DECYZJA NR 4
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 2 lutego 2024 r.
w sprawie aktualizacji makrowskaźników do planu finansowo-gospodarczego Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe na rok 2024
EP.0300.1.1.2024
Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach1 (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1356 ze zm.), w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe2, stanowiącego załącznik do Zarządzenia nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r., mając na względzie § 6 ust. 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe3 (Dz. U. Nr 134 poz. 692), w wykonaniu zadania Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych wynikającego z § 8 ust. 1 pkt 24 Statutu, ustalam co następuje:
§ 1
Dla potrzeb sporządzenia planu finansowo-gospodarczego Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe na rok 2024 przyjmuje się makrowskaźniki ustalone dla Lasów Państwowych ogółem, o których mowa w § 2, 3, 4 i 5 oraz wskaźniki określone dla poszczególnych regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, o których mowa w § 7 niniejszej decyzji, zaktualizowane w związku z zapisami zawartymi w załączniku 12 do zarządzenia Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 24 lutego 2010 r. w sprawie zasad tworzenia planów finansowo-gospodarczych w jednostkach organizacyjnych Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe.
§ 2
Makrowskaźniki w zakresie kosztów jednostkowych w zagospodarowaniu i użytkowaniu lasu należy przyjmować na poziomie nie wyższym niż ustalone w prowizorium planu finansowo-gospodarczego na rok 2024, z uwzględnieniem zapisów § 6.
§ 3
1. Makrowskaźniki w zakresie kosztów jednostkowych służby leśnej i pozostałych kosztów administracyjnych należy przyjmować na poziomie nie wyższym, niż ustalone w prowizorium planu na rok 2024, z uwzględnieniem ust. 2 oraz zapisów § 5 i 6.
2. Przy planowaniu zatrudnienia i wynagrodzeń należy przyjmować następujące założenia i okoliczności:
1) poziom zatrudnienia nie wyższy niż w prowizorium planu na rok 2024, z uwzględnieniem zmian wynikających z odrębnych decyzji Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, stosownie do ustaleń zawartych w tych decyzjach. Szczegółowej analizie należy poddać zasadność zatrudniania nowych pracowników w miejsce pracowników rozwiązujących stosunek pracy w 2024 roku;
2) współczynniki i stawka wyjściowa na poziomie aktualnie obowiązującym, z uwzględnieniem odrębnych decyzji Dyrektora Generalnego oraz rozstrzygnięć negocjacji płacowych, po ich zakończeniu;
3) od 1 lipca 2024 r. awansowanie w kwocie 500 zł dla 1/3 planowanej liczby zatrudnionych pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, bez uwzględnienia stażystów i robotników sezonowych, z uwzględnieniem odrębnych decyzji Dyrektora Generalnego oraz rozstrzygnięć negocjacji płacowych, po ich zakończeniu;
4) wartość nagród wg parametrów podanych w module „Planowanie wynagrodzeń w jednostce”, w SILPweb;
5) wartość grubizny opałowej dla potrzeb ustalenia ekwiwalentu za deputat opałowy miesięcznie na jednego pełnozatrudnionego w kwocie 245,68 zł;
6) składka na pracownicze plany kapitałowe (PPK) na poziomie 1,5% wynagrodzenia stanowiącego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników będących uczestnikami PPK.
§ 4
Makrowskaźniki z zakresu planowania kosztów związanych z rozliczeniami: z budżetem państwa oraz państwowym funduszem celowym (Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg, dalej RFRD):
1) cena drewna do podatku leśnego - 327,43 zł/m3;
2) obowiązkowe wpłaty ze sprzedaży drewna na RFRD - 2,00%.
§ 5
1. Wartość wpłat nadleśnictw na utrzymanie jednostek nadrzędnych należy przyjmować jak w prowizorium planu na rok 2024. Wartość tych wpłat będzie podlegać aktualizacji na mocy odrębnych ustaleń.
2. Koszty funkcjonowania jednostek nadrzędnych należy przyjmować jak w prowizorium planu na rok 2024, z uwzględnieniem zmian spowodowanych okolicznościami, o których mowa w § 6 pkt 1, 2, 5, 6, 7, 8.
§ 6
Przy opracowywaniu planu na rok 2024 koszty działalności administracyjnej i podstawowej w nadleśnictwach uwzględniane przy ustalaniu niedoborów powstających przy realizacji zadań gospodarki leśnej i zadań dotyczących administracji publicznej w zakresie leśnictwa, powinny kształtować się w skali regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych na poziomie nie wyższym, niż przyjęte w prowizorium planu na rok 2024. Zmiana kosztów, o których mowa wyżej, może następować w związku z:
1) wynikami rozstrzygnięć postępowań przetargowych lub w przypadku niezakontraktowania części pakietów, w wyniku dokonania ponownego ich oszacowania zgodnie z przepisami ustawy PZP, w ramach powtórnie przygotowywanych postępowań;
2) planowaniem zatrudnienia i wynagrodzeń zgodnie z założeniami określonymi w § 3 ust. 2;
3) zmianą, w porównaniu z prowizorium planu na 2024 rok, planowanego rozmiaru pozyskania drewna;
4) realizacją zapisów zawartych w art. 58b ustawy o lasach;
5) realizacją dodatkowych zadań wynikających z odrębnych decyzji Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych;
6) wzrostem kosztów eksploatacji i utrzymania środków trwałych i pozostałych składników majątkowych;
7) realizacją zapisów zwartych w załączniku nr 2 do niniejszej decyzji;
8) zmianą dotychczas obowiązujących przepisów prawnych.
§ 7
W planie finansowo-gospodarczym na rok 2024 przychody przyjęte w prowizorium planu finansowo-gospodarczego na rok 2024 podlegają weryfikacji w zakresie wynikającym z rozstrzygnięć dotyczących sprzedaży drewna. Dla potrzeb sporządzenia planu na rok 2024, w układzie regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, należy przyjąć wskaźniki poziomu cen drewna ogółem (bez potrzeb własnych), w wartościach nie niższych niż podane w załączniku nr 1 do niniejszej decyzji.
§ 8
1. Częścią składową niniejszej decyzji są wytyczne stanowiące załącznik nr 2.
2. Niniejsza decyzja ma charakter ramowy i może podlegać konkretyzacji i uaktualnieniu.
§ 9
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania i obowiązuje w odniesieniu do planu finansowo-gospodarczego Lasów Państwowych na rok 2024 w jego wersji, zwanej w zarządzeniu nr 10 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 24 lutego 2010 r. - planem finansowo-gospodarczym (§ 2 ust. 5 pkt 2).
DYREKTOR GENERALNY
LASÓW PAŃSTWOWYCH
Witold Koss
1 Art. 33.1. ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1356 ze zm.) stanowi, że „Lasami Państwowymi kieruje Dyrektor Generalny przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych”.
2 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r. W § 6 Statut Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych, Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.
3 § 6 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz. U. Nr 134 poz. 692) stanowi, że „Plan finansowo-gospodarczy Lasów Państwowych obejmuje plan Dyrekcji Generalnej i plany dyrekcji regionalnych, zatwierdzane przez Dyrektora Generalnego”.
4 W § 8 ust. 1 pkt 2 Statut Lasów Państwowych stanowi, że „Dyrektor Generalny ustala w szczególności zasady sporządzania i realizacji planów gospodarczo-finansowych Lasów Państwowych”.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00