Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1989-07-01 do 1990-08-28
Wersja archiwalna od 1989-07-01 do 1990-08-28
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW
z dnia 23 czerwca 1989 r.
w sprawie taryf składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne w ruchu zagranicznym pojazdów mechanicznych zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne.
Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 20 września 1984 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. Nr 45, poz. 242 i z 1989 r. Nr 30, poz. 160) zarządza się, co następuje:
§ 1.Składka za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne pojazdów mechanicznych zarejestrowanych w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (PRL), zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne - przy wyjeździe za granicę na terytoria państw, w których uznawane są polskie dowody ubezpieczenia - ustalana jest w zależności od państwa, do którego pojazd mechaniczny wyjeżdża lub przez którego terytorium zamierza przejeżdżać, grupy taryfowej, do której został zaliczony pojazd mechaniczny, oraz okresu ubezpieczenia.
§ 2.Składka za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne jest opłacana Towarzystwu Ubezpieczeń i Reasekuracji "Warta" Spółka Akcyjna, zwanemu dalej "TUiR "Warta", przed wyjazdem za granicę za cały okres ubezpieczenia, z zastrzeżeniem przepisów § 4, 6 i 7.
§ 3.Ustala się taryfy składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne przy wyjeździe na terytoria:
1) państw europejskich nie będących członkami Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej oraz na terytoria Iraku, Iranu, Maroka i Tunezji, stanowiącą załącznik nr 1 do rozporządzenia,
2) państw członków Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej, stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2. Składkę za ubezpieczenia pojazdów mechanicznych nie wymienionych w taryfach ustala TUiR "Warta", przyjmując za podstawę najbardziej zbliżoną do typu i rodzaju pojazdu pozycję taryfy składek.
§ 4.1. Składka za ubezpieczenie może być jednorazowo opłacona za okres nie dłuższy niż jeden rok, licząc od pierwszego dnia ubezpieczenia.
2. Przy wyjeździe za granicę na terytoria państw europejskich nie będących członkami Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej oraz na terytoria Iraku, Iranu, Maroka i Tunezji składka opłacana jest w złotych przed wyjazdem z PRL za okres nie dłuższy niż trzy miesiące.
3. Za okres dłuższy niż trzy miesiące pozostawania pojazdu na terytoriach państw, o których mowa w ust. 2, składka jest opłacana w walucie obcej uznawanej przez Narodowy Bank Polski (NBP) za wymienialną.
4. Wysokość składki w walucie obcej, o której mowa w ust. 3, ustala się według taryfy składek stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia, przeliczając wartość złotową składki na walutę obcą według kursu walut obcych ustalanego przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego, obowiązującego w dniu opłacania składki.
5. W uzasadnionych wypadkach losowych TUiR "Warta" może wyrazić zgodę na opłacenie składki w złotych za okres pozostawania pojazdu mechanicznego na terytorium państw, o których mowa w ust. 2, przekraczający trzy miesiące, nie więcej jednak niż za okres dalszych trzech miesięcy.
6. Przepisy ust. 2 i 3 nie dotyczą właścicieli pojazdów mechanicznych pobierających stypendia za granicą, delegowanych na przeszkolenia i praktyki zawodowe, studia i praktyki studenckie, którzy opłacają składkę w złotych za okres ustalony w kontrakcie lub umowie międzynarodowej.
§ 5.1. Inwalidzi, którzy są właścicielami pojazdów mechanicznych zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne, używanych do celów niezarobkowych, opłacają składkę obniżoną o 50%.
2. Za uprawnionych do uzyskania obniżki składek, o której mowa w ust. 1, uważa się inwalidów wojennych i wojskowych oraz inwalidów kombatantów, niezależnie do, źródeł nabycia przez nich pojazdu mechanicznego.
3. Właściciele pojazdów mechanicznych zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne, używanych do celów niezarobkowych, przy wyjazdach na terytorium Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej lub Niemieckiej Republiki Demokratycznej opłacają składkę obniżoną o 50%, jeżeli:
1) użytkują grunty rolne, łąki i lasy w pasie przygranicznym tych państw,
2) są zatrudnieni zawodowo w pasie przygranicznym tych państw i dojeżdżają swoimi pojazdami mechanicznymi do pracy i nie są czasowo zameldowani za granicą.
4. W razie zbiegu uprawnień, o których mowa w ust. 1 i 3, właściciel pojazdu mechanicznego może skorzystać tylko z jednego uprawnienia do składki obniżonej o 50%.
§ 6.Jeżeli składka została opłacona za okres krótszy niż pozostawanie pojazdu mechanicznego za granicą, opłata składki uzupełniającej za faktyczny okres pozostawania pojazdu za granicą następuje z zachowaniem przepisów § 4 i 7.
§ 7.1. Jeżeli składka została opłacona TUiR "Warta" za okres krótszy niż pozostawanie pojazdu mechanicznego za granicą, a posiadacz pojazdu za przedłużony okres pozostawania pojazdu za granicą opłaci składkę za obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne odpowiedzialności cywilnej (OC) w zagranicznym towarzystwie (zakładzie) ubezpieczeń, posiadacz pojazdu jest zwolniony od opłacenia za ten sam okres składki TUiR "Warta" za ubezpieczenie ustawowe komunikacyjne OC.
2. Posiadacz pojazdu mechanicznego, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany do opłacenia TUiR "Warta" składki za ubezpieczenie ustawowe następstw nieszczęśliwych wypadków (NW) oraz ubezpieczenie ustawowe auto-casco (AC) za przedłużony okres pozostawania pojazdu za granicą.
3. Wysokość składki, o której mowa, w ust. 2, wynosi 60% wysokości składki, jaką posiadacz pojazdu byłby obowiązany opłacić "TUiR "Warta" za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne (OC, NW, AC) za przedłużony okres pozostawania pojazdu za granicą, za który opłacił składkę za obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne OC w zagranicznym towarzystwie (zakładzie) ubezpieczeń, z zachowaniem przepisów § 4.
§ 8.1. Zwrot składki za całkowicie nie wykorzystany okres ubezpieczenia przysługuje wówczas, gdy dowód ubezpieczenia zostanie zwrócony przed terminem rozpoczęcia ochrony ubezpieczeniowej.
2. Zwrot składki za częściowo nie wykorzystany okres ubezpieczenia przysługuje, po potrąceniu kosztów manipulacyjnych, o których mowa w ust. 4, w kwocie proporcjonalnej do nie wykorzystanego okresu ubezpieczenia.
3. Podstawę zwrotu składki, o którym mowa w ust. 2, stanowi dowód ubezpieczenia, ostemplowany przy powrocie do kraju przez graniczny urząd celny.
4. Zwrot składki, o którym mowa. w ust. 1 i 2, następuje w walucie opłacenia składki po potrąceniu kosztów manipulacyjnych w wysokości:
1) 20% składki przypadającej do zwrotu, jeżeli nie wykorzystany okres ubezpieczenia jest dłuższy niż 7 dni,
2) 30% składki przypadającej do zwrotu, jeżeli nie wykorzystany okres ubezpieczenia wynosi 7 dni lub jest krótszy.
§ 9.Składka za częściowo nie wykorzystany okres ubezpieczenia nie podlega zwrotowi, jeżeli ubezpieczonemu lub poszkodowanemu przysługuje świadczenie lub odszkodowanie z tego ubezpieczenia.
§ 10.Jeżeli pojazd mechaniczny pozostaje za granicą po upływie okresu ubezpieczenia na skutek wypadku objętego ubezpieczeniem i zostanie przetransportowany do kraju, posiadacz pojazdu mechanicznego nie jest obowiązany do opłacenia dodatkowej składki za ten okres.
§ 11.Składkę za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne, opłaconą do dnia 30 czerwca 1989 r. w wysokości określonej w przepisach obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, traktuje się jak składkę opłaconą zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
§ 12.Tracą moc:
1) rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 maja 1985 r. w sprawie taryf składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne w ruchu zagranicznym pojazdów mechanicznych zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne (Dz. U. Nr 24, poz. 104, z 1987 r. Nr 18, poz. 111 i z 1988 r. Nr 21, poz. 150),
2) rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 lutego 1986 r. w sprawie taryf składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne w ruchu zagranicznym pojazdów mechanicznych należących do jednostek gospodarki uspołecznionej, posiadających zezwolenie na wykonywanie przewozów międzynarodowych (Dz. U. Nr 10, poz. 56 i z 1988 r. Nr 12, poz. 96).
§ 13.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1989 r.
Minister Finansów: A. Wróblewski
Załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 23 czerwca 1989 r. (poz. 227)
TARYFA SKŁADEK ZA UBEZPIECZENIA USTAWOWE KOMUNIKACYJNE PRZY WYJEŹDZIE NA TERYTORIA PAŃSTW EUROPEJSKICH NIE BĘDĄCYCH CZŁONKAMI RADY WZAJEMNEJ POMOCY GOSPODARCZEJ ORAZ NA TERYTORIA IRANU, IRAKU, MAROKA I TUNEZJI
Poz. taryfy | Grupy pojazdów według rodzajów pojazdów i pojemności skokowej silnika w cm3 | Składka w złotych w zależności od okresu ubezpieczenia | ||||||
do 3 dni | do 7 dni | do 15 dni | do 1 miesiąca | za każdy następny miesiąc | 1 rok | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
1 | Samochody osobowe do 900 cm3 oraz osobowe o napędzie elektrycznym1) | A3) | 6.900 | 13.800 | 20.700 | 27.600 | 13.800 | 138.000 |
B4) | 10.550 | 21.100 | 31.700 | 42.200 | 21.100 | 211.000 | ||
2 | Samochody osobowe powyżej 900 do 1250 cm3 | A3) | 7.300 | 14.650 | 22.000 | 29.300 | 14.650 | 146.500 |
B4) | 11.200 | 22.350 | 33.500 | 44.700 | 22.350 | 223.500 | ||
3 | Samochody osobowe powyżej 1250 do 1500 cm3 | A3) | 8.150 | 16.300 | 24.500 | 32.700 | 16.300 | 163.000 |
B4) | 13.400 | 26.800 | 40.250 | 53.700 | 26.800 | 268.000 | ||
4 | Samochody osobowe powyżej 1500 cm3 2) | A3) | 10.300 | 20.600 | 30.900 | 41.300 | 20.600 | 206.000 |
B4) | 16.750 | 33.500 | 50.300 | 67.100 | 33.500 | 335.000 | ||
5 | Przyczepy kempingowe | A3) | 3.450 | 6.900 | 10.400 | 13.900 | 6.900 | 69.000 |
B4) | 5.600 | 11.200 | 16.800 | 22.350 | 11.200 | 112.000 | ||
6 | Motorowery, motocykle do 200 cm3, przyczepy o ładowności do 400 kg | 1.700 | 3.400 | 5.100 | 6.800 | 3.400 | 34.000 | |
7 | Motocykle powyżej 200 cm3, motocykle z wózkami, trójkołowe pojazdy samochodowe | 2.750 | 5.500 | 8.200 | 11.000 | 5.500 | 55.000 | |
8 | Autobusy do 20 miejsc i przyczepy autobusowe | A3) | 12.500 | 25.000 | 37.000 | 50.000 | 25.000 | 250.000 |
B4) | 18.500 | 37.000 | 56.000 | 74.500 | 37.000 | 370.000 | ||
9 | Autobusy ponad 20 miejsc | A3) | 16.800 | 33.500 | 50.500 | 67.000 | 33.500 | 335.000 |
B4) | 25.000 | 50.500 | 150.000 | 100.000 | 50.500 | 505.000 | ||
10 | Samochody ciężarowe o ładowności do 2,0 t | A3) | 9.500 | 19.000 | 29.000 | 38.000 | 19.000 | 190.000 |
B4) | 14.500 | 29.000 | 43.000 | 57.500 | 29.000 | 290.000 | ||
11 | Samochody ciężarowe o ładowności powyżej 2,0 t, ciągniki siodłowe, balastowe i pozostałe | A3) | 12.000 | 24.000 | 36.000 | 48.000 | 24.000 | 240.000 |
B4) | 18.000 | 36.000 | 54.000 | 72.000 | 36.000 | 360.000 | ||
12 | Samochody specjalne, chłodnie i cysterny | A3) | 23.000 | 46.500 | 70.000 | 93.000 | 46.000 | 460.000 |
B4) | 35.000 | 70.000 | 104.000 | 139.000 | 70.000 | 700.000 | ||
13 | Przyczepy pozostałe oraz naczepy ciężarowe | A3) | 5.500 | 11.000 | 17.000 | 22.000 | 11.000 | 110.000 |
B4) | 8.500 | 17.000 | 25.000 | 33.500 | 16.500 | 165.000 |
Objaśnienia:
1) Za samochody, o których mowa w poz. 1-4, uważa się również samochody ciężarowo-osobowe; w odniesieniu do samochodów z silnikiem typu rotacyjnego przyjmuje się faktyczną pojemność pomnożoną przez dwa.
2) Z wyjątkiem, samochodów marki Warszawa, a także z silnikiem o pojemności skokowej do 1600 cm3 FSO 125p i Polonez, dla których składkę ustala się według 3 pozycji taryfy.
3) "A" - dotyczy pojazdów mechanicznych oraz przyczep produkowanych w państwach członkowskich RWPG. Do pojazdów mechanicznych produkowanych w państwach członkowskich RWPG zalicza się również pojazdy marek zagranicznych montowane w Polsce.
4) "B" - dotyczy pojazdów mechanicznych oraz przyczep produkowanych w innych państwach.
Załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 23 czerwca 1989 r. (poz. 227)
TARYFA SKŁADEK ZA UBEZPIECZENIA USTAWOWE KOMUNIKACYJNE PRZY WYJEŹDZIE NA TERYTORIUM EUROPEJSKICH PAŃSTW CZŁONKÓW RADY WZAJEMNEJ POMOCY GOSPODARCZEJ
Poz. taryfy | Grupy pojazdów według rodzajów pojazdów i pojemności skokowej silnika w cm3 | Składka w złotych w zależności od okresu ubezpieczenia | |||||||
1 dzień | do 3 dni | do 7 dni | do 15 dni | do 1 miesiąca | za każdy następny miesiąc | 1 rok | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |
1 | Samochody osobowe do 900 cm3 oraz osobowe o napędzie elektrycznym1) | A2) | 950 | 2.400 | 4.200 | 6.300 | 8.400 | 4.200 | 42.000 |
B3) | 1.100 | 2.750 | 6.950 | 10.400 | 13.900 | 6.950 | 69.500 | ||
2 | Samochody osobowe powyżej 900 do 1250 cm3 | A2) | 950 | 2.400 | 4.600 | 6.900 | 9.200 | 4.600 | 46.000 |
B3) | 1.100 | 2.750 | 7.400 | 11.100 | 14.800 | 7.400 | 74.000 | ||
3 | Samochody osobowe powyżej 1250 do 1500 cm3 | A2) | 950 | 2.400 | 4.900 | 7.300 | 9.750 | 4.900 | 49.000 |
B3) | 1.100 | 2.750 | 8.800 | 13.200 | 17.600 | 8.800 | 88.000 | ||
4 | Samochody osobowe powyżej 1500 cm3 4) | A2) | 950 | 2.400 | 6.800 | 10.200 | 13.600 | 6.800 | 68.000 |
B3) | 1.100 | 2.750 | 11.750 | 17.600 | 23.500 | 11.750 | 117.500 | ||
5 | Przyczepy kempingowe | A2) | 500 | 1.200 | 2.100 | 3.100 | 4.150 | 2.100 | 21.000 |
B3) | 600 | 1.400 | 3.350 | 5.000 | 6.700 | 3.350 | 33.500 | ||
6 | Motorowery, motocykle do 200 cm3, przyczepy o ładowności do 400 kg | 400 | 900 | 1.050 | 1.600 | 2.100 | 1.050 | 10.500 | |
7 | Motocykle powyżej 200 cm3, motocykle z wózkami, trójkołowe pojazdy samochodowe | 500 | 1.200 | 1.800 | 2.650 | 3.350 | 1.800 | 18.000 | |
8 | Autobusy do 20 miejsc i przyczepy autobusowe | A2) | 3.500 | 9.000 | 12.500 | 19.000 | 25.000 | 12.500 | 125.000 |
B3) | 5.000 | 13.000 | 18.500 | 28.000 | 37.000 | 18.500 | 185.000 | ||
9 | Autobusy ponad 20 miejsc | A2) | 5.000 | 12.000 | 17.000 | 25.500 | 34.000 | 17.000 | 170.000 |
B3) | 7.000 | 17.500 | 25.000 | 37.500 | 50.000 | 25.000 | 250.000 | ||
10 | Samochody ciężarowe o ładowności do 2,0 t i ciągniki rolnicze | A2) | 3.000 | 7,000 | 9.500 | 14.000 | 19.000 | 9.500 | 95.000 |
B3) | 4.000 | 10.000 | 14.500 | 22.000 | 29.000 | 14.500 | 145.000 | ||
11 | Samochody ciężarowe o ładowności powyżej 2,0 t, ciągniki siodłowe, balastowe i pozostałe | A2) | 3.500 | 8.500 | 12.000 | 18.000 | 24.000 | 12.000 | 120.000 |
B3) | 5.000 | 12.500 | 18.000 | 27.000 | 36.000 | 18.000 | 180.000 | ||
12 | Samochody specjalne, chłodnie i cysterny | A2) | 6.500 | 16.000 | 23.000 | 34.500 | 46.000 | 23.000 | 230.000 |
B3) | 10.000 | 24.500 | 35.000 | 52.500 | 70.000 | 35.000 | 350.000 | ||
13 | Przyczepy pozostałe oraz naczepy ciężarowe | A2) | 1.500 | 4.000 | 5.500 | 8.000. | 11.000 | 5.500 | 55.000 |
B3) | 2.500 | 6.000 | 8.500 | 13.000 | 17.000 | 8.500 | 85.000 |
Objaśnienia:
1) Za samochody, o których mowa w poz. 1-4, uważa się również samochody ciężarowo-osobowe; w odniesieniu do samochodów z silnikiem typu rotacyjnego przyjmuje się faktyczną pojemność pomnożoną przez dwa.
2) "A" - dotyczy pojazdów mechanicznych oraz przyczep produkowanych w państwach członkowskich RWPG. Do pojazdów mechanicznych produkowanych w państwach członkowskich RWPG zalicza się również pojazdy marek zagranicznych montowane w Polsce,
3) "B" - dotyczy pojazdów mechanicznych oraz przyczep produkowanych w innych państwach.
4) Z wyjątkiem samochodów marki Warszawa, a także z silnikiem o pojemności skokowej do 1600 cm8 FSO 125p i Polonez, dla których składkę ustala się według 3 pozycji taryfy.