Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2009-08-15

Zobowiązania podatkowe

Odpowiedzialność podatkowa nowopowołanego członka zarządu za spóźnienie się z ogłoszeniem upadłości spółki

Nie zasługuje na uwzględnienie zarzut błędnej wykładni art. 116 § 1 OP w zw. z art. 5 rozporzą­dzenia Prezydenta RP z dnia 24 października 1934 roku Prawo upadłościowe poprzez przyjęcie, iż czasem właściwym dla zgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości nie jest 14 dni od zaistnie­nia przesłanek upadłości, lecz każdorazowo 14 dni od chwili objęcia funkcji członka zarządu. Przypomnieć w tym miejscu należy cel i funkcję postępowania upadłościowego jako egzekucji uniwersalnej (generalnej), mającej na celu przy­musowe, ale wspólne i w zasadzie równe zaspo­kojenie wszystkich wierzycieli. Celem postępowa­nia upadłościowego jest więc przede wszystkim ochrona wierzycieli. Nie dokonując w odpowied­nim czasie zgłoszenia wniosku o upadłość człon­kowie zarządu narażają zatem wierzycieli przedsiębiorcy na ewentualne większe straty. Z tych względów ustawodawca dał wierzycielom uprawnienie (wynikające z art. 116 § 1 OP czy art. 299 KSH) do dochodzenia należności od osób sprawujących zarząd majątkiem przed­siębiorcy w sytuacji, gdy w wyniku niewykonania ciążących na nich obowiązków (wynikających m.in. z art. 5 Prawa upadłościowego) doprowadzili oni do niemożności zaspokojenia ich roszczeń.

Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00