Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 1971-01-01
Wersja aktualna od 1971-01-01
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 9 października 1970 r.
w sprawie utworzenia samodzielnej placówki naukowo-dydaktycznej pod nazwą „Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego”
Na podstawie art. 8 ust. 7 ustawy z dnia 5 listopada 1958 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 1969 r. Nr 4, poz. 31) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego] 1. Tworzy się samodzielną placówkę typu naukowo-dydaktycznego pod nazwą „Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego”, zwaną dalej „Centrum”, w drodze przekształcania Studium Doskonalenia Lekarzy w Akademii Medycznej w Warszawie.
2. Nadzór nad Centrum sprawuje Minister Zdrowia i Opieki Społecznej.
§ 2.[Siedziba Centrum] 1. Siedzibą Centrum jest m. st. Warszawa.
2. Centrum może posiadać jednostki organizacyjne poza swą siedzibą.
§ 3.[Osobowość prawna Centrum] Centrum posiada osobowość prawną i ma prawo używać pieczęci okrągłej z wizerunkiem godła państwowego pośrodku i z napisem w otoku zawierającym nazwę Centrum.
§ 4.[Zadania Centrum] 1. Zadaniem Centrum jest planowanie, organizowanie i prowadzenie kształcenia podyplomowego osób z wyższym wykształceniom, pracujących w dziedzinie ochrony zdrowia, a także koordynowanie w tym zakresie kształcenia podyplomowego prowadzonego przez inne jednostki resortu zdrowia.
2. W szczególności do zadań Centrum należy:
1) analizowanie potrzeb resortu zdrowia w zakresie kształcenia podyplomowego osób z wyższym wykształceniem, pracujących w dziedzinie ochrony zdrowia, z uwzględnieniem rozwoju gospodarki narodowej, postępu nauk medycznych i techniki oraz rozwoju służby zdrowia,
2) opracowywanie metod i form kształcenia podyplomowego,
3) opracowywanie programów specjalizacji oraz innych form kształcenia podyplomowego,
4) sprawowanie nadzoru metodycznego nad działalnością jednostek organizacyjnych resortu zdrowia w zakresie kształcenia podyplomowego oraz udzielanie im pomocy przy organizowaniu i prowadzeniu tej działalności,
5) prowadzenie bezpośredniej działalności dydaktycznej w zakresie:
a) dziedzin nie mających swoich odpowiedników w jednostkach organizacyjnych akademii medycznych lub medycznych instytutów naukowo-badawczych,
b) wyodrębniających się nowych zagadnień i specjalności mających istotny wpływ na ochronę zdrowia ludności,
6) inicjowanie i prowadzenie lub zlecanie innym jednostkom resortu zdrowia i opieki społecznej badań naukowych ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z zadaniami metodycznymi i dydaktycznymi Centrum,
7) prowadzenie informacji i dokumentacji naukowej w zakresie związanym z przedmiotem swej działalności,
8) współpraca z krajowymi i zagranicznymi placówkami kształcenia podyplomowego,
9) prowadzenie spraw stypendiów specjalizacyjnych dla pracowników służby zdrowia w zakresie zleconym przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej,
10) wykonywanie innych zadań związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych osób z wyższym wykształceniem pracujących w dziedzinie ochrony zdrowia - zleconych przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.
3. Centrum realizuje swoje zadania we własnym zakresie lub też przy pomocy innych jednostek organizacyjnych resortu zdrowia i opieki społecznej posiadających odpowiedni potencjał dydaktyczny lub naukowo-badawczy.
4. Zadania Centrum w zakresie kształcenia podyplomowego pracowników służby zdrowia innych resortów ustala Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z innymi zainteresowanymi ministrami.
§ 5.[Organizacja Centrum] 1. Centrum dzieli się na jednostki organizacyjne zwane studiami, odpowiadające kierunkom kształcenia lub grupom pokrewnych dyscyplin (specjalności) objętych jego działalnością.
2. Podstawowymi komórkami Centrum w zakresie działalności dydaktycznej, naukowej oraz metodyczno-organizacyjnej są zakłady i kliniki działające w ramach studiów lub poza nimi.
3. W ramach studiów, zakładów i klinik lub poza nimi mogą być tworzone inne jednostki organizacyjne, jak pracownie, oddziały kliniczne itp.
4. Jednostki organizacyjne, o których mowa w ust. 2 i 3, mogą być prowadzone w powiązaniu z akademiami medycznymi oraz instytutami naukowo-badawczymi resortu zdrowia na zasadach ustalonych przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.
5. W skład Centrum wchodzą również jednostki administracyjne i gospodarcze niezbędne do prawidłowego wykonywania jego zadań.
6. Szczegółową organizację Centrum określi Minister Zdrowia i Opieki Społecznej.
§ 6.[Zarządzanie Centrum] 1. Na czele Centrum stoi dyrektor, który zarządza całokształtem działalności Centrum i jest za nią odpowiedzialny.
2. Dyrektor zarządza Centrum przy pomocy:
1) zastępcy dyrektora do spraw dydaktycznych,
2) zastępcy dyrektora do spraw ekonomiczno-administracyjnych.
3. Zastępcy dyrektora kierują powierzonym im zakresem spraw i działalnością podporządkowanych im bezpośrednio komórek organizacyjnych.
4. Minister Zdrowia i Opieki Społecznej powołuje i odwołuje dyrektora Centrum oraz na jego wniosek - zastępców dyrektora.
5. Dyrektora Centrum i jego zastępcę do spraw dydaktycznych powołuje się spośród profesorów lub docentów Centrum.
§ 7.[Kierownik studium] Działalnością studium (§ 5 ust. 1) kieruje kierownik studium, którego powołuje i odwołuje za zgodą Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej dyrektor Centrum spośród profesorów i docentów Centrum.
§ 8.[Powoływanie i odwoływanie kierowników pozostałych jednostek] Kierowników pozostałych jednostek organizacyjnych Centrum powołuje i odwołuje dyrektor Centrum przy odpowiednim zastosowaniu przepisów obowiązujących w tym zakresie w szkołach wyższych.
§ 9.[Organy kolegialne działające w Centrum] W Centrum działają następujące organy kolegialne:
1) Rada Naukowa jako organ doradczy i opiniodawczy dyrektora w sprawach działalności naukowej oraz rozwoju kadry naukowo-dydaktycznej Centrum oraz
2) Rada Programowo-Metodyczna - jako organ doradczy i opiniodawczy dyrektora w sprawach metodyki kształcenia podyplomowego, programów szkolenia i specjalizacji, koordynacji działalności szkoleniowej oraz oceny aktualnej sytuacji i potrzeb w zakresie kształcenia podyplomowego i specjalizacji.
§ 10.[Skład Rady Naukowej] 1. W skład Rady Naukowej wchodzą zatrudnieni w Centrum profesorowie i docenci. Minister Zdrowia i Opieki Społecznej może powołać w skład Rady Naukowej inne osoby posiadające tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego.
2. W posiedzeniach i pracach Rady Naukowej uczestniczą: przedstawiciel podstawowej organizacji partyjnej Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej oraz przedstawiciel zakładowej organizacji związkowej.
3. Szczegółowy tryb działalności i organizację pracy Rady Naukowej określi regulamin zatwierdzony przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej na wniosek dyrektora Centrum.
§ 11.[Skład Rady Programowo-Metodycznej] 1. W skład Rady Programowo-Metodycznej wchodzą:
1) dyrektor Centrum, jego zastępcy, kierownicy studiów oraz kierownicy zakładów i klinik Centrum,
2) przedstawiciele wszystkich akademii medycznych oraz instytutów naukowo-badawczych resortu zdrowia,
3) inni wybitni znawcy zagadnienia powołani przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej.
2. Szczegółowy tryb działalności i organizację pracy Rady Programowo-Metodycznej określi regulamin zatwierdzony przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej na wniosek dyrektora Centrum.
§ 12.[Nadanie statutu Centrum] Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w drodze nadania Centrum statutu może określić szczegółowe zadania i zasady działalności poszczególnych jednostek organizacyjnych (komórek) Centrum.
§ 13.[Zasady rekrutacji oraz prawa i obowiązki osób odbywających kształcenie organizowane przez Centrum] Zasady rekrutacji oraz prawa i obowiązki osób odbywających kształcenie organizowane przez Centrum określają odrębne przepisy.
§ 14.[Uposażenie pracowników Centrum] 1. Uposażenie pracowników Centrum regulują przepisy o uposażeniu pracowników szkół wyższych.
2. Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac określi stanowiska kierownicze w Centrum równorzędne ze stanowiskami, których zajmowanie uprawnia, w myśl obowiązujących przepisów o uposażeniu pracowników szkół wyższych, do pobierania dodatków specjalnych za kierownictwo.
§ 15.[Odwołanie do przepisów ustawy o szkolnictwie wyższym] W sprawach nie unormowanych w rozporządzeniu do Centrum i jego pracowników mają odpowiednie zastosowanie przepisy ustawy z dnia 5 listopada 1958 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 1969 r. Nr 4, poz. 31).
§ 16.[Wykonanie rozporządzenia] Wykonanie rozporządzenia porucza się Ministrowi Zdrowia i Opieki Społecznej.
§ 17.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1971 r.
Prezes Rady Ministrów: J. Cyrankiewicz