Komentarz
Komentarz do ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę - Art. 1
Ustawa o minimalnym wynagrodzeniu za pracę definiuje podstawowe wyrażenia pojawiające się w jej treści, których użycie mogłoby w praktyce powodować wątpliwości. Precyzyjne i jednoznaczne wyjaśnienie terminów stosowanych w ww. ustawie jest szczególnie ważne ze względu na szeroki krąg adresatów, do których ma zastosowanie, tj. pracowników oraz osób przyjmujących zlecenie lub świadczących usługi.
W pierwszej kolejności ustawodawca określił czym jest Rada Dialogu Społecznego, odnosząc się bezpośrednio do przepisów ustawy z 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego. Instytucja ta, zgodnie z powołaną ustawą, stanowi forum dialogu trójstronnego w Polsce funkcjonującego na poziomie centralnym. Głównymi zadaniami Rady są:
● zapewnienie warunków do rozwoju społeczno-gospodarczego oraz zwiększenia konkurencyjności polskiej gospodarki i spójności społecznej;
● realizacja zasady partycypacji i solidarności społecznej w zakresie stosunków zatrudnienia;
● działanie na rzecz poprawy jakości formułowania i wdrażania polityk oraz strategii społeczno-gospodarczych, a także budowania wokół nich społecznego porozumienia poprzez prowadzenie przejrzystego, merytorycznego i regularnego dialogu organizacji pracowników i pracodawców oraz strony rządowej;
● wspieranie prowadzenia dialogu społecznego na wszystkich szczeblach jednostek samorządu terytorialnego.
W skład Rady Dialogu Społecznego wchodzą przedstawiciele pracowników (reprezentujący: Niezależny Samorządny Związek Zawodowy "Solidarność", Forum Związków Zawodowych, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych), przedstawiciele pracodawców (reprezentujący: Konfederację Lewiatan, Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej, Związek Pracodawców Business Centre Club, Związek Rzemiosła Polskiego) oraz przedstawiciele strony rządowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right