Wdrożenie PPK - jak przygotować firmę na planowane zmiany w systemie emerytalnym
Pracownicze plany kapitałowe mają być dodatkowym programem pozwalającym gromadzić oszczędności na emeryturę. Ruszą już niebawem, bo w drugiej połowie 2019 r. Pracodawcy będą musieli zapewnić PPK pracownikom i przygotować się do zmian - znaleźć firmę, która zajmie się zarządzaniem pieniędzmi i podpisać z nią umowy w imieniu pracowników.
Procedura wyboru instytucji finansowej prowadzącej pracownicze plany kapitałowe
Każdy podmiot zatrudniający na mocy przepisów ustawy o pracowniczych planach kapitałowych będzie zobowiązany do wyboru instytucji finansowej oraz zawarcia z nią umowy o zarządzenie PPK, a także umowy o prowadzenie PPK.
Proces wdrożenia PPK podzielić można na cztery główne etapy:
● przygotowanie do wdrożenia PPK,
● wybór instytucji finansowej zarządzającej PPK,
● zawarcie umów składających się na PPK,
● administracyjne i komunikacyjne wdrożenie PPK w przedsiębiorstwie.
Przygotowanie do wdrożenia PPK w przedsiębiorstwie
Etap przygotowania do wdrożenia PPK w przedsiębiorstwie warto rozpocząć od zdiagnozowania dotychczasowych doświadczeń w obszarze ubezpieczeń czy programów grupowego oszczędzania organizowanych przez pracodawcę. Jeśli u danego pracodawcy funkcjonuje pracowniczy program emerytalny, warto sprawdzić, czy jego warunki spełniają kryteria przewidziane przepisami ustawy o pracowniczych planach kapitałowych i pozwalają na zwolnienie z obowiązku tworzenia PPK. Także, jeśli u danego pracodawcy funkcjonują inne formy oszczędzania czy ubezpieczenia z przeznaczeniem emerytalnym, warto sprawdzić warunki posiadanego produktu.
Kluczowymi kryteriami, na podstawie których pracodawca będzie mógł podjąć decyzję o przyszłości dotychczasowych rozwiązań są:
● koszty funkcjonowania programu,
● warunki skorzystania ze świadczeń,
● zadowolenie pracowników z posiadanego rozwiązania,
● poziom skomplikowania procedur administracyjnych,
● warunki wypowiedzenia dotychczasowych umów.
Jeśli funkcjonujące u danego pracodawcy rozwiązania oszczędnościowe nie zaspokajają potrzeb pracowników, warto zastanowić się, czy nie byłoby korzystnym zmodyfikowanie warunków prowadzonych programów lub zrezygnowanie z nich.