Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 1989 nr 41 poz. 227
Wersja archiwalna od 1989-07-01 do 1990-08-28
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 1989 nr 41 poz. 227
Wersja archiwalna od 1989-07-01 do 1990-08-28
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW

z dnia 23 czerwca 1989 r.

w sprawie taryf składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne w ruchu zagranicznym pojazdów mechanicznych zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne.

Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 20 września 1984 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. Nr 45, poz. 242 i z 1989 r. Nr 30, poz. 160) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.Składka za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne pojazdów mechanicznych zarejestrowanych w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (PRL), zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne - przy wyjeździe za granicę na terytoria państw, w których uznawane są polskie dowody ubezpieczenia - ustalana jest w zależności od państwa, do którego pojazd mechaniczny wyjeżdża lub przez którego terytorium zamierza przejeżdżać, grupy taryfowej, do której został zaliczony pojazd mechaniczny, oraz okresu ubezpieczenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.Składka za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne jest opłacana Towarzystwu Ubezpieczeń i Reasekuracji "Warta" Spółka Akcyjna, zwanemu dalej "TUiR "Warta", przed wyjazdem za granicę za cały okres ubezpieczenia, z zastrzeżeniem przepisów § 4, 6 i 7.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.Ustala się taryfy składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne przy wyjeździe na terytoria:

1) państw europejskich nie będących członkami Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej oraz na terytoria Iraku, Iranu, Maroka i Tunezji, stanowiącą załącznik nr 1 do rozporządzenia,

2) państw członków Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej, stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia.

2. Składkę za ubezpieczenia pojazdów mechanicznych nie wymienionych w taryfach ustala TUiR "Warta", przyjmując za podstawę najbardziej zbliżoną do typu i rodzaju pojazdu pozycję taryfy składek.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.1. Składka za ubezpieczenie może być jednorazowo opłacona za okres nie dłuższy niż jeden rok, licząc od pierwszego dnia ubezpieczenia.

2. Przy wyjeździe za granicę na terytoria państw europejskich nie będących członkami Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej oraz na terytoria Iraku, Iranu, Maroka i Tunezji składka opłacana jest w złotych przed wyjazdem z PRL za okres nie dłuższy niż trzy miesiące.

3. Za okres dłuższy niż trzy miesiące pozostawania pojazdu na terytoriach państw, o których mowa w ust. 2, składka jest opłacana w walucie obcej uznawanej przez Narodowy Bank Polski (NBP) za wymienialną.

4. Wysokość składki w walucie obcej, o której mowa w ust. 3, ustala się według taryfy składek stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia, przeliczając wartość złotową składki na walutę obcą według kursu walut obcych ustalanego przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego, obowiązującego w dniu opłacania składki.

5. W uzasadnionych wypadkach losowych TUiR "Warta" może wyrazić zgodę na opłacenie składki w złotych za okres pozostawania pojazdu mechanicznego na terytorium państw, o których mowa w ust. 2, przekraczający trzy miesiące, nie więcej jednak niż za okres dalszych trzech miesięcy.

6. Przepisy ust. 2 i 3 nie dotyczą właścicieli pojazdów mechanicznych pobierających stypendia za granicą, delegowanych na przeszkolenia i praktyki zawodowe, studia i praktyki studenckie, którzy opłacają składkę w złotych za okres ustalony w kontrakcie lub umowie międzynarodowej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.1. Inwalidzi, którzy są właścicielami pojazdów mechanicznych zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne, używanych do celów niezarobkowych, opłacają składkę obniżoną o 50%.

2. Za uprawnionych do uzyskania obniżki składek, o której mowa w ust. 1, uważa się inwalidów wojennych i wojskowych oraz inwalidów kombatantów, niezależnie do, źródeł nabycia przez nich pojazdu mechanicznego.

3. Właściciele pojazdów mechanicznych zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne, używanych do celów niezarobkowych, przy wyjazdach na terytorium Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej lub Niemieckiej Republiki Demokratycznej opłacają składkę obniżoną o 50%, jeżeli:

1) użytkują grunty rolne, łąki i lasy w pasie przygranicznym tych państw,

2) są zatrudnieni zawodowo w pasie przygranicznym tych państw i dojeżdżają swoimi pojazdami mechanicznymi do pracy i nie są czasowo zameldowani za granicą.

4. W razie zbiegu uprawnień, o których mowa w ust. 1 i 3, właściciel pojazdu mechanicznego może skorzystać tylko z jednego uprawnienia do składki obniżonej o 50%.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.Jeżeli składka została opłacona za okres krótszy niż pozostawanie pojazdu mechanicznego za granicą, opłata składki uzupełniającej za faktyczny okres pozostawania pojazdu za granicą następuje z zachowaniem przepisów § 4 i 7.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.1. Jeżeli składka została opłacona TUiR "Warta" za okres krótszy niż pozostawanie pojazdu mechanicznego za granicą, a posiadacz pojazdu za przedłużony okres pozostawania pojazdu za granicą opłaci składkę za obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne odpowiedzialności cywilnej (OC) w zagranicznym towarzystwie (zakładzie) ubezpieczeń, posiadacz pojazdu jest zwolniony od opłacenia za ten sam okres składki TUiR "Warta" za ubezpieczenie ustawowe komunikacyjne OC.

2. Posiadacz pojazdu mechanicznego, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany do opłacenia TUiR "Warta" składki za ubezpieczenie ustawowe następstw nieszczęśliwych wypadków (NW) oraz ubezpieczenie ustawowe auto-casco (AC) za przedłużony okres pozostawania pojazdu za granicą.

3. Wysokość składki, o której mowa, w ust. 2, wynosi 60% wysokości składki, jaką posiadacz pojazdu byłby obowiązany opłacić "TUiR "Warta" za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne (OC, NW, AC) za przedłużony okres pozostawania pojazdu za granicą, za który opłacił składkę za obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne OC w zagranicznym towarzystwie (zakładzie) ubezpieczeń, z zachowaniem przepisów § 4.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.1. Zwrot składki za całkowicie nie wykorzystany okres ubezpieczenia przysługuje wówczas, gdy dowód ubezpieczenia zostanie zwrócony przed terminem rozpoczęcia ochrony ubezpieczeniowej.

2. Zwrot składki za częściowo nie wykorzystany okres ubezpieczenia przysługuje, po potrąceniu kosztów manipulacyjnych, o których mowa w ust. 4, w kwocie proporcjonalnej do nie wykorzystanego okresu ubezpieczenia.

3. Podstawę zwrotu składki, o którym mowa w ust. 2, stanowi dowód ubezpieczenia, ostemplowany przy powrocie do kraju przez graniczny urząd celny.

4. Zwrot składki, o którym mowa. w ust. 1 i 2, następuje w walucie opłacenia składki po potrąceniu kosztów manipulacyjnych w wysokości:

1) 20% składki przypadającej do zwrotu, jeżeli nie wykorzystany okres ubezpieczenia jest dłuższy niż 7 dni,

2) 30% składki przypadającej do zwrotu, jeżeli nie wykorzystany okres ubezpieczenia wynosi 7 dni lub jest krótszy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9.Składka za częściowo nie wykorzystany okres ubezpieczenia nie podlega zwrotowi, jeżeli ubezpieczonemu lub poszkodowanemu przysługuje świadczenie lub odszkodowanie z tego ubezpieczenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10.Jeżeli pojazd mechaniczny pozostaje za granicą po upływie okresu ubezpieczenia na skutek wypadku objętego ubezpieczeniem i zostanie przetransportowany do kraju, posiadacz pojazdu mechanicznego nie jest obowiązany do opłacenia dodatkowej składki za ten okres.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11.Składkę za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne, opłaconą do dnia 30 czerwca 1989 r. w wysokości określonej w przepisach obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, traktuje się jak składkę opłaconą zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12.Tracą moc:

1) rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 maja 1985 r. w sprawie taryf składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne w ruchu zagranicznym pojazdów mechanicznych zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne (Dz. U. Nr 24, poz. 104, z 1987 r. Nr 18, poz. 111 i z 1988 r. Nr 21, poz. 150),

2) rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 lutego 1986 r. w sprawie taryf składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne w ruchu zagranicznym pojazdów mechanicznych należących do jednostek gospodarki uspołecznionej, posiadających zezwolenie na wykonywanie przewozów międzynarodowych (Dz. U. Nr 10, poz. 56 i z 1988 r. Nr 12, poz. 96).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1989 r.

Minister Finansów: A. Wróblewski

Załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 23 czerwca 1989 r. (poz. 227)

TARYFA SKŁADEK ZA UBEZPIECZENIA USTAWOWE KOMUNIKACYJNE PRZY WYJEŹDZIE NA TERYTORIA PAŃSTW EUROPEJSKICH NIE BĘDĄCYCH CZŁONKAMI RADY WZAJEMNEJ POMOCY GOSPODARCZEJ ORAZ NA TERYTORIA IRANU, IRAKU, MAROKA I TUNEZJI

Poz. tary­fy

Grupy pojazdów według rodzajów pojazdów i pojemności skokowej silnika w cm3

Składka w złotych w zależności od okresu ubezpieczenia

do 3 dni

do 7 dni

do 15 dni

do 1 miesiąca

za każdy następny miesiąc

1 rok

1

2

3

4

5

6

7

8

1

Samochody osobowe do 900 cm3 oraz osobowe o napędzie elektrycznym1)

A3)

6.900

13.800

20.700

27.600

13.800

138.000

B4)

10.550

21.100

31.700

42.200

21.100

211.000

2

Samochody osobowe powyżej 900 do 1250 cm3

A3)

7.300

14.650

22.000

29.300

14.650

146.500

B4)

11.200

22.350

33.500

44.700

22.350

223.500

3

Samochody osobowe powyżej 1250 do 1500 cm3

A3)

8.150

16.300

24.500

32.700

16.300

163.000

B4)

13.400

26.800

40.250

53.700

26.800

268.000

4

Samochody osobowe powyżej 1500 cm3 2)

A3)

10.300

20.600

30.900

41.300

20.600

206.000

B4)

16.750

33.500

50.300

67.100

33.500

335.000

5

Przyczepy kempingowe

A3)

3.450

6.900

10.400

13.900

6.900

69.000

B4)

5.600

11.200

16.800

22.350

11.200

112.000

6

Motorowery, motocykle do 200 cm3, przyczepy o ładowności do 400 kg

1.700

3.400

5.100

6.800

3.400

34.000

7

Motocykle powyżej 200 cm3, motocykle z wózkami, trójkołowe pojazdy samochodowe

2.750

5.500

8.200

11.000

5.500

55.000

8

Autobusy do 20 miejsc i przyczepy autobusowe

A3)

12.500

25.000

37.000

50.000

25.000

250.000

B4)

18.500

37.000

56.000

74.500

37.000

370.000

9

Autobusy ponad 20 miejsc

A3)

16.800

33.500

50.500

67.000

33.500

335.000

B4)

25.000

50.500

150.000

100.000

50.500

505.000

10

Samochody ciężarowe o ładowności do 2,0 t

A3)

9.500

19.000

29.000

38.000

19.000

190.000

B4)

14.500

29.000

43.000

57.500

29.000

290.000

11

Samochody ciężarowe o ładowności powyżej 2,0 t, ciągniki siodłowe, balastowe i pozostałe

A3)

12.000

24.000

36.000

48.000

24.000

240.000

B4)

18.000

36.000

54.000

72.000

36.000

360.000

12

Samochody specjalne, chłodnie i cysterny

A3)

23.000

46.500

70.000

93.000

46.000

460.000

B4)

35.000

70.000

104.000

139.000

70.000

700.000

13

Przyczepy pozostałe oraz naczepy ciężarowe

A3)

5.500

11.000

17.000

22.000

11.000

110.000

B4)

8.500

17.000

25.000

33.500

16.500

165.000

Objaśnienia:

1) Za samochody, o których mowa w poz. 1-4, uważa się również samochody ciężarowo-osobowe; w odniesieniu do samochodów z silnikiem typu rotacyjnego przyjmuje się faktyczną pojemność pomnożoną przez dwa.

2) Z wyjątkiem, samochodów marki Warszawa, a także z silnikiem o pojemności skokowej do 1600 cm3 FSO 125p i Polonez, dla których składkę ustala się według 3 pozycji taryfy.

3) "A" - dotyczy pojazdów mechanicznych oraz przyczep produkowanych w państwach członkowskich RWPG. Do pojazdów mechanicznych produkowanych w państwach członkowskich RWPG zalicza się również pojazdy marek zagranicznych montowane w Polsce.

4) "B" - dotyczy pojazdów mechanicznych oraz przyczep produkowanych w innych państwach.

Załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 23 czerwca 1989 r. (poz. 227)

TARYFA SKŁADEK ZA UBEZPIECZENIA USTAWOWE KOMUNIKACYJNE PRZY WYJEŹDZIE NA TERYTORIUM EUROPEJSKICH PAŃSTW CZŁONKÓW RADY WZAJEMNEJ POMOCY GOSPODARCZEJ

Poz. tary­fy

Grupy pojazdów według rodzajów pojazdów i pojemności skokowej silnika w cm3

Składka w złotych w zależności od okresu ubezpieczenia

1 dzień

do 3 dni

do 7 dni

do 15 dni

do 1 miesiąca

za każdy następny miesiąc

1 rok

1

2

3

4

5

6

7

8

9

1

Samochody osobowe do 900 cm3 oraz osobowe o napędzie elektrycznym1)

A2)

950

2.400

4.200

6.300

8.400

4.200

42.000

B3)

1.100

2.750

6.950

10.400

13.900

6.950

69.500

2

Samochody osobowe powyżej 900 do 1250 cm3

A2)

950

2.400

4.600

6.900

9.200

4.600

46.000

B3)

1.100

2.750

7.400

11.100

14.800

7.400

74.000

3

Samochody osobowe powyżej 1250 do 1500 cm3

A2)

950

2.400

4.900

7.300

9.750

4.900

49.000

B3)

1.100

2.750

8.800

13.200

17.600

8.800

88.000

4

Samochody osobowe powyżej 1500 cm3 4)

A2)

950

2.400

6.800

10.200

13.600

6.800

68.000

B3)

1.100

2.750

11.750

17.600

23.500

11.750

117.500

5

Przyczepy kempingowe

A2)

500

1.200

2.100

3.100

4.150

2.100

21.000

B3)

600

1.400

3.350

5.000

6.700

3.350

33.500

6

Motorowery, motocykle do 200 cm3, przyczepy o ładowności do 400 kg

400

900

1.050

1.600

2.100

1.050

10.500

7

Motocykle powyżej 200 cm3, motocykle z wózkami, trójkołowe pojazdy samochodowe

500

1.200

1.800

2.650

3.350

1.800

18.000

8

Autobusy do 20 miejsc i przyczepy autobusowe

A2)

3.500

9.000

12.500

19.000

25.000

12.500

125.000

B3)

5.000

13.000

18.500

28.000

37.000

18.500

185.000

9

Autobusy ponad 20 miejsc

A2)

5.000

12.000

17.000

25.500

34.000

17.000

170.000

B3)

7.000

17.500

25.000

37.500

50.000

25.000

250.000

10

Samochody ciężarowe o ładowności do 2,0 t i ciągniki rolnicze

A2)

3.000

7,000

9.500

14.000

19.000

9.500

95.000

B3)

4.000

10.000

14.500

22.000

29.000

14.500

145.000

11

Samochody ciężarowe o ładowności powyżej 2,0 t, ciągniki siodłowe, balastowe i pozostałe

A2)

3.500

8.500

12.000

18.000

24.000

12.000

120.000

B3)

5.000

12.500

18.000

27.000

36.000

18.000

180.000

12

Samochody specjalne, chłodnie i cysterny

A2)

6.500

16.000

23.000

34.500

46.000

23.000

230.000

B3)

10.000

24.500

35.000

52.500

70.000

35.000

350.000

13

Przyczepy pozostałe oraz naczepy ciężarowe

A2)

1.500

4.000

5.500

8.000.

11.000

5.500

55.000

B3)

2.500

6.000

8.500

13.000

17.000

8.500

85.000

Objaśnienia:

1) Za samochody, o których mowa w poz. 1-4, uważa się również samochody ciężarowo-osobowe; w odniesieniu do samochodów z silnikiem typu rotacyjnego przyjmuje się faktyczną pojemność pomnożoną przez dwa.

2) "A" - dotyczy pojazdów mechanicznych oraz przyczep produkowanych w państwach członkowskich RWPG. Do pojazdów mechanicznych produkowanych w państwach członkowskich RWPG zalicza się również pojazdy marek zagranicznych montowane w Polsce,

3) "B" - dotyczy pojazdów mechanicznych oraz przyczep produkowanych w innych państwach.

4) Z wyjątkiem samochodów marki Warszawa, a także z silnikiem o pojemności skokowej do 1600 cm8 FSO 125p i Polonez, dla których składkę ustala się według 3 pozycji taryfy.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00