Komentarz
Komentarz do VAT - art. 28f
I. Uwagi wstępne
1
[Zakres przedmiotowy] Komentowany artykuł (stanowi on implementację przepisów art. 48-51 dyrektywy 2006/112) zawiera przepisy określające zasady ustalania miejsca świadczenia usług transportu. Nie zawsze jednak miejsce świadczenia usług transportu ustalane jest w oparciu o te przepisy. Dotyczy to w szczególności usług transportu towarów świadczonych na rzecz podatników, do których tylko w przypadkach wskazanych w art. 28f ust. 1a ustawy o VAT przepisy komentowanego artykułu mają zastosowanie.
2
[Pojęcie usług transportu] Usługami transportu są usługi, których istotą jest przewiezienie osób lub towarów z miejsca na miejsce. W konsekwencji nie są usługami transportu usługi różnego rodzaju wycieczek z wykorzystaniem środków transportu (zob. przykładowo wyrok NSA z 9 września 2016 r., sygn. I FSK 1260/15).
II. Miejsce świadczenia usług transportu pasażerów
3
Zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług transportu pasażerów (a więc osób) jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Oznacza to, że miejsce świadczenia jest ustalane w oparciu o tzw. klucz kilometrowy. Brzmienie tego przepisu powoduje, że miejsce świadczenia usług transportu pasażerów przebiegających na trasach międzynarodowych znajduje się częściowo na terytorium dwóch lub więcej państw. W konsekwencji usługi takie - przynajmniej z punktu widzenia polskich (oraz unijnych) przepisów - podlegają opodatkowaniu w dwóch lub więcej państwach (zależnie od ilości państw, na terytorium których przebiega transport). Jak czytamy w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 18 marca 2014 r., sygn. ITPP2/443-1446/13/AK:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right