Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2018-07-01

I. Omówienie KIMSF 13 Programy lojalnościowe i jego zastosowania w praktyce

Wprowadzenie

Interpretacja „Programy lojalnościowe" została wydana już w roku 2007, niemniej jednak ze względu na skomplikowany charakter rozliczania punktów lojalnościowych i ujmowania ich w księgach przytaczamy poniżej szersze objaśnienie sposobów zastosowania interpretacji KIMSF 13 wraz z praktycznymi przykładami.

Interpretacja KIMSF 13 dotyczy rozliczania się przez jednostki, które realizują programy zachęcające klientów do zakupu swoich towarów lub usług oferując im w ramach transakcji nagrody (nazywane w Interpretacji punktami lojalnościowymi). Dobrym przykładem takich programów są programy lojalnościowe stosowane przez linie lotnicze, sieci hotelowe czy wystawców kart kredytowych.

KIMSF 13 została przyjęta przez Komisję Europejską do stosowania w Europie w grudniu 2008 roku i jest ona obowiązkowa dla jednostek sporządzających sprawozdania finansowe w odniesieniu do okresów rozpoczynających się 1 stycznia 2009 roku lub po tej dacie.

Interpretacja wymaga od jednostki przyznającej nagrody z tytułu transakcji sprzedaży uprawniających do naliczenia punktów lojalnościowych jako „wieloelementowej transakcji generującej przychód" i alokacji wartości godziwej otrzymanej lub należnej zapłaty między przyznane punkty lojalnościowe a inne składniki transakcji generującej przychód. Takie podejście obowiązuje niezależnie od tego, czy nagrody (towary lub usługi z upustem cenowym) dostarcza jednostka, czy strona trzecia. W przypadku umów wchodzących w zakres interpretacji KIMSF 13 wyraźnie zakazuje alternatywnego ujmowania pełnej otrzymanej zapłaty jako przychodu z kosztem dostarczenia nagród księgowanych w formie oddzielnego zobowiązania.

 

Zakres

KIMSF 13 precyzuje kwestię rozliczania się przez jednostkę przyznającą punkty lojalnościowe. Dotyczy ona punktów lojalnościowych w ramach programów lojalnościowych, które:

• jednostka przyznaje klientom w ramach transakcji sprzedaży zgodnie z MSR 18 „Przychody" (sprzedaż towarów, świadczenie usług lub korzystanie ze składników majątku jednostki) oraz

   
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00