Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1989-07-20 do 1992-01-09
Wersja archiwalna od 1989-07-20 do 1992-01-09
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 17 czerwca 1989 r.
w sprawie zasad i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela.
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 3, poz. 19), Nr 25, poz. 187 i Nr 31, poz. 214, z 1983 r. Nr 5, poz. 33, z 1988 r. Nr 19, poz. 132 oraz z 1989 r. Nr 4, poz. 24 i Nr 35, poz. 192) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Rozporządzenie określa zasady i tryb dokonywania oceny pracy nauczycieli, o których mowa w art. 1 pkt 1-5 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 3, poz. 19, Nr 25, poz. 187 i Nr 31, poz. 214, z 1983 r. Nr 5, poz. 33, z 1988 r. Nr 19, poz. 132 oraz z 1989 r. Nr 4, poz. 24 i Nr 35, poz. 192), zwanej dalej Kartą Nauczyciela, z wyjątkiem nauczycieli przedmiotów artystycznych w szkołach artystycznych oraz nauczycieli przedmiotów zawodowych w średnich szkołach medycznych.
2. Rozporządzenie dotyczy także nauczycieli oraz pracowników uspołecznionych zakładów pracy, wymienionych w art. 5 ust. 1 Karty Nauczyciela, na których zostały rozciągnięte niektóre przepisy tej Karty na podstawie odrębnych przepisów.
§ 2. Ocenie pracy podlegają nauczyciele niezależnie od formy nawiązania stosunku pracy, wymiaru prowadzonych zajęć, stażu pracy oraz stanowisk i funkcji służbowych.
§ 3. 1. Podstawę oceny pracy nauczyciela stanowi realizacja zadań określonych w art. 6 ust. 1 Karty Nauczyciela, zadań statutowych szkoły oraz obowiązków określonych odrębnymi przepisami, a w stosunku do nauczycieli pełniących funkcje kierownicze - także zadań określonych w art. 7 Karty Nauczyciela.
2. Na ocenę pracy nauczyciela nie mogą wywierać wpływu jego przekonania religijne i poglądy polityczne, a także fakt odmowy wykonania polecenia służbowego, gdy odmowa taka wynikała z uzasadnionego przekonania nauczyciela, iż wydane polecenie było sprzeczne z dobrem dziecka, dobrem służby albo dobrem publicznym.
§ 4. 1. Ocena pracy nauczyciela ma charakter opisowy i jest zakończona stwierdzeniem uogólniającym:
- szczególnie wyróżniająca,
- wyróżniająca,
- pozytywna,
- negatywna.
2. Zespół przy dokonywaniu oceny pracy nauczyciela wykorzystuje szczególnie treść wpisów zawartych w "Informacji o pracy pedagogicznej nauczyciela", wprowadzonej odrębnymi przepisami. W zależności od konkretnych uwarunkowań i statutowych zadań szkoły przy formułowaniu oceny wykorzystywane być mogą przykładowe kryteria określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§ 5. 1. Dokonaną ocenę pracy wraz z uzasadnieniem wpisuje się do "Karty oceny pracy nauczyciela", której wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2. Kartę oceny pracy nauczyciela włącza się do akt osobowych.
3. Kartę oceny pracy nauczyciela udostępnia się do wglądu nauczycielowi, pracownikom nadzoru pedagogicznego, a w odniesieniu do nauczycieli przysposobienia obronnego - także organom wojskowym sprawującym nadzór nad nauczaniem przysposobienia obronnego.
§ 6. 1. Oceny pracy nauczyciela dokonuje zespół powołany przez dyrektora szkoły.
2. W skład zespołu wchodzi:
1) dyrektor lub wicedyrektor szkoły - jako przewodniczący,
2) 1-3 nauczycieli mianowanych zatrudnionych w tej szkole, posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu (przedmiotów) prowadzonego przez ocenianego nauczyciela,
3) przedstawiciel właściwego ogniwa związku zawodowego, w którym zrzeszony jest oceniany nauczyciel.
Do składu zespołu może być powołany nauczyciel metodyk, a ponadto, na wniosek ocenianego nauczyciela, inny, wskazany nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
3. W razie braku możliwości powołania w skład zespołu nauczyciela, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, organ nadzorujący szkołę, na wniosek dyrektora szkoły, deleguje do zespołu oceniającego mianowanego nauczyciela innej szkoły.
4. Oceny pracy osób wymienionych w § 1 ust. 2 dokonuje zespół powołany przez kuratora oświaty i wychowania w porozumieniu z organami nadzorującymi szkoły (placówki) lub inne jednostki organizacyjne, w których zatrudnione są te osoby.
5. Oceny pracy nauczyciela pełniącego funkcję kierowniczą w szkole dokonuje zespół, powołany przez organ bezpośrednio nadzorujący szkołę, w składzie:
1) przedstawiciel organu bezpośrednio nadzorującego szkołę - jako przewodniczący,
2) 1-3 nauczycieli mianowanych posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu (przedmiotów) prowadzonego (prowadzonych) przez ocenianego nauczyciela,
3) przedstawiciel właściwego ogniwa związku zawodowego, w którym zrzeszony jest oceniany, nauczyciel,
4) nauczyciel metodyk.
6. W zespole dokonującym oceny pracy nauczyciela nie może uczestniczyć jego współmałżonek lub krewny w linii prostej.
§ 7. Za organizację i przebieg oceny odpowiada dyrektor lub organ, który powołał zespół do jej przeprowadzenia.
§ 8. 1. Oceny pracy nauczyciela dokonuje się w terminie nie krótszym niż 14 dni i nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia zgłoszenia wniosku przez nauczyciela lub powiadomienia go o zamiarze dokonania oceny.
2. Do okresu, o którym mowa w ust. 1, nie wlicza się okresu ferii wynikających z przepisów regulujących zasady organizacji roku szkolnego lub choroby nauczyciela trwającej dłużej niż miesiąc.
§ 9. 1. Zespół dokonuje oceny po wysłuchaniu nauczyciela. Przewodniczący zespołu przedstawia nauczycielowi ocenę jego pracy sformułowaną w karcie oceny w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia dokonania oceny.
2 Od dokonanej oceny nauczycielowi przysługuje odwołanie do organu bezpośrednio nadzorującego szkołę w terminie 14 dni od dnia przedstawienia mu "Karty oceny pracy nauczyciela".
3. W razie ustalenia negatywnej oceny pracy nauczyciela, przewodniczący zespołu kieruje z urzędu sprawę do organu bezpośrednio nadzorującego szkołę, w której nauczyciel jest zatrudniony. W tym przypadku stosuje się tryb określony w art. 24 Karty Nauczyciela.
§ 10. 1. Organ, do którego nauczyciel odwołał się od dokonanej mu oceny pracy, może zarządzić przeprowadzenie ponownej oceny.
2. Skład zespołu przeprowadzającego ponowną ocenę pracy nauczyciela, z zachowaniem warunku określonego w § 6, ustala organ rozpatrujący odwołanie, z wyłączeniem osób biorących udział w dokonywaniu kwestionowanej oceny.
3. Ponowną ocenę przeprowadza się z zachowaniem przepisów § 8 i 9 ust. 1.
4. Od oceny przeprowadzonej przez zespół, o którym mowa w ust. 2, odwołanie nie przysługuje.
§ 11. Traci moc rozporządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 12 sierpnia 1982 r. w sprawie oceny pracy nauczyciela (Dz. U. Nr 25, poz. 186).
§ 12. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Edukacji Narodowej: J. Fisiak
Załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 17 czerwca 1989 r. (poz. 236)
PRZYKŁADOWE KRYTERIA OCENY PRACY NAUCZYCIELA
1. W zakresie pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej:
- wyniki nauczania, z uwzględnieniem wzrostu poziomu wiedzy i umiejętności uczniów,
- poprawność diagnozowania osiągnięć szkolnych uczniów i umiejętność zapobiegania występowaniu niepowodzeń,
- poprawność rzeczowa i metodyczna prowadzonych zajęć (lekcji); rytmiczność realizacji programów nauczania oraz stopień wykorzystania najnowszej wiedzy pedagogicznej,
- tworzenie warunków do udziału uczniów (wychowanków) w różnych formach aktywności społeczno-kulturalnej, samorządności, w konkursach, olimpiadach itp.,
- wdrażanie uczniów do samodzielnej pracy, rozwijanie ich zainteresowań; kształtowanie pożądanych postaw uczniów (wychowanków) wynikających z celów kształcenia i wychowania; wyzwalanie aktywności uczniów (wychowanków) w pracach społecznych, kulturalnych, naukowych, rekreacyjnych itp.
- wypełnianie obowiązków wychowawcy klasy, grupy - ogólny poziom wychowawczy klasy, grupy, uspołecznienie, dyscyplina, czytelnictwo, działalność organizacji młodzieżowych itp.,
- umiejętność nawiązywania kontaktów z uczniami (wychowankami), osobisty przykład, kultura i takt pedagogiczny nauczyciela,
- stosowanie wobec uczniów (wychowanków) różnych form opieki i podejmowanie działań na rzecz poprawy warunków materialnych i wychowawczych dzieci z rodzin zagrożonych patologią społeczną,
- umiejętność współpracy z rodzicami uczniów (wychowanków),
- organizowanie w sposób racjonalny czasu wolnego uczniów (wychowanków),
- działania zmierzające do właściwej orientacji szkolnej i zawodowej uczniów (wychowanków).
2. W zakresie stosunku nauczyciela do obowiązków zawodowych:
- dbałość o etykę i godność zawodu nauczyciela,
- doskonalenie własnego warsztatu pracy, w tym udział w zorganizowanych formach doskonalenia zawodowego oraz samokształceniu kierowanym,
- współudział w organizowaniu pracowni przedmiotowych i wzbogacanie ich w środki dydaktyczne,
- zdyscyplinowanie, poczucie obowiązku i odpowiedzialności, uczciwość i zaangażowanie,
- realizacja zaleceń pohospitacyjnych,
- udział w doskonaleniu pracy innych nauczycieli, w tym prowadzenie lekcji otwartych (koleżeńskich); opracowywanie i wygłaszanie prelekcji, wykładów, odczytów itp.,
- opieka metodyczna nad młodymi nauczycielami, zlecona przez dyrektora szkoły lub nauczyciela metodyka,
- podejmowanie i realizacja dodatkowych zadań na rzecz szkoły i środowiska.
Załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 17 czerwca 1989 r. (poz. 236)
KARTA OCENY PRACY NAUCZYCIELA