Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1989-07-01 do 1991-01-01
Wersja archiwalna od 1989-07-01 do 1991-01-01
archiwalny
USTAWA
z dnia 24 maja 1989 r.
o Funduszu Budowy Autostrad i Dróg Ekspresowych.
Art. 1. Tworzy się Fundusz Budowy Autostrad i Dróg Ekspresowych, zwany dalej "Funduszem".
Art. 2. Zadaniem Funduszu jest finansowanie budowy autostrad i dróg ekspresowych.
Art. 3. 1. Dochodami Funduszu są:
1) dotacje budżetu centralnego w wysokości 8% wpływów z tytułu podatku obrotowego od sprzedaży paliw płynnych,
2) dochody z tytułu udziału Funduszu w zyskach osób prawnych i przedsięwzięć wspólnych,
3) darowizny i wpływy z innych źródeł.
2. Fundusz może zwiększać swoje środki w drodze prowadzenia działalności gospodarczej, emisji obligacji oraz zaciągania kredytów i pożyczek, a także może przeznaczać posiadane środki na wnoszenie udziałów do spółek lub nabywanie obligacji i akcji.
Art. 4. Fundusz posiada osobowość prawną.
Art. 5. Koszty działalności Funduszu są pokrywane z dochodów Funduszu.
Art 6. Organami Funduszu są Rada Nadzorcza i Zarząd.
Art. 7. 1. Radę Nadzorczą powołuje i odwołuje Minister Transportu, Żeglugi i Łączności.
2. Rada Nadzorcza liczy 4-7 osób.
3. Do zadań Rady Nadzorczej należy:
1) uchwalanie planów działalności Funduszu,
2) zatwierdzanie wniosków Zarządu o wniesienie udziału do spółek,
3) ustalanie kryteriów wyboru przedsięwzięć finansowanych przez Fundusz,
4) zatwierdzanie wniosków Zarządu w sprawie emisji obligacji oraz zaciągania kredytów i pożyczek przez Fundusz,
5) ustalanie zasad wynagradzania członków Zarządu oraz pracowników Biura Funduszu,
6) zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności i bilansu Funduszu,
7) kontrola działalności Zarządu,
8) składanie Ministrowi Transportu, Żeglugi i Łączności rocznych sprawozdań z działalności Funduszu.
4. Minister Transportu, Żeglugi i Łączności ustala dla członków Rady Nadzorczej miesięczne wynagrodzenia.
Art. 8. 1. Zarząd Funduszu stanowią Prezes i jego zastępcy, powoływani i odwoływani przez Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności na wniosek Rady Nadzorczej.
2. Do zadań Zarządu należy:
1) opracowywanie planów działalności Funduszu,
2) dokonywanie wyboru przedsięwzięć do finansowania ze środków Funduszu,
3) gospodarowanie środkami Funduszu, z zastrzeżeniem uprawnień Rady Nadzorczej,
4) składanie Radzie Nadzorczej sprawozdań z działalności,
5) zatrudnianie pracowników Biura Funduszu i ustalanie warunków ich pracy i płac.
Art. 9. Techniczno-organizacyjną obsługę Rady Nadzorczej i Zarządu sprawuje Biuro Funduszu.
Art. 10. 1. Prezes Zarządu reprezentuje Fundusz na zewnątrz.
2. Do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Funduszu są upoważnieni:
1) Prezes Zarządu - samodzielnie,
2) dwie osoby działające łącznie spośród:
a) pozostałych członków Zarządu,
b) pełnomocników Zarządu.
Art. 11. Dochody z działalności Funduszu zwalnia się z podatku dochodowego.
Art. 12. Szczegółowe zasady i tryb działania organów Funduszu oraz jego gospodarki finansowej określa statut Funduszu, nadany przez Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności w porozumieniu z Ministrem Finansów.
Art 13. Minister Transportu, Żeglugi i Łączności składa Radzie Ministrów corocznie informację o działalności Funduszu.
Art. 14. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1989 r.
Przewodniczący Rady Państwa: w z. K. Barcikowski
Sekretarz Rady Państwa: Z. Surowiec