Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
local_library

Komentarz

Pracownicze Plany Kapitałowe. Komentarz do ustawy - Art. 26

● Wartość procentowa wpłaty podstawowej. Artykuł 26 ust. 1 ustawy określa wartość procentową wpłaty podstawowej, jaką musi finansować każdy podmiot zatrudniający w stosunku do każdej osoby zatrudnionej, uczestniczącej w PPK prowadzonym przez ten podmiot zatrudniający. Ustawodawca, wykonując w treści tego przepisu dyspozycję art. 25 ust. 3, zdecydował, że podmiot zatrudniający może co do zasady finansować wpłatę podstawową w wysokości 1,5 proc. podstawy, jaką jest wynagrodzenie osoby zatrudnionej. Przepisy ustawy nie wprowadzają możliwości określenia wpłaty podstawowej, opłacanej przez podmiot zatrudniający na poziomie innym niż wskazane 1,5 proc. Działaniem niezgodnym z prawem będzie zatem zarówno określenie tej wpłaty w jakimkolwiek dokumencie w wartości niższej niż 1,5 proc., jak też w wartości wyższej niż 1,5 proc. Bez znaczenia pozostaje przy tym, czy takie nieprawidłowe postanowienie zostanie zawarte w umowie o prowadzenie PPK, umowie o zarządzanie PPK lub też w jakimkolwiek źródle zakładowego prawa pracy, obowiązującym w danym podmiocie zatrudniającym.

● Wyższa wpłata. Artykuł 26 ust. 2 ustawy wprowadza możliwość określenia wyższej kontrybucji (zasilenia) ze strony podmiotu zatrudniającego do PPK niż obligatoryjne 1,5 proc. wynagrodzenia uczestnika. Może to nastąpić wyłącznie w formie wpłaty dodatkowej, zadeklarowanej przez podmiot zatrudniający, która może zostać określona w wysokości do 2,5 proc. wynagrodzenia uczestnika. Określenie wysokości tej wpłaty, a precyzyjniej jej zadeklarowanie przez podmiot zatrudniający, następuje w umowie o zarządzanie PPK. Taka konstrukcja zastosowana przez ustawodawcę może dziwić, w szczególności w świetle faktu, że umowa o zarządzanie PPK jest zawierana między podmiotem zatrudniającym a instytucją finansową i nie jest to umowa in favorem tertii (tj. na rzecz osoby trzeciej - ma to miejsce np. w przypadku umowy o prowadzenie PPK). Co więcej, w przedmiotowej umowie o zarządzanie ustawodawca przyznał ustawowo podmiotowi zatrudniającemu dyskrecjonalne uprawnienie do zadeklarowania (przyznania) takiej wpłaty dodatkowej. Jest to autonomiczna decyzja podmiotu zatrudniającego, który może, ale nie musi, podjąć decyzję o finansowaniu wpłaty dodatkowej. Nie ma przy tym przeciwwskazań, aby wewnętrzne regulacje danego podmiotu zatrudniającego, np. źródło zakładowego prawa pracy, obowiązujące u tego pracodawcy, nakładało na niego obowiązek oferowania (finansowania) wpłaty dodatkowej. Jednak z samych przepisów ustawy taki obowiązek nie może zostać wyinterpretowany. Należy przy tym pamiętać, że mimo iż art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy stanowi, że umowa o zarządzanie PPK powinna określać wysokość wpłat dodatkowych, finansowanych przez podmiot zatrudniający dla poszczególnych grup osób zatrudnionych i sposób zmiany wysokości tych wpłat, to w świetle art. 26 ust. 2 ustawy powyższy obowiązek jest uzależniony od podjętej przez podmiot zatrudniający decyzji o zadeklarowaniu w umowie o zarządzanie wpłaty dodatkowej. Określenie wysokości wpłaty dodatkowej powinno nastąpić co do zasady przez wskazanie setnych lub tysięcznych punktu procentowego. Wpłata ta nie może być wyższa niż 2,5 proc.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00