Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 1972-07-24 do 1994-01-01
Wersja archiwalna od 1972-07-24 do 1994-01-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 30 czerwca 1972 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar oraz zasad tworzenia i szczegółowego zakresu działania terenowych urzędów miar.
Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 29 marca 1972 r. o utworzeniu Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar (Dz. U. Nr 11, poz. 82) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Podstawowe kierunki działania Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar] Do podstawowych kierunków działania Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar, zwanego dalej „Komitetem", należą sprawy:
1) rozwoju normalizacji (typizacji i unifikacji) stosownie do potrzeb społecznych, gospodarczych i obronności kraju oraz wymagań postępu naukowo-technicznego, jak również kontrola wykorzystania normalizacji w działalności gospodarczej oraz inicjowanie i prowadzenie prac w zakresie ogólnych zagadnień jakości,
2) zapewnienie jednolitości miar, rzetelności i odpowiedniej jakości narzędzi pomiarowych oraz właściwego ich stosowania w gospodarce narodowej,
3) kontrola zawartości metali szlachetnych w wyrobach przeznaczonych do obrotu oraz badanie jakości kamieni szlachetnych.
§ 2.[Zakres działania Komitetu w sprawach normalizacji] Do zakresu działania Komitetu w sprawach normalizacji należy:
1) określanie kierunków prac normalizacyjnych i wytycznych tematycznych rozwoju działalności normalizacyjnej na podstawie ustalonych założeń rozwoju naukowo-technicznego, gospodarczego i społecznego kraju,
2) ustalanie zasad organizacji i planowania prac normalizacyjnych oraz wytycznych prowadzenia tych prac w gospodarce narodowej,
3) opracowywanie projektów wieloletnich i rocznych planów podstawowych (wybranych) prac normalizacyjnych przy współdziałaniu w tym zakresie z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów, Państwową Radą Gospodarki Materiałowej i zainteresowanymi ministrami (urzędami centralnymi),
4) zatwierdzanie w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami (urzędami centralnymi) rocznych planów podstawowych (wybranych) prac normalizacyjnych,
5) określanie głównych kierunków rozwoju typizacji i unifikacji w dziedzinie konstrukcji maszyn i urządzeń oraz procesów technologicznych, a także koordynacja prac w tym zakresie, z wyjątkiem spraw typizacji i unifikacji w budownictwie,
6) współdziałanie z zainteresowanymi ministrami (urzędami centralnymi) w zakresie prac określonych w pkt 5 w celu wykorzystywania wyników tych prac dla przedsięwzięć związanych z rozwojem kooperacji i specjalizacji produkcji,
7) inicjowanie i prowadzenie prac naukowo-badawczych w zakresie teorii, metod i techniki prac normalizacyjnych oraz ekonomiki normalizacji,
8) inicjowanie, koordynowanie oraz prowadzenie, prac analityczno-badawczych nad stanem normalizacji w kraju, potrzebami gospodarki narodowej i obronności kraju oraz skutecznością środków wpływających na postęp w tym zakresie, jak również analizowanie stanu rozwoju normalizacji za granicą,
6) współpraca z placówkami naukowo-badawczymi i innymi jednostkami organizacyjnymi prowadzącymi prace naukowo-badawcze oraz występowanie z wnioskami o włączenie do planów prac tych jednostek zagadnień z zakresu normalizacji,
10) inicjowanie, koordynowanie i prowadzenie prac naukowo-badawczych w zakresie ogólnych zagadnień jakości produkowanych wyrobów oraz – w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami (urzędami centralnymi) i organizacjami społecznymi – przedsięwzięć mających na celu popularyzację nowoczesnych metod i zasad oddziaływania na jakość; prowadzenie wymiany doświadczeń i publikacji w tym zakresie z właściwymi organizacjami międzynarodowymi i odpowiednimi instytucjami zagranicznymi,
11) ustanawianie Polskich Norm,
12) opracowywanie wybranych projektów Polskich Norm,
13) rozstrzyganie rozbieżności między resortami w zakresie nie uzgodnionych postanowień w projektach Polskich Norm,
14) udzielanie zezwoleń na odstąpienie od Polskich Norm,
15) ocena projektów norm branżowych w zakresie określonym szczególnymi przepisami,
16) kontrola prac normalizacyjnych 1 stosowania norm oraz współdziałanie w tym zakresie z właściwymi organami administracji państwowej,
17) inicjowanie i podejmowanie w porozumieniu z właściwymi ministrami (urzędami centralnymi) oraz organizacjami społecznymi przedsięwzięć mających na celu popularyzację oraz przyśpieszanie wdrażania i upowszechniania wyników prac w zakresie normalizacji i nowoczesnych metod oddziaływania na jakość produkowanych wyrobów,
18) ustalanie zasad rejestru i ewidencji norm oraz prowadzenie rejestru Polskich Norm i norm branżowych,
19) wydawanie i rozpowszechnianie Polskich Norm i norm branżowych oraz katalogów tych norm,
20) opiniowanie na wniosek Ministra Finansów wystąpień ministrów (kierowników urzędów centralnych), dotyczących kredytów na prace normalizacyjne,
21) ustalanie zasad atestacji wyrobów oraz koordynacja prac w tym zakresie,
22) ustalanie ogólnych kierunków i koordynacja działalności wynikającej z udziału Polski w międzynarodowej współpracy w dziedzinie normalizacji, uczestnictwo i reprezentowanie Polski w pracach międzynarodowych w tym zakresie, a w szczególności w międzynarodowych organizacjach do spraw normalizacji i zagadnień jakości.
§ 3.[Zakres działania Komitetu w sprawach miar i narzędzi] Do zakresu działania Komitetu w sprawach miar i narzędzi pomiarowych należy:
1) określanie kierunków prac metrologicznych z uwzględnieniem rocznych i wieloletnich planów gospodarczych, a zwłaszcza planów prac naukowo-badawczych i rozwojowych,
2) inicjowanie i prowadzenie prac naukowo-badawczych w zakresie metrologii,
3) inicjowanie oraz prowadzenie prac analityczno-badawczych nad stanem metrologii w kraju, potrzebami gospodarki narodowej i obronności kraju oraz skutecznością środków wpływających na postęp w tym zakresie, jak również analizowanie stanu rozwoju metrologii za granicą,
4) współpraca z placówkami naukowo-badawczymi i innymi jednostkami organizacyjnymi prowadzącymi prace naukowo-badawcze oraz występowanie z wnioskami o włączenie do planów prac tych jednostek zagadnień z zakresu metrologii,
5) prowadzenie prac dotyczących jednostek miar; ustalanie państwowych wzorców miar, wzorców fizycznych, chemicznych lub innych własności materii i materiałów, miejsc i warunków przechowywania tych wzorców, jednolitych danych odniesienia dla stałych fizycznych własności materiałów oraz porównywanie wzorców państwowych z odpowiednimi wzorcami międzynarodowymi i odtwarzanie ich dla potrzeb gospodarki,
6) ustalanie przepisów o narzędziach pomiarowych, wzorcach fizycznych, chemicznych i innych własności materii i materiałów oraz wydawanie niezbędnych opracowań metodycznych i instruktażowych,
7) opracowywanie i ustalanie wzorcowych metod pomiarowych i niektórych wzorcowych zestawów przyrządów pomiarowych oraz prowadzenie prac nad ich unifikacją,
8) dokonywanie legalizacji narzędzi pomiarowych,
9) organizowanie sieci placówek legalizujących narzędzia pomiarowe oraz upoważnianie przedsiębiorstw, instytutów naukowo-badawczych i innych państwowych jednostek organizacyjnych do legalizacji narzędzi pomiarowych,
10) określanie zasad i warunków zatwierdzania typów narzędzi pomiarowych podlegających obowiązkowi zatwierdzania typu,
11) badanie i zatwierdzanie typów narzędzi pomiarowych wymienionych w pkt 10 przed rozpoczęciem ich seryjnej produkcji oraz upoważnianie określonych jednostek organizacyjnych do zatwierdzania typu narzędzi pomiarowych nie podlegających obowiązkowi legalizacji,
12) udzielanie zezwoleń na sprowadzanie z zagranicy narzędzi pomiarowych podlegających obowiązkowi legalizacji,
13) kontrola stosowania przepisów o miarach i narzędziach pomiarowych oraz współdziałanie w tym zakresie z właściwymi organami administracji państwowej,
14) kontrola właściwego stosowania narzędzi pomiarowych oraz prawidłowego przechowywania wzorców, o których mowa w pkt 5,
15) nadzór nad zakładami wytwarzającymi i naprawiającymi narzędzia pomiarowe w zakresie rzetelności i odpowiedniej jakości tych narzędzi,
16) inicjowanie i podejmowanie w porozumieniu z właściwymi ministrami (urzędami centralnymi) oraz organizacjami społecznymi przedsięwzięć mających na celu popularyzację oraz przyspieszanie wdrażania i upowszechniania wyników prac w zakresie metrologii,
17) ustalanie ogólnych kierunków i koordynowanie działalności wynikającej z udziału Polski w międzynarodowej współpracy w dziedzinie metrologii, uczestnictwo i reprezentowanie Polski w pracach międzynarodowych w tym zakresie, a w szczególności w międzynarodowych organizacjach do spraw metrologii.
§ 4.[Działalność informacyjna Komitetu] Do zakresu działania Komitetu należy ponadto:
1) ogłaszanie w Dzienniku Normalizacji i Miar obwieszczeń w sprawie ustanowienia Polskich Norm i norm branżowych przez wymienienie numeru normy, tytułu, daty jej ustanowienia i daty, od której norma obowiązuje, i zakresu jej mocy obowiązującej; obwieszczeń w sprawie unieważnienia Polskich Norm i norm branżowych i ustanowienia zmian do tych norm; wykazów zezwoleń na odstąpienie od Polskich Norm oraz przepisów określonych w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o miarach i narzędziach pomiarowych (Dz. U. z 1966 r. Nr 23, poz. 148 i z 1972 r. Nr 11, poz. 83),
2) wydawanie Biuletynu Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar oraz zamieszczanie w nim treści zmian do Polskich Norm i norm branżowych, treści zezwoleń na odstąpienie od Polskich Norm, instrukcji i komunikatów dla jednostek organizacyjnych gospodarki w sprawach normalizacji i metrologii,
3) wydawanie materiałów i czasopism z zakresu działania Komitetu,
4) ustalanie w porozumieniu z właściwymi ministrami (urzędami centralnymi) zasad, wytycznych oraz ramowych programów szkolenia w zakresie normalizacji, metrologii i ogólnych zagadnień jakości oraz prowadzenie centralnych kursów w tych dziedzinach,
5) prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie normalizacji i metrologii w ramach krajowego systemu informacji naukowo-technicznej i ekonomicznej,
6) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
§ 5.[Stosowanie odrębnych przepisów] Zakres działania Komitetu w sprawach probiernictwa oraz w sprawach racjonalizacji druków powszechnie stosowanych regulują odrębne przepisy.
§ 6.[Terenowe organy administracji miar] 1. Terenowymi organami administracji miar są:
1) okręgowe urzędy miar,
2) obwodowe urzędy miar.
2. Okręgowe urzędy miar podlegają Komitetowi,
3. Obwodowe urzędy miar podlegają okręgowym urzędom miar.
§ 7.[Okręgowe urzędy miar] 1. Okręgowe urzędy miar tworzy się dla obszaru jednego lub kilku .województw (miast wyłączonych z województw). W uzasadnionych przypadkach obszar województwa może być objęty zasięgiem działania więcej niż jednego okręgowego urzędu miar.
2. Okręgowym urzędem miar kieruje dyrektor powoływany przez Prezesa Komitetu.
§ 8.[Obwodowe urzędy miar] 1. Obwodowe urzędy miar tworzy się dla obszaru jednego lub kilku powiatów.
2. Obwodowym urzędem miar kieruje naczelnik powoływany przez dyrektora okręgowego urzędu miar.
§ 9.[Objazdowe urzędy miar] 1. Przy obwodowych urzędach miar mogą być tworzone na czas określony objazdowe urzędy miar. Objazdowe urzędy miar wchodzą w skład obwodowych urzędów miar i wykonują czynności należące do zakresu działania obwodowych urzędów miar,
2. Objazdowe urzędy miar tworzą dyrektorzy okręgowych urzędów miar, określając zakres działania tych urzędów, miejscowości czasowych siedzib i czas ich działania.
3. Miejscowości czasowych siedzib i czas działania objazdowych urzędów miar dyrektorzy okręgowych urzędów miar uzgadniają z właściwymi organami prezydiów powiatowych (miejskich) rad narodowych.
§ 10.[Tworzenie okręgowych urzędów miar] 1. Okręgowe urzędy miar tworzy oraz określa ich siedziby i właściwość miejscową Prezes Komitetu w porozumieniu z zainteresowanymi przewodniczącymi prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) oraz za zgodą Prezesa Rady Ministrów.
2. Obwodowe urzędy miar tworzy oraz określa ich siedziby i właściwość miejscową Prezes Komitetu w porozumieniu z zainteresowanymi przewodniczącymi prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).
§ 11.[Zakres działania okręgowych urzędów] Do zakresu działania okręgowych urzędów należy:
1) legalizacja narzędzi pomiarowych, wzorcowanie, sprawdzanie i dokonywanie ekspertyz tych narządzi,
2) rejestracja zakładów wytwarzających i naprawiających narzędzia pomiarowe oraz nadzór nad tymi zakładami w zakresie rzetelności i odpowiedniej jakości tych narzędzi,
3) kontrola przestrzegania przepisów o miarach i narzędziach pomiarowych,
4) przeprowadzanie kontroli i analiz stosowania norm w gospodarce,
5) inicjowanie i organizowanie wspólnie z organizacjami społecznymi przedsięwzięć mających na celo popularyzację i upowszechnianie zagadnień z dziedziny normalizacji, metrologii oraz ogólnych zagadnień jakości produkowanych wyrobów,
6) występowanie do właściwych organów o zastosowanie sankcji przewidzianych za naruszenie przepisów o normalizacji oraz o miarach i narzędziach pomiarowych,
7) nadzór nad działalnością obwodowych urzędów miar,
8) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
§ 12.[Zakres działania obwodowych urzędów miar] 1. Do zakresu działania obwodowych urzędów miar należy:
1) legalizacja narządzi pomiarowych, wzorcowanie, sprawdzanie i dokonywanie ekspertyz tych narzędzi,
2) nadzór nad zakładami wytwarzającymi i naprawiającymi narzędzia pomiarowe w zakresie rzetelności i odpowiedniej jakości tych narzędzi,
3) kontrola właściwego stosowania narzędzi pomiarowych,
4) występowanie do właściwych organów z wnioskami o zastosowanie sankcji przewidzianych za naruszenie przepisów o normalizacji oraz o miarach i narzędziach pomiarowych,
5) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
2. Prezes Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar może rozszerzyć zakres działania niektórych obwodowych urzędów miar o zadania określone w § 11 pkt 4 i 5.
§ 13.[Organizacja i zakres działania komórek organizacyjnych] Organizację wewnętrzną i zakres działania komórek organizacyjnych okręgowych i obwodowych urzędów miar ustala Prezes Komitetu.
§ 14.[Współdziałanie z innymi organami] W wykonaniu swoich zadań Komitet oraz podległe mu terenowe urzędy miar współdziałają z właściwymi naczelnymi, centralnymi i terenowymi organami administracji państwowej, organizacjami spółdzielczymi, związkami zawodowymi i innymi organizacjami społecznymi.
§ 15.[Wykonanie rozporządzenia] Wykonanie rozporządzenia porucza się Prezesowi Polskiego Komitetu Normalizacji i Miar i zainteresowanym ministrom (kierownikom urzędów centralnych).
§ 16.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: P. Jaroszewicz