Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1989-07-29 do 1999-05-13
Wersja archiwalna od 1989-07-29 do 1999-05-13
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA-KIEROWNIKA URZĘDU DO SPRAW WYZNAŃ
z dnia 12 lipca 1989 r.
w sprawie szczegółowych zasad i sposobu prowadzenia rejestru kościołów i innych związków wyznaniowych.
Na podstawię art. 37 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (Dz. U. Nr 29, poz. 155) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rejestr kościołów i innych związków wyznaniowych, zwany dalej "rejestrem", jest prowadzony w Urzędzie do Spraw Wyznań dla rejestrowania kościołów i innych związków wyznaniowych oraz organizacji międzykościelnych, o których mowa w dziale III i art. 41 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (Dz. U. Nr 29, poz. 155), zwanej dalej "ustawą". Rejestr składa się z dwóch działów:
1) działu A, do którego wpisuje się kościoły i inne związki wyznaniowe,
2) działu B, do którego wpisuje się organizacje międzykościelne.
§ 2. Dla każdego działu rejestru prowadzi się oddzielną księgę rejestrową według ustalonego wzoru.
§ 3.1. Dla każdego kościoła lub innego związku wyznaniowego (organizacji międzykościelnej) prowadzi się oddzielne akta rejestrowe, obejmujące akta postępowania o zarejestrowanie oraz dołączane sukcesywnie akta postępowań o dokonanie dalszych wpisów w rejestrze, a także wszelkie dokumenty stanowiące podstawę dokonania wpisów.
2. Do akt rejestrowych kościoła lub innego związku wyznaniowego (organizacji międzykościelnej) dołącza się również akta spraw rozpatrywanych na podstawie art. 13 ust. 3 i 4 oraz art. 14 ustawy.
§ 4.1. Księga rejestrowa składa się z następujących rubryk:
- rubryka pierwsza | - liczba porządkowa wpisu, |
- rubryka druga | - data wpisu, |
- rubryka trzecia | - nazwa, siedziba i adres kościoła lub innego związku wyznaniowego, |
- rubryka czwarta | - teren działania kościoła lub innego związku wyznaniowego, członkowie organizacji międzykościelnej, wzmianka o organizacji międzynarodowej określonej w art. 32 ust. 4 ustawy, |
- rubryka piąta | - cele działalności i zasady ich realizacji, |
- rubryka szósta | - imiona i nazwiska osób zgłaszających, |
- rubryka siódma | - organy i ich kompetencje, |
- rubryka ósma | - sposób reprezentowania kościoła lub innego związku wyznaniowego i zaciągania zobowiązań majątkowych, |
- rubryka dziewiąta | - wzmianka o złożeniu statutu i jego zmianach, |
- rubryka dziesiąta | - jednostki organizacyjne określone w art. 14 ust. 1 ustawy, dane o uprawnieniu do tworzenia jednostek organizacyjnych, zakonów i diakonatów posiadających osobowość prawną (art. 32 ust. 3 ustawy), utworzone jednostki organizacyjne, zakony i diakonaty posiadające osobowość prawną, |
- rubryka jedenasta | - data, sygnatura akt i treść decyzji o wykreśleniu z rejestru i wyznaczeniu likwidatora, |
- rubryka dwunasta | - uwagi. |
2. W rubryce "Uwagi" zamieszcza się w szczególności wzmiankę o treści aktu będącego podstawą rozwiązania się kościoła lub innego związku wyznaniowego.
3. W rubrykach księgi rejestrowej w dziale B zamieszcza się odpowiednio dane dotyczące organizacji międzykościelnej.
§ 5.1. Podstawą decyzji zarządzającej wpis do rejestru są wyłącznie dokumenty złożone do akt rejestrowych. W decyzji zarządzającej wpis do rejestru określa się dosłowną treść wpisu oraz rubrykę rejestru, w której wpis ma być dokonany.
2. W treści wpisu można powołać się na dokument złożony do akt postępowania rejestrowego. Dokument ten uważa się wówczas za objęty treścią wpisu.
3. W postępowaniu rejestrowym dotyczącym kościołów i innych związków wyznaniowych, o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, podstawą decyzji zarządzającej wpis są dokumenty złożone do akt rejestrowych stowarzyszeń.
§ 6.1. Przepisy dotyczące dokonania wpisu stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu.
2. Kościoły i inne związki wyznaniowe oraz zakony i diakonaty wpisane do rejestrów prowadzonych na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów podlegają wykreśleniu z tych rejestrów z urzędu z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego na podstawie ustawy.
§ 7.Dokonanie wpisów określonych w § 4 ust. 1 rubryka jedenasta oraz w § 4 ust. 2 zarządza się z urzędu.
§ 8.1. Księgi i akta rejestrowe nie mogą być wynoszone poza miejsce ich przechowywania w Urzędzie do Spraw Wyznań.
2. Każdy ma prawo przeglądać w godzinach urzędowych rejestr i dokumenty określone w § 2 i 3 oraz sporządzać z nich odpisy i wyciągi.
3. Organy kościoła lub innego związku wyznaniowego określone w § 4 ust. 1 rubryka siódma mogą żądać wydania urzędowo poświadczonych wyciągów z rejestru.
4. Wyciągi, o których mowa w ust. 3, mogą być także wydawane innym osobom mającym w tym interes prawny.
§ 9.1. Wzór księgi rejestrowej kościołów i innych związków wyznaniowych zawiera załącznik do rozporządzenia.
2. Wyciągi z rejestru sporządza się według wzoru księgi rejestrowej określonego w ust. 1.
§ 10.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister-Kierownik Urzędu do Spraw Wyznań: W. Loranc
Załącznik do rozporządzenia Ministra-
Kierownika Urzędu do Spraw Wyznań
z dnia 12 lipca 1989 r. (poz. 249)
REJESTR KOŚCIOŁÓW I INNYCH ZWIĄZKÓW WYZNANIOWYCH
DZIAŁ A
B
NR REJESTRU ..............
Liczba porządkowa wpisu | Data wpisu | Nazwa, , siedziba, adres kościoła lub innego / związku wyznaniowego (organizacji międzykościelnej) | Teren działania kościoła lub innego związku wyznaniowego (organizacji międzykościelnej), członkowie organizacji międzykościelnej, wzmianka o organizacji międzynarodowej określonej w art. 32 ust. 4 ustawy | Cele działalności i zasady ich realizacji | Imiona i nazwiska osób zgłaszających | Organy i ich kompetencje | Sposób reprezentowania kościoła lub innego związku wyznaniowego (organizacji międzykościelnej) i zaciągania zobowiązań majątkowych | Złożenie statutu i jego zmiany | Jednostki organizacyjne określone w art. 14 ust. 1 ustawy, dane o uprawnieniu do tworzenia jednostek organizacyjnych, zakonów i diakonatów posiadających osobowość prawną (art. 32 ust. 3 ustawy), utworzone jednostki organizacyjne, zakony i diakonaty posiadające osobowość prawną | Data, sygnatura akt i treść decyzji o wykreśleniu z rejestru i wyznaczeniu likwidatora | Uwagi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|