Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1983-05-13 do 2011-07-01
Wersja archiwalna od 1983-05-13 do 2011-07-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 6 maja 1983 r.
w sprawie regulaminów stacjonarnych zakładów lecznictwa odwykowego oraz domów pomocy społecznej dla osób uzależnionych od alkoholu
Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, poz. 230) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Regulamin zakładu lecznictwa odwykowego oraz domu pomocy społecznej dla osób uzależnionych od alkoholu] Ustala się regulamin:
1) stacjonarnego zakładu lecznictwa odwykowego, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia,
2) domu pomocy społecznej dla osób uzależnionych od alkoholu - stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 2.[Przeniesienie postanowień regulaminów szpitalnych do stacjonarnych zakładów lecznictwa odwykowego] 1. Dyrektor zakładu opieki zdrowotnej, po zasięgnięciu opinii samorządu pacjentów, ustala, które postanowienia regulaminów szpitalnych mają odpowiednie zastosowanie do stacjonarnych zakładów lecznictwa odwykowego.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dyrektora domu pomocy społecznej dla osób uzależnionych od alkoholu.
§ 3.[Sposób umieszczania tekstów regulaminu] Tekst regulaminu stacjonarnego zakładu lecznictwa odwykowego oraz tekst regulaminu domu pomocy społecznej dla osób uzależnionych od alkoholu powinny być umieszczone w miejscu dostępnym dla osób zainteresowanych.
§ 4.[Przepisy uchylone] Traci moc rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 15 września 1961 r. w sprawie regulaminu zakładów lecznictwa zamkniętego dla nałogowych alkoholików (Dz. U. Nr 44, poz. 235).
§ 5.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 13 maja 1983 r.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej: T. Szelachowski
Załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 6 maja 1983 r. (poz. 115)
REGULAMIN STACJONARNEGO ZAKŁADU LECZNICTWA ODWYKOWEGO
§ 1. 1. Stacjonarny zakład lecznictwa odwykowego – oddział odwykowy lub detoksykacyjny, zwany dalej „oddziałem”, poza świadczeniami właściwymi dla oddziałów szpitalnych zapewnia pacjentom: detoksykację, świadczenia leczniczo-rehabilitacyjne, z uwzględnieniem postępowania psychoterapeutycznego i socjoterapeutycznego, pomoc w załatwianiu spraw osobistych oraz stwarza warunki umożliwiające wypisanie pacjenta lub jego przejście do innego zakładu opieki zdrowotnej lub domu pomocy społecznej.
2. Oddział współpracuje z organizacjami społecznymi prowadzącymi działalność w dziedzinie leczenia, rehabilitacji i opieki nad osobami uzależnionymi od alkoholu.
3. Oddział współdziała z rodziną pacjenta, jego miejscem pracy lub nauki.
§ 2. Okres pobytu w oddziale odwykowym nie powinien przekraczać 3 miesięcy, a w oddziale detoksykacyjnym – 14 dni.
§ 3. Pacjenci oddziału są obowiązani do:
1) poddawania się niezbędnym badaniom lekarskim oraz czynnościom z zakresu terapii,
2) wykonywania czynności związanych z utrzymaniem porządku i czystości pomieszczeń, w których przebywają,
3) przestrzegania ustalonych regulaminów i zarządzeń porządkowych oraz zaleceń personelu oddziału i rady pacjentów.
§ 4. 1. Pacjenci oddziału mają prawo do:
1) prowadzenia korespondencji,
2) odpłatnego korzystania w ustalonych godzinach z wyznaczonego telefonu,
3) przyjmowania odwiedzin co najmniej dwa razy w tygodniu w określonych dniach i godzinach,
4) korzystania z urządzeń przeznaczonych dla pacjentów, jak klub, biblioteka, sala telewizyjna i inne,
5) pomocy w załatwianiu spraw osobistych,
6) uczestniczenia w pracach samorządu.
2. Pacjenci oddziału odwykowego mogą korzystać z własnej odzieży.
3. Pacjenci mogą korzystać z udostępnionej im w miarę możliwości przez oddział odzieży sportowej i odzieży do terapii zajęciowej.
4. Kierownik oddziału z uzasadnionych przyczyn może ograniczyć lub wyłączyć na czas określony korzystanie z uprawnień, o których mowa w ust. 1 pkt 2–4.
§ 5. 1. Pacjent nie może opuszczać terenu oddziału bez zezwolenia kierownika oddziału.
2. Kierownik oddziału może udzielić pacjentowi przepustki na przebywanie poza oddziałem na okres do 3 dni.
3. Pacjentowi korzystającemu z przepustki nie przysługuje wyżywienie ani ekwiwalent za wyżywienie w okresie przebywania poza oddziałem.
§ 6. 1. Wnoszenie, sprzedaż, posiadanie i spożywanie napojów alkoholowych na terenie oddziału jest zabronione.
2. Palenie tytoniu może odbywać się jedynie w miejscach wyznaczonych.
3. Zabrania się uprawiania gier hazardowych.
§ 7. Oddział nie ponosi odpowiedzialności za pieniądze i przedmioty wartościowe nie oddane do depozytu.
§ 8. 1. Za czynności wykonywane przez pacjentów w ramach terapii zajęciowej oraz za czynności zlecane pacjentom przez radę pacjentów nie przysługuje wynagrodzenie.
2. Przedmioty wykonane w ramach terapii zajęciowej stanowią własność pacjenta, jeżeli poniósł on koszt surowca i zużytych materiałów.
3. Przedmioty wykonane w ramach terapii zajęciowej z surowca i materiałów oddziału stanowią własność oddziału. O przeznaczeniu tych przedmiotów decyduje dyrektor zakładu opieki zdrowotnej na wniosek kierownika oddziału.
§ 9. 1. Wpływy finansowe uzyskiwane ze sprzedaży przedmiotów, o których mowa w § 8 ust. 3, oraz wpływy z usług świadczonych przez pacjentów w ramach terapii zajęciowej przeznacza się na potrzeby pacjentów, a w szczególności na wyposażenie oddziału, działalność kulturalno-oświatową, dodatkowe wyżywienie oraz pomoc rzeczową dla pacjentów nie posiadających własnych oszczędności i dochodów.
2. O przeznaczeniu środków, o których mowa w ust. 1, decyduje kierownik oddziału, po zasięgnięciu opinii rady pacjentów.
3. System finansowania wydatków, o których mowa w ust. 1, regulują odrębne przepisy.
§ 10. Pacjent, który uporczywie narusza postanowienia regulaminu oddziału lub swym postępowaniem utrudnia pracę oddziału, może być po uprzednim ostrzeżeniu przeniesiony do oddziału innego zakładu opieki zdrowotnej.
§ 11. 1. Jeżeli w czasie pobytu w oddziale zostanie stwierdzony u pacjenta stan zagrażający jego życiu albo stan, w którym pacjent stwarza bezpośredniezagrożenie życia lub zdrowia otoczenia, kierownik oddziału lub upoważniony przez niego pracownik medyczny może zarządzić, po wyczerpaniu innych środków, zastosowanie środków ograniczających swobodę ruchów przez przytrzymanie pacjenta, założenie kaftana bezpieczeństwa lub pasa obezwładniającego.
2. O użyciu środków wymienionych w ust. 1 sporządza się protokół, w którym zamieszcza się opis podjętych czynności, uzasadnienie ich zastosowania oraz personalia osób, które podjęły decyzję w tej sprawie.
3. Po każdym wypadku zastosowania środka ograniczającego swobodę ruchów pacjent powinien być niezwłocznie zbadany przez lekarza.
§ 12. 1. W oddziale prowadzi działalność samorząd pacjentów, którego organem jest rada pacjentów.
2. Do zadań rady pacjentów należy w szczególności:
1) reprezentowanie interesów pacjenta wobec dyrektora zakładu opieki zdrowotnej i kierownika oddziału,
2) współdziałanie z oddziałem w zakresie tworzenia warunków sprzyjających leczeniu i rehabilitacji oraz organizowaniu terapii zajęciowej,
3) współdziałanie w kształtowaniu właściwych stosunków międzyludzkich,
4) zgłaszanie wniosków w sprawach zaspokajania potrzeb bytowych i kulturalnych pacjentów,
5) wykonywanie innych czynności przewidzianych w niniejszym regulaminie.
3. Szczegółowe zasady działania samorządu określa regulamin zatwierdzony przez dyrektora zakładu opieki zdrowotnej.
4. Regulamin samorządu – pacjentów może przewidywać system wyróżnień i nagród oraz stosowanie kar koleżeńskich.
§ 13. 1. O wypisaniu pacjenta decyduje kierownik oddziału:
1) na podstawie wyników leczenia uzasadniających jego zakończenie,
2) na żądanie pacjenta w terminie do 24 godzin od chwili zgłoszenia tego żądania kierownikowi oddziału,
3) z powodu naruszania przez pacjenta regulaminu oddziału,
4) na wniosek rady pacjentów, jeżeli pacjent uporczywie narusza postanowienia samorządu oddziału,
5) w razie samowolnego opuszczenia oddziału po upływie 48 godzin.
2. Przepisów ust. 1 pkt 2–5 nie stosuje się do pacjentów, względem których sąd orzekł obowiązek poddania się leczeniu odwykowemu.
§ 14. 1. Kierownik oddziału w porozumieniu z radą pacjentów opracowuje:
1) program zajęć terapeutycznych, oświatowych, sportowych i rekreacyjnych, prowadzonych w oddziale,
2) tygodniowy plan zajęć prowadzonych w oddziale.
2. Program i plan zajęć podaje się do wiadomości ogółu pacjentów.
Załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 6 maja 1983 r. (poz. 115)
REGULAMIN DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ DLA OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU
§ 1. Dom pomocy społecznej dla osób uzależnionych od alkoholu, zwany dalej „domem”, zapewnia osobom w nim przebywającym odpowiednie warunki mieszkaniowe, wyżywienie, opiekę lekarską i pielęgniarską, rehabilitację medyczną, społeczną i zawodową – odpowiednio do stanu zdrowia tych osób.
§ 2. 1. Mieszkaniec domu może – za zgodą dyrektora domu – umieścić w przydzielonym mu pokoju własne meble i inne osobiste przedmioty.
2. Mieszkaniec domu powinien złożyć do depozytu pieniądze i przedmioty wartościowe. Dom nie ponosi odpowiedzialności za posiadane przez mieszkańca pieniądze lub przedmioty wartościowe nie oddane do depozytu.
§ 3. Mieszkaniec domu ma prawo do:
1) korzystania z usług świadczonych przez dom oraz z pomocy w załatwianiu spraw osobistych (korespondencja z rodzinami, uzyskiwanie rent i emerytur, wczasów, leczenia sanatoryjnego, nabywanie sprzętu ortopedycznego itp.),
2) przyjmowania wizyt krewnych i znajomych co najmniej 3 razy w tygodniu w dniach i godzinach ustalonych przez dyrektora domu,
3) przedstawiania spraw dyrektorowi domu w wyznaczonych godzinach,
4) uczestniczenia w pracach samorządu mieszkańców.
§ 4. 1. W domach organizuje się samorząd mieszkańców, którego organem jest rada mieszkańców.
2. Do zadań rady należy w szczególności:
1) reprezentowanie interesów mieszkańców wobec dyrekcji domu i jednostki sprawującej nadzór nad domem,
2) współdziałanie z kierownictwem domu w kształtowaniu właściwych stosunków międzyludzkich,
3) zgłaszanie wniosków w sprawach zaspokajania potrzeb bytowych, zdrowotnych i kulturalnych mieszkańców oraz współdziałanie z kierownictwem domu w ich realizacji,
4) współpraca z radą społeczną domu.
3. Kadencja rady mieszkańców trwa dwa lata.
4. Zasady działania samorządu określa regulamin.
§ 5. Do obowiązków mieszkańców domu należy w szczególności:
1) przestrzeganie zasad kultury wobec współmieszkańców i personelu,
2) przestrzeganie zasad higieny osobistej, czystości i porządku,
3) stosowanie się do niezbędnych wymagań dotyczących porządku dnia (pory posiłków, zabiegów i zajęć, ciszy nocnej itp.),
4) nieopuszczanie domu bez zgody dyrektora lub osób przez niego upoważnionych,
5) przestrzeganie ustalonych regulaminów i zarządzeń porządkowych oraz innych zaleceń personelu.
§ 6. 1. Dyrektor domu lub wyznaczony pracownik obowiązany jest do utrzymywania kontaktu z rodziną mieszkańca domu, a jeżeli mieszkaniec domu nie ma rodziny – zinnymi bliskimi mu osobami, jeśli zaś mieszkaniec domu jest ubezwłasnowolniony – także z kuratorem lub opiekunem albo właściwym sądem opiekuńczym.
2. Dyrektor domu lub upoważniony pracownik jest obowiązany zasięgać od osób, u których nowo przybyły mieszkaniec domu ostatnio przebywał, informacji dotyczących jego zachowania, postaw, nawyków i innych istotnych okoliczności związanych z jego osobą.
§ 7. Wnoszenie, sprzedaż, posiadanie i spożywanie napojów alkoholowych na terenie domu jest zabronione.
§ 8. 1. Jeżeli u mieszkańca domu stwierdzony zostanie stan zagrożenia jego życia albo stan, w którym mieszkaniec domu stwarza bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia otoczenia, dyrektor domu lub osoba przez niego upoważniona może zarządzić, po wyczerpaniu innych środków, zastosowanie środków ograniczających swobodę ruchów przez przytrzymanie pacjenta, założenie mu kaftana bezpieczeństwa lub pasa obezwładniającego.
2. O użyciu środków wymienionych w ust. 1 sporządza się protokół, w którym zamieszcza się opis podjętych czynności, uzasadnienie ich zastosowania oraz personalia osób, które podjęły decyzję w tej sprawie.
3. Po każdym wypadku zastosowania środka ograniczającego swobodę ruchów mieszkaniec domu powinien być niezwłocznie zbadany przez lekarza.
4. Dyrektor domu na podstawie opinii lekarza może wystąpić z wnioskiem o umieszczenie mieszkańca, o którym mowa w ust. 1, w odpowiednim zakładzie służby zdrowia.
§ 9. 1. Mieszkaniec domu może przebywać za zezwoleniem dyrektora domu okresowo poza domem przez czas nie dłuższy niż jeden miesiąc w ciągu roku. W razie samowolnego przedłużenia pobytu poza domem lub samowolnego opuszczenia domu na okres dłuższy niż 72 godziny, mieszkaniec domu zostaje skreślony z listy mieszkańców domu.
2. W stosunku do osób przebywających w domu na podstawie orzeczenia sądu zezwolenie na przebywanie mieszkańca domu poza domem wydaje dyrektor za zgodą sądu.
3. O skreśleniu z listy mieszkańców domu mieszkańca przebywającego w domu na podstawie orzeczenia sądu dyrektor powiadamia niezwłocznie właściwy sąd, który rozstrzyga ostatecznie.
4. Dom nie ponosi odpowiedzialności za bezpieczeństwo mieszkańca i wyrządzone przez niego szkody w okresie pobytu poza domem.
§ 10. Wobec osób, które w rażący sposób naruszają postanowienia regulaminu, dyrektor domu stosuje postępowanie przewidziane w regulaminie domu pomocy społecznej, z tym że wobec osób ubezwłasnowolnionych podejmuje decyzje w porozumieniu z kuratorem lub opiekunem danej osoby albo właściwym sądem opiekuńczym.