Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 1918 nr 1 poz. 1
Wersja archiwalna od 1919-08-16 do 1935-04-24
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 1918 nr 1 poz. 1
Wersja archiwalna od 1919-08-16 do 1935-04-24
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

DEKRET

Rady Regencyjnej o tymczasowej organizacji Władz Naczelnych w Królestwie Polskiem.

(ostatnia zmiana: Dz.U. z 1919 r., Nr 66, poz. 400)  

My, RADA REGENCYJNA KRÓLESTWA POLSKIEGO, postanowiliśmy i stanowimy co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 1. [Reżim prawny funkcjonowania naczelnych władz Królestwa Polskiego] Władze naczelne Królestwa Polskiego funkcjonować będą według poniżej wyłuszczonych przepisów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 2. [Wydawanie dekretów, reskryptów i ustaw] Rada Regencyjna, jako władza zwierzchnia, wydawać będzie dekrety i reskrypty. Wszelkie ustawy wydawane będą według przepisów Ustawy o Radzie Stanu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 3. [Dekrety] Dekrety, nie mając charakteru ustaw, normować będą stosunki w sposób ogólny.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 4. [Reskrypty] Wszelkie zarządzenia Rady Regencyjnej, nie mające charakteru norm ogólnych, będą wydawane w formie reskryptów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 5. [Wymogi formalne dotyczące wydawania dekretów i reskryptów] Zarówno dekrety, jak i reskrypty zaopatrzone być winny w podpisy Rady Regencyjnej i Prezydenta Ministrów i zaopatrzone w odcisk pieczęci koronnej. Dekrety i reskrypty Rady Regencyjnej są ważne, skoro są zaopatrzone podpisami co najmniej dwóch członków Rady Regencyjnej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 6. [Struktura organizacyjna Rady Regencyjnej] Rada Regencyjna sprawuje rządy przez Prezydenta Ministrów, Radę Ministrów oraz poszczególnych Ministrów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 7. [Prezydent Ministrów] Prezydent Ministrów jest naczelnikiem rządu Państwa Polskiego i reprezentuje ten rząd na wewnątrz i na zewnątrz; kontrasygnuje wszelkie dekrety i reskrypty Rady Regencyjnej, ogłasza je i czuwa nad ich wykonaniem; przechowuje pieczęć koronną; zwołuje posiedzenia Rady Ministrów i na nich przewodniczy, kieruje jej pracami i czuwa nad wykonaniem jej uchwał; czuwa nad działalnością poszczególnych Ministrów, przedstawia Radzie Regencyjnej kandydatów na Ministrów, składa Radzie Regencyjnej sprawozdania z działalności rządu; przedstawi Radzie Regencyjnej do zatwierdzenia przyjęty przez Radę Ministrów projekt ustawy o Radzie Stanu, a po zgromadzeniu się Rady Stanu przedstawi jej ogólne sprawozdanie z działalności rządu od czasu jego powstania.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 8. [Wiceprezydent Ministrów] Rada Regencyjna, na wniosek Prezydenta Ministrów, zamianuje z pośród Ministrów Wiceprezydenta Ministrów, który zastępować będzie Prezydenta we wszystkich jego czynnościach w razie, gdyby Prezydent z jakichkolwiek powodów czynnym być nie mógł.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 9. [Pozycja ustrojowa Rady Ministrów] Rada Ministrów jest naczelnym organem zbiorowym, stanowiącym Rząd Państwa Polskiego. Zwołuje ją Prezydent Ministrów bądź z własnej inicjatywy, bądź na żądanie poszczególnych Ministrów. Żądaniu zwołania Rady, zgłoszonemu przez trzech Ministrów, Prezydent Ministrów zadość uczyni.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 10. [Skład Rady Ministrów] Rada Ministrów składa się z Prezydenta oraz wszystkich Ministrów. W razie nieobecności Ministra, właściwy Podsekretarz Stanu, a jeżeli takiego w danem Ministerstwie niema, jeden z Naczelników Sekcji, przez Ministra naznaczony, zastępuje go z głosem stanowczym tylko w sprawach dotyczących tegoż Ministerstwa. Minister lub jego zastępca może też powołać do udziału w posiedzeniu dla omówienia poszczególnej sprawy innych urzędników swego Ministerstwa. Urzędnicy ci głosu stanowczego na posiedzeniu Rady Ministrów nie mają. Prezydent lub Rada Ministrów mogą zawezwać na posiedzenie osoby postronne, jeżeli uznają potrzebę złożenia przez nich wobec Rady wyjaśnień.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 11. [Organizacja pracy Rady Ministrów] Na Radzie Ministrów przewodniczy Prezydent, a w jego zastępstwie Wiceprezydent Ministrów. Posiedzenie Rady jest prawomocne, gdy uczestniczy w niem większość Ministrów. Wszelkie kwestje decydowane będą prostą większością głosów obecnych; w razie równości zdań, głos przewodniczącego przeważa. Protokół prowadzi obecny na posiedzeniu Dyrektor Kancelarji Rady Ministrów lub też delegowany do tych funkcji przez Prezydenta Ministrów urzędnik.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 12. [Udział Rady Ministrów w procedurze stanowienia prawa] Rada Ministrów rozpoznawać będzie opracowane przez Prezydenta lub poszczególnych Ministrów projekty ustaw, dekretów i reskryptów, które po przyjęciu przez Radę Ministrów będą przedkładane Radzie Regencyjnej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 13. [Akty prawne wydawane przez Radę Ministrów] Rada Ministrów uchwalać będzie rozporządzenia wykonawcze do dekretów Rady Regencyjnej, a także regulaminy tak samej Rady Ministrów, jak i poszczególnych Ministerstw.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 14. [Udział Rady Ministrów w procedurze uchwalania budżetu państwa] Budżet Państwa przed przedstawieniem go Radzie Regencyjnej i Radzie Stanu, gdy ta powołana zostanie, uchwalony będzie przez Radę Ministrów na wniosek Ministra Skarbu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 15. [Zatwierdzenie statutu danego ministerstwa oraz sposobu przejmowania przez nie władzy] Sposób przejmowania władzy przez dane Ministerstwo, organizacja i zakres kompetencji tegoż Ministerstwa ulegają zatwierdzeniu Rady Ministrów na wniosek odnośnego Ministra.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 16. [Program rządowy oraz ogólne zasady polityki rządowej] Rada Ministrów ustala program rządowy oraz ogólne zasady polityki rządowej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 17. [Rozpoznawanie sprawozdań poszczególnych ministrów oraz uzgadnianie ich działalności] Rada Ministrów rozpoznaje sprawozdania poszczególnych Ministrów i uzgadnia ich działalność.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 18. [Domniemanie kompetencji Rady Ministrów] Wszelkie sprawy, wychodzące poza zakres kompetencji poszczególnych Ministrów, lub też dotyczące kilku Ministerstw, rozstrzygane będą przez Radę Ministrów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 19. [Zadania ministrów] Poszczególni Ministrowie w przekazanych im zakresach służby publicznej stanowią naczelną władzę rządzącą. Oprócz działalności ściśle rządzącej oraz opracowywania projektów ustawodawczych, Ministrowie opracowują też organizację władz w swoim zakresie i sposób jej przejmowania od rządów okupacyjnych. W razie jeżeli Minister z jakichkolwiek bądź powodów czynnym być nie może, zastępuje go we wszystkich jego funkcjach Podsekretarz Stanu, w Ministerstwach zaś, w których takiego urzędu nie będzie, jeden z Naczelników Sekcji przez Ministra do tego naznaczony.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 20. [Departament Spraw Publicznych] [1] Przy Prezydencie Ministrów funkcjonować będzie Departament Spraw Politycznych, który załatwia wszelkie sprawy ogólno-polityczne, Komisja Wojskowa do czasu ostatecznego zorganizowania Wydziału Wojskowego oraz Komisja Urzędnicza Państwa Polskiego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 21. [2] (utracił moc).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 22. [Dzienniki urzędowe wydawane przez ministrów] Poszczególni Ministrowie mogą wydawać dzienniki urzędowe celem ogłaszania w nich wewnętrznych zarządzeń swoich, dotyczących danego Ministerstwa, oraz przedrukowywania dekretów, reskryptów i postanowień do danego Ministerstwa się odnoszących. Art. 32 „Przepisów Tymczasowych o Urządzeniu Sądownictwa w Królestwie Polskiem”, o ile dotyczy mocy obowiązującej ustaw, zachowuje ważność tylko w zastosowaniu do wewnętrznych zarządzeń Ministra i obwieszczeń publicznych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 23. [Kompetencje Ministra Sprawiedliwości] Do Ministra Sprawiedliwości należą wszelkie sprawy, dotyczące zarządu wymiaru sprawiedliwości i z tym zarządem związane, a w tej liczbie przygotowanie objęcia, a następnie kierownictwo więzieniami.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 24. [Kompetencje Ministra Spraw Wewnętrznych] [3] Do Ministra Spraw Wewnętrznych należą przygotowanie, a następnie objęcie i prowadzenie wszelkich spraw, wchodzących w zakres ogólnego zarządu krajowego i dozoru nad samorządem miejscowym, policji wszelkiego rodzaju, służby zdrowia, budownictwa i odbudowy kraju, koncesjonowanie i zarząd sił wodnych, zawiadywanie dróg lądowych, poczt, telegrafów i telefonów, oraz wszelkich w ogóle środków komunikacji, niepozostających pod zarządem wojskowym, albo Ministra Przemysłu i Handlu, sprawy naturalizacji państwowej, statystyki ogólnej, zarządu ubezpieczeń państwowych, nadzór nad prasą, wreszcie sprawy natury wewnętrznej, dla innych Ministerstw niezastrzeżone.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 25. [Kompetencje Ministra Skarbu] Do Ministra Skarbu należy przygotowanie, a następnie objęcie i zarząd wszelkich spraw wchodzących w zakres skarbowości państwowej oraz polityki finansowej państwa, podatków, ceł, spraw budżetowych, kredytowych, monetarnych i emisyjnych, nadzoru nad zakładami kredytowemi i asekuracyjnemi oraz wszelkiego rodzaju stowarzyszeniami kredytowemi.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 26. [Kompetencje Ministra Oświaty i Wyznań] [4] Do Ministra Oświaty i Wyznań należy zarząd szkolnictwa wszelkich stopni i typów, opieka nad nauką, literaturą i sztuką, nad archiwami, bibljotekami publicznemi, czytelniami, muzeami i teatrami oraz wykonywanie wszelkich praw i opieki Państwa w sprawach wyznaniowych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 27. [Kompetencje Ministra Rolnictwa i Dóbr Koronnych] Do Ministra Rolnictwa i Dóbr Koronnych należą sprawy rolnictwa, leśnictwa, spółek rolniczych, zarówno wytwórczych, jak i handlowych oraz zarząd wszelkiego rodzaju dóbr państwowych, lub znajdujących się pod administracją rządową.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 28. [Kompetencje Ministra Przemysłu i Handlu] [5] Do Ministra Przemysłu i Handlu należy organizacja przemysłu, nadzór nad wykonaniem ustaw przemysłowych i handlowych i ochrona handlu; sprawy górnictwa; miary i wagi; sprawy przemysłowych i handlowych towarzystw akcyjnych, spółek i stowarzyszeń; zarząd kolei i dróg wodnych, niepozostających pod zarządem wojskowym.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 29. [Kompetencje Ministra Opieki Społecznej i Ochrony Pracy] [6] Do Ministra Opieki Społecznej i Ochrony Pracy należą sprawy dobroczynności publicznej, opieki państwowej nad ofiarami wojny, sprawy stosunków robotniczych, opieki nad emigracją robotniczą, sprawy inspekcji fabrycznej oraz przygotowanie prawodawstwa ochrony pracy i ubezpieczeń społecznych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 30. [Kompetencje Ministra Aprowizacji] Do Ministra Aprowizacji należy sprawa zaopatrzenia ludności w artykuły żywnościowe oraz przedmioty pierwszej potrzeby.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 31. [Katalog wyższych urzędników mianowanych przez Radę Regencyjną] Rada Regencyjna mianuje wyższych urzędników, a mianowicie: Ministrów, Podsekretarzy Stanu, Naczelników Sekcji w Ministerstwach, a także Dyrektora Departamentu Spraw Politycznych, Prezesa Komisji Wojskowej, Prezesa Komisji Urzędniczej, Dyrektora Kancelarji Rady Ministrów, oraz Redaktorów dziennika praw i gazety rządowej. Mianowania Podsekretarzy Stanu i Naczelników Sekcji mają miejsce na wniosek właściwego Ministra, uchwalony na Radzie Ministrów i przedstawiony Radzie Regencyjnej przez Prezydenta Ministrów, pozostałe mianowania – na wniosek Prezydenta Ministrów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 32. [Mianowanie pozostałych urzędników] Mianowanie pozostałych urzędników Ministerstwa należy do właściwych Ministrów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 33. [Urzędnicy aparatu sądownictwa mianowani przez Radę Regencyjną] W zakresie sądownictwa Rada Regencyjna mianuje urzędników, wymienionych w art. 20 „Przepisów Tymczasowych o urządzeniu sądownictwa”, z wyjątkiem sędziów śledczych i sędziów pokoju, których mianowanie należy do Ministra Sprawiedliwości.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 34. [Pracownicy systemu oświaty mianowani przez Radę Regencyjną] W zakresie szkolnictwa Rada Regencyjna mianuje Wizytatora Naczelnego, Inspektorów Szkolnych, Dyrektorów średnich szkół rządowych oraz zatwierdza wybór Rektorów Uniwersytetu i Politechniki i profesorów tychże. Mianowanie pozostałych urzędników zarządu szkolnego należy do Ministra Oświaty i Wyznań.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 35. [Tryb mianowania urzędników działu służby publicznej przekazanego w zawiadywanie władz polskich] Z chwilą przekazania danego działu służby publicznej w zawiadywanie władz polskich, wydany zostanie dekret Rady Regencyjnej, określający tryb mianowania właściwych urzędników.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 36. [Tryb mianowania oraz zwalniania urzędników] Mianowanie przez Radę Regencyjną wyznaczonem jest na daną kategorję urzędu, wskazanie zaś miejsca urzędowania oraz przeniesienie w tej samej kategorji należy do właściwego Ministra. Zwolnienie urzędnika z urzędu bez prośby z jego strony należy do władzy, która go mianuje. Zwolnienie na skutek podania – do właściwego Ministra.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 37. [Przepis dostosowujący] O ile w niniejszym dekrecie inaczej nie przepisano, atrybucje administracyjne Wydziału Wykonawczego byłej Tymczasowej Rady Stanu oraz Komisji Przejściowej przechodzą na rzecz Rady Ministrów; atrybucje Marszałka Koronnego i Przewodniczącego Komisji Przejściowej – na Prezydenta Ministrów; atrybucje Dyrektorów Departamentów – na Ministrów, Wicedyrektorów – na Podsekretarzy Stanu, rad Departamentowych – na Rady Ministerstw. Dzienniki urzędowe Departamentów otrzymują nazwę dzienników urzędowych właściwych Ministerstw.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 38. [Przekształcanie departamentów na ministerstwa] Z chwilą wejścia w życie niniejszego dekretu, Ministrowie obejmują poszczególne departamenty, przekształcają je na Ministerstwa, z wyjątkiem Departamentu Spraw Politycznych i Komisji Wojskowej. Minister Sprawiedliwości obejmuje w swe zawiadywanie Departament Sprawiedliwości, Minister Spraw Wewnętrznych – Departament Spraw Wewnętrznych, Minister Skarbu – Departament Skarbu, Minister Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego – Departament Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, Minister Opieki Społecznej i Ochrony Pracy – Departament Pracy, Ministrowie: Rolnictwa i Dóbr Koronnych, Przemysłu i Handlu oraz Aprowizacji obejmują Departament Gospodarstwa Społecznego, którego agendy dzielą pomiędzy siebie, stosownie do art 27, 28 i 30 niniejszego dekretu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 39. [Przepis dostosowujący] Wszyscy urzędnicy Departamentów stają się z mocy niniejszego dekretu, tymczasowo na podstawie obecnych warunków, urzędnikami odnośnych Ministerstw, w których zajmują stanowiska poprzednio zajmowane w Departamentach. Urzędnicy Sekretarjatu i Kancelarji byłej Tymczasowej Rady Stanu stają się urzędnikami Kancelarji Rady Ministrów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 40. [Urzędy państwowe] Urzędy państwowe noszą tytuł królewsko-polskich i działają w imieniu Korony Polskiej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 41. [Wejście w życie] Postanowienia powyższe, o ile dotyczą wykonywania władzy w dziedzinach nieprzekazanych dotychczas Państwu Polskiemu, wchodzą w życie w miarę objęcia przez władze polskie odpowiednich gałęzi administracji.

Dan w Warszawie, dnia 3 stycznia 1918 r.

[1] Na podstawie art. 1 reskryptu Rady Regencyjnej z dnia 14 września 1918 r. o zniesieniu Komisji Urzędniczej Państwa Polskiego (M.P. Nr 153, poz. 0) z dniem 1 października 1918 r. Komisja Urzędnicza Państwa Polskiego została zniesiona, a jej funkcje dotyczące prowadzenia kursów przygotowawczych dla urzędników zostały przekazane Ministrowi Spraw Wewnętrznych, zaś pozostałe – Prezydium Rady Ministrów.

Na podstawie art. 1 dekretu Rady Regencyjnej z dnia 26 października 1918 r. o utworzeniu Ministerstw: Spraw Zewnętrznych, Spraw Wojskowych, Komunikacji i Aprowizacji (Dz.U. Nr 14, poz. 30) z dniem 2 listopada 1918 r. Departament Spraw Politycznych został przekształcony na Ministerstwo Spraw Zewnętrznych, zaś Komisja Wojskowa – na Ministerstwo Spraw Wojskowych.

[2] Art. 21 utracił moc na podstawie art. 10 ustawy z dnia 31 lipca 1919 r. w sprawie wydawania Dziennika Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 66, poz. 400). Zmiana weszła w życie 16 sierpnia 1919 r.

[3] Na podstawie art. 1 dekretu Rady Regencyjnej Królestwa Polskiego z dnia 4 kwietnia 1918 r. o utworzeniu Ministerstwa Zdrowia Publicznego, Opieki Społecznej i Ochrony Pracy (Dz.U. Nr 5, poz. 8) z dniem 15 maja 1918 r. z zakresu kompetencji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych wyłączone zostały sprawy służby zdrowia.

Na podstawie art. 1 dekretu Naczelnika Państwa z dnia 31 grudnia 1918 r. w przedmiocie wyłączenia z kompetencji Ministra Spraw Wewnętrznych służby weterynaryjnej i przekazania tejże służby kompetencji Ministra Rolnictwa i Dóbr Państwowych (Dz.U. z 1919 r. Nr 5, poz. 92) z dniem 13 stycznia 1919 r. z zakresu kompetencji Ministra Spraw Wewnętrznych wyłączona została służba weterynaryjna, która na podstawie art. 1 ww. dekretu przekazana została kompetencji Ministra Rolnictwa i Dóbr Państwowych.

Na podstawie art. 2 dekretu Naczelnika Państwa z dnia 5 lutego 1919 r. o utworzeniu Ministerstwa Poczt i Telegrafów (Dz.U. Nr 13, poz. 142) z dniem 7 lutego 1919 r. z zakresu kompetencji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych wyłączone zostały sprawy poczt, telegrafów i telefonów, które na podstawie art. 2 ww. dekretu przekazane zostały Ministerstwu Poczt i Telegrafów.

[4] Na podstawie art. 3 dekretu Naczelnika Państwa z dnia 5 grudnia 1918 r. o utworzeniu Ministerstwa Sztuki i Kultury (Dz.U. Nr 19, poz. 52) z dniem 14 grudnia 1918 r. z zakresu kompetencji Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego wyjęte zostały sprawy zawiadywania i opieki nad sztuką, literaturą piękną, zabytkami, muzeami sztuki, teatrami i wykształceniem estetycznym narodu. Na podstawie art. 2 ww. dekretu sprawy te zostały przekazane w kompetencje Ministra Sztuki i Kultury.

Na podstawie art. 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 14 marca 1928 r. o wyłączeniu z kompetencji Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego szkolnictwa rolniczego średniego stopnia i przekazaniu go Ministrowi Rolnictwa (Dz.U. Nr 31, poz. 298) z dniem 17 marca 1928 r. z kompetencji Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego wyłączone zostały sprawy szkolnictwa rolniczego średniego stopnia, które na podstawie art. 1 ww. rozporządzenia włączone zostały do kompetencji Ministra Rolnictwa.

[5] Na podstawie art. 3 dekretu Rady Regencyjnej z dnia 26 października 1918 r. o utworzeniu Ministerstw: Spraw Zewnętrznych, Spraw Wojskowych, Komunikacji i Aprowizacji (Dz.U. Nr 14, poz. 30) z dniem 2 listopada 1918 r. z zakresu kompetencji Ministerstwa Przemysłu i Handlu wyłączone zostały sprawy środków komunikacji, które na podstawie art. 3 ww. dekretu przekazane zostały Ministerstwu Komunikacji.

[6] Na podstawie art. 1 dekretu Rady Regencyjnej Królestwa Polskiego z dnia 4 kwietnia 1918 r. o utworzeniu Ministerstwa Zdrowia Publicznego, Opieki Społecznej i Ochrony Pracy (Dz.U. Nr 5, poz. 8) z dniem 15 maja 1918 r. rozszerzone zostały kompetencje Ministerstwa Opieki Społecznej i Ochrony Pracy o sprawy publicznej służby zdrowia. Jednocześnie, na podstawie art. 1 ww. dekretu, zmieniona została nazwa Ministerstwa Opieki Społecznej i Ochrony Pracy na Ministerstwo Zdrowia Publicznego, Opieki Społecznej i Ochrony Pracy.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00