Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1989-04-25 do 2001-01-01
Wersja archiwalna od 1989-04-25 do 2001-01-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 17 kwietnia 1989 r.
w sprawie wzoru i sposobu prowadzenia rejestru stowarzyszeń.
Na podstawie art. 18 ust. 4 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rejestr stowarzyszeń, zwany dalej "rejestrem", prowadzony dla rejestrowania stowarzyszeń i związków stowarzyszeń tworzonych na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104), zwanej dalej "ustawą", składa się z dwóch działów:
1) działu A, do którego wpisuje się stowarzyszenia,
2) działu B, do którego wpisuje się związki stowarzyszeń.
§ 2. Dla każdego działu rejestru prowadzi się oddzielną księgę rejestrową według ustalonego wzoru.
§ 3.1. Dla każdego stowarzyszenia (związku stowarzyszeń) prowadzi się oddzielne akta rejestrowe, obejmujące akta postępowania o zarejestrowanie oraz dołączane sukcesywnie akta postępowań w sprawach o dokonanie dalszych wpisów w rejestrze, a także wszelkie dokumenty stanowiące podstawę dokonania wpisów.
2. Do akt rejestrowych stowarzyszenia (związku stowarzyszeń) dołącza się również akta spraw rozpoznanych przez sąd na podstawie art. 20, 29, 30 i 31 ustawy
§ 4.1. Księga rejestrowa składa się z następujących rubryk:
- rubryka pierwsza - liczba porządkowa wpisu,
- rubryka druga - data wpisu,
- rubryka trzecia - nazwa, siedziba i adres stowarzyszenia,
- rubryka czwarta - teren działania stowarzyszenia, dane o uprawnieniu do tworzenia terenowych jednostek organizacyjnych,
- rubryka piąta - cele stowarzyszenia i sposoby ich realizacji,
- rubryka szósta - imiona i nazwiska członków komitetu założycielskiego,
- rubryka siódma - zarząd; imiona i nazwiska członków zarządu ze wskazaniem tych, którzy mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych,
- rubryka ósma - sposób reprezentowania stowarzyszenia i zaciągania zobowiązań majątkowych,
- rubryka dziewiąta - wzmianka o złożeniu statutu i jego zmianach,
- rubryka dziesiąta - data, sygnatura akt i treść postanowienia sądu o zastosowaniu wobec stowarzyszenia środków prawnych oraz o ustanowieniu kuratora lub likwidatora,
- rubryka jedenasta - "uwagi".
2. W rubryce "uwagi" zamieszcza się w szczególności wzmiankę o podjęciu uchwały o rozwiązaniu się stowarzyszenia.
3. W rubrykach księgi rejestrowej w dziale B zamieszcza się odpowiednio dane dotyczące związku stowarzyszeń.
§ 5.1. Podstawą postanowienia zarządzającego wpis do rejestru są wyłącznie dokumenty złożone do akt rejestrowych. W postanowieniu zarządzającym wpis do rejestru sąd rejestrowy określa dosłowną treść wpisu oraz rubrykę rejestru, w której wpis ma być dokonany.
2. Sąd rejestrowy może w treści wpisu powołać się na dokument złożony do akt postępowania rejestrowego. Dokument ten uważa się wówczas za objęty treścią wpisu.
§ 6.Przepisy dotyczące dokonania wpisu stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu.
§ 7.Sąd rejestrowy z urzędu zarządza dokonanie wpisów określonych w § 4 ust. 1 rubryka dziesiąta oraz w § 4 ust. 2.
§ 8.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 10 kwietnia 1989 r.
Minister Sprawiedliwości: Ł. Balcer