Artykuł
Zobowiązania podatkowe
Odpowiedzialność podatkowa nowopowołanego członka zarządu za spóźnienie się z ogłoszeniem upadłości spółki
Nie zasługuje na uwzględnienie zarzut błędnej wykładni art. 116 § 1 OP w zw. z art. 5 rozporządzenia Prezydenta RP z dnia 24 października 1934 roku Prawo upadłościowe poprzez przyjęcie, iż czasem właściwym dla zgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości nie jest 14 dni od zaistnienia przesłanek upadłości, lecz każdorazowo 14 dni od chwili objęcia funkcji członka zarządu. Przypomnieć w tym miejscu należy cel i funkcję postępowania upadłościowego jako egzekucji uniwersalnej (generalnej), mającej na celu przymusowe, ale wspólne i w zasadzie równe zaspokojenie wszystkich wierzycieli. Celem postępowania upadłościowego jest więc przede wszystkim ochrona wierzycieli. Nie dokonując w odpowiednim czasie zgłoszenia wniosku o upadłość członkowie zarządu narażają zatem wierzycieli przedsiębiorcy na ewentualne większe straty. Z tych względów ustawodawca dał wierzycielom uprawnienie (wynikające z art. 116 § 1 OP czy art. 299 KSH) do dochodzenia należności od osób sprawujących zarząd majątkiem przedsiębiorcy w sytuacji, gdy w wyniku niewykonania ciążących na nich obowiązków (wynikających m.in. z art. 5 Prawa upadłościowego) doprowadzili oni do niemożności zaspokojenia ich roszczeń.
-
keyboard_arrow_right