Komentarz do ustawy o podatku rolnym - Art. 12
1
[Zwolnienia w podatku rolnym – wprowadzenie] W zakresie podatku rolnego ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie kilkunastu zwolnień. Mają one charakter zwolnień przedmiotowych, podmiotowych oraz mieszanych (przedmiotowo-podmiotowych). W większości przypadków są to zwolnienia, których wprowadzenie było podyktowane głównie względami szeroko rozumianego interesu społecznego i publicznego (takiego jak: rozwój rolnictwa, ochrona środowiska, ochrona przed powodziami, ochrona dziedzictwa narodowego, rozwój nauki). Zwolnienia te, choć z założenia słuszne i proste w swej konstrukcji merytorycznej, w wielu przypadkach wymagają od podatnika spełnienia dodatkowych warunków. Co więcej, niektóre regulacje dotyczące pewnych zwolnień są rozproszone, co utrudnia podatnikowi skorzystanie z poszczególnych ulg.
Ustawa zawiera katalog zamknięty zwolnień, przy czym ustawodawca zdecydował się na wyposażenie rad gmin w kompetencję do wprowadzania na terenie gmin dodatkowych zwolnień – z zastrzeżeniem, że mogą być to wyłącznie zwolnienia przedmiotowe.
Podatnicy, którzy korzystają z poszczególnych zwolnień, muszą również pamiętać, że zwolnienie z podatku nie zwalnia podatnika z konieczności złożenia deklaracji na podatek. Do deklaracji na podatek rolny załącza się odrębny załącznik do deklaracji (załącznik ZDR-2), w którym podatnik jest zobowiązany do zadeklarowania gruntów, które są zwolnione z podatku i podstawy prawnej tego zwolnienia.
W wyroku z 19 grudnia 2013 r. (I SA/Ol 730/13) WSA w Olsztynie orzekł, że:
(...) Skoro podatniczka w kwietniu 2007 r., tj. w okresie, gdy po nabyciu gruntów mogła (i chciała) złożyć informację o gruntach i wniosek o zwolnienie od podatku, nie uczyniła tego tylko z powodu udzielenia jej błędnych informacji, to skutki wadliwego działania pracownika organu nie mogą jej obciążać. W pierwszej kolejności należało więc rozważyć, czy obowiązujące przepisy pozwalają na przyjęcie, że wniosek o udzielenie zwolnienia i informacja zostały jednak złożone.