210.000 | 280.000 | 210.000 | 2.590.000 | ||
13 | Przyczepy pozostałe oraz naczepy ciężarowe | A | 5.000 | 14.000 | 19.000 | 28.000 | 38.000 | 28.000 | 346.000 |
B | 10.000 | 24.000 | 34.000 | 52.000 | 68.000 | 52.000 | 640.000 |
*) Z wyjątkiem samochodów marki "Warszawa", a także z silnikiem o pojemności skokowej do 1600 cm3 FSO 125p i "Polonez", dla których składkę ustala się według 3 pozycji taryfy.
Objaśnienia:
1. Składka wyrażona jest w złotych polskich.
2. Za samochody, o których mowa w poz. 1-4, uważa się również samochody ciężarowo-osobowe; w odniesieniu do samochodów z silnikiem typu rotacyjnego przyjmuje się faktyczną pojemność pomnożoną przez dwa.
3. "A" - dotyczy pojazdów mechanicznych oraz przyczep produkowanych w państwach członkowskich Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej. Do samochodów produkowanych w państwach członkowskich Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej zalicza się również samochody marek zagranicznych montowane w Polsce.
4. "B" - dotyczy pojazdów mechanicznych oraz przyczep produkowanych w innych państwach.