Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1990-02-18 do 1990-08-28
Wersja archiwalna od 1990-02-18 do 1990-08-28
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW
z dnia 26 stycznia 1990 r.
w sprawie taryf składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne pojazdów mechanicznych zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne dyplomatyczne i cudzoziemskie oraz zagraniczne tablice rejestracyjne.
Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 20 września 1984 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. Nr 45, poz. 242 i z 1989 r. Nr 30, poz. 160) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Ustala się taryfę składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne pojazdów mechanicznych zarejestrowanych w Polsce, zaopatrzonych w:
1) polskie tablice rejestracyjne dyplomatyczne i cudzoziemskie, stanowiącą załącznik nr 1 do rozporządzenia,
2) zagraniczne tablice rejestracyjne, stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2. Taryfę składek, o której mowa w ust. 1 pkt 1, stosuje się również w odniesieniu do osób krajowych czasowo zatrudnionych za granicą, będących posiadaczami pojazdów mechanicznych zaopatrzonych w zagraniczne tablice rejestracyjne, przy wjeździe tymi pojazdami na terytorium Polski.
3. Składkę za ubezpieczenie pojazdów mechanicznych nie wymienionych w taryfach ustala się przyjmując za podstawę najbardziej zbliżoną do typu i rodzaju pojazdu pozycję taryfy składek.
§ 2. Składka za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne opłacana jest przez posiadaczy pojazdów mechanicznych w złotych. Składka może być również opłacona w walucie obcej uznawanej przez Narodowy Bank Polski (NBP) za wymienialną, z zachowaniem zasady wyrażonej w § 3.
§ 3. Przeliczenie taryfy składek wyrażonej w dolarach USA na złote następuje według średniego kursu walut obcych, ustalonego przez Prezesa NBP, obowiązującego w dniu opłacania składki.
§ 4. 1. Składkę pobiera się za cały okres pozostawania pojazdu mechanicznego na terytorium Polski.
2. Składka może być opłacona jednorazowo za okres nie dłuższy niż jeden rok, licząc od pierwszego dnia ubezpieczenia.
3. Składkę za okres krótszy niż 1 rok ustala się w wysokości 1/12 składki rocznej za każdy miesiąc; miesiąc rozpoczęty uważa się za pełny.
4. Składka za poszczególne okresy ubezpieczenia opłacana jest z góry.
§ 5. 1. Zwrot składki za całkowicie nie wykorzystany okres ubezpieczenia przysługuje wówczas, gdy dowód ubezpieczenia zostanie zwrócony przed terminem rozpoczęcia ochrony ubezpieczeniowej.
2. Zwrot składki za częściowo nie wykorzystany okres ubezpieczenia przysługuje w kwocie proporcjonalnej do nie wykorzystanego okresu ubezpieczenia. Rozpoczęty miesiąc ochrony ubezpieczeniowej uważa się za pełny.
3. Zwrot składki, o której mowa w ust. 1 i 2, następuje w walucie opłacenia składki po potrąceniu kosztów manipulacyjnych w wysokości 30% składki przypadającej do zwrotu.
§ 6. Składka za częściowo nie wykorzystany okres ubezpieczenia nie podlega zwrotowi, jeżeli ubezpieczonemu lub poszkodowanemu przysługuje odszkodowanie lub świadczenie z tego ubezpieczenia.
§ 7. Jeżeli składka za ubezpieczenia została opłacona przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, nie pobiera się składki uzupełniającej za okresy ubezpieczenia przypadające po tej dacie.
§ 8. Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 maja 1985 r. w sprawie taryf składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne pojazdów mechanicznych zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne dyplomatyczne i cudzoziemskie oraz zagraniczne tablice rejestracyjne (Dz. U. Nr 24, poz. 105, z 1986 r. Nr 20, poz. 106 i z 1988 r. Nr 21, poz. 149).
§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Finansów: wz. M. Dąbrowski
Załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 26 stycznia 1990 r. (poz. 30)
TARYFA SKŁADEK ZA UBEZPIECZENIA USTAWOWE KOMUNIKACYJNE POJAZDÓW MECHANICZNYCH ZAOPATRZONYCH W POLSKIE TABLICE REJESTRACYJNE DYPLOMATYCZNE I CUDZOZIEMSKIE
Poz. | Grupy pojazdów według pojemności skokowej silnika w cm3 | Wysokość składki |
1 | 2 | 3 |
1 | Samochody osobowe do 900 cm3 oraz o napędzie elektrycznym | 130,0 |
2 | Samochody osobowe od 901 do 1250 cm3 | 140,0 |
3 | Samochody osobowe od 1251 do 1500 cm3 | 150,0 |
4 | Samochody osobowe od 1501 cm3 | 160,0 |
5 | Autobusy do 20 miejsc siedzących | 370,0 |
6 | Autobusy ponad 20 miejsc siedzących | 560,0 |
7 | Przyczepy autobusowe i ciężarowe o ładowności ponad 400 kg | 280,0 |
8 | Przyczepy o ładowności do 400 kg i przyczepy kempingowe | 50,0 |
9 | Samochody ciężarowe do 5 ton ładowności i ciągniki rolnicze | 320,0 |
10 | Samochody ciężarowe ponad 5 ton ładowności, samochody specjalne oraz ciągniki siodłowe, balastowe i pozostałe | 340,0 |
11 | Motocykle i motorowery | 50,0 |
Objaśnienia: 1. Za samochody, o których mowa w poz. 1-4, uważa się również samochody ciężarowo-osobowe: w odniesieniu do samochodów z silnikiem typu rotacyjnego przyjmuje się faktyczną pojemność pomnożoną przez 2.
2. W przypadku opłaty składki w innej obcej walucie, uznawanej przez NBP za wymienialną, przeliczenie składki wyrażonej w USD na walutę, w jakiej opłacana jest składka, następuje według kursów walut obcych ustalonych przez NBP.
Załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 26 stycznia 1990 r. (poz. 30)
TARYFA SKŁADEK ZA USTAWOWE UBEZPIECZENIA KOMUNIKACYJNE POJAZDÓW MECHANICZNYCH ZAOPATRZONYCH W ZAGRANICZNE TABLICE REJESTRACYJNE
Poz. | Rodzaj pojazdu | Wysokość składki w USD | |||
do | do | każdy | 1 rok | ||
1 | Samochody osobowe | 28,0 | 38,0 | 18,0 | 236,0 |
2 | Autobusy do 20 miejsc siedzących | 70,0 | 92,0 | 46,0 | 598,0 |
3 | Autobusy ponad 20 miejsc siedzących | 104,0 | 140,0 | 70,0 | 910,0 |
4 | Przyczepy autobusowe | 52,0 | 70,0 | 34,0 | 444,0 |
5 | Przyczepy o ładowności do 400 kg oraz przyczepy kempingowe | 9,0 | 12,0 | 6,0 | 78,0 |
6 | Samochody ciężarowe o ładowności do 5 t | 66,0 | 80,0 | 40,0 | 520,0 |
7 | Samochody ciężarowe o ładowności ponad 5 t i ciągniki | 98,0 | 130,0 | 66,0 | 856,0 |
8 | Przyczepy i naczepy ciągnikowe | 30,0 | 40,0 | 20,0 | 260,0 |
9 | Motocykle i motorowery wszelkiego rodzaju oraz pojazdy o napędzie elektrycznym | 8,0 | 12,0 | 6,0 | 78,0 |
Objaśnienia: 1. Za samochody osobowe, o których mowa w poz. 1, uważa się również samochody ciężarowo-osobowe.
2. W przypadku opłaty składki w innej obcej walucie, uznawanej przez NBP za wymienialną, przeliczenie składki wyrażonej w USD na walutę, w jakiej opłacana jest składka, następuje według kursów walut obcych ustalonych przez NBP.