Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2018-01-01

Wdrożenie PPK - jak przygotować firmę na planowane zmiany w systemie emerytalnym

Pracownicze plany kapitałowe mają być dodatkowym programem pozwalającym gromadzić oszczędności na emeryturę. Ruszą już niebawem, bo w drugiej połowie 2019 r. Pracodawcy będą musieli zapewnić PPK pracownikom i przygotować się do zmian - znaleźć firmę, która zajmie się zarządzaniem pieniędzmi i podpisać z nią umowy w imieniu pracowników.

Procedura wyboru instytucji finansowej prowadzącej pracownicze plany kapitałowe

Każdy podmiot zatrudniający na mocy przepisów ustawy o pracowniczych planach kapitałowych będzie zobowiązany do wyboru instytucji finansowej oraz zawarcia z nią umowy o zarządzenie PPK, a także umowy o prowadzenie PPK.

Proces wdrożenia PPK podzielić można na cztery główne etapy:

● przygotowanie do wdrożenia PPK,

● wybór instytucji finansowej zarządzającej PPK,

● zawarcie umów składających się na PPK,

● administracyjne i komunikacyjne wdrożenie PPK w przedsiębiorstwie.

Przygotowanie do wdrożenia PPK w przedsiębiorstwie

Etap przygotowania do wdrożenia PPK w przedsiębiorstwie warto rozpocząć od zdiagnozowania dotychczasowych doświadczeń w obszarze ubezpieczeń czy programów grupowego oszczędzania organizowanych przez pracodawcę. Jeśli u danego pracodawcy funkcjonuje pracowniczy program emerytalny, warto sprawdzić, czy jego warunki spełniają kryteria przewidziane przepisami ustawy o pracowniczych planach kapitałowych i pozwalają na zwolnienie z obowiązku tworzenia PPK. Także, jeśli u danego pracodawcy funkcjonują inne formy oszczędzania czy ubezpieczenia z przeznaczeniem emerytalnym, warto sprawdzić warunki posiadanego produktu.

Kluczowymi kryteriami, na podstawie których pracodawca będzie mógł podjąć decyzję o przyszłości dotychczasowych rozwiązań są:

● koszty funkcjonowania programu,

● warunki skorzystania ze świadczeń,

● zadowolenie pracowników z posiadanego rozwiązania,

● poziom skomplikowania procedur administracyjnych,

● warunki wypowiedzenia dotychczasowych umów.

Jeśli funkcjonujące u danego pracodawcy rozwiązania oszczędnościowe nie zaspokajają potrzeb pracowników, warto zastanowić się, czy nie byłoby korzystnym zmodyfikowanie warunków prowadzonych programów lub zrezygnowanie z nich.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00