Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-10-10
Wersja aktualna od 2023-10-10
obowiązujący
Alerty
ZARZĄDZENIE NR 94
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 9 października 2023 r.
w sprawie standardu leśniczówek, samodzielnych kancelarii leśnictw i budynków biurowych nadleśnictw
MG.M.770.14.2023
Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach1 w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe2, w wykonaniu zadania Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, wynikającego z jego obowiązku, określonego w art. 33 ust. 3 pkt 3 ustawy o lasach3 - zarządzam, co następuje:
§ 1
Zarządzenie określa standardy nowobudowanych i przebudowywanych:
1) leśniczówek i nadleśniczówek (§ 2 i § 3),
2) samodzielnych kancelarii leśnictwa (§ 4),
3) budynków biurowych nadleśnictw (§ 5).
§ 2
1. W skład nadleśniczówek i leśniczówek wchodzą:
1) budynek mieszkalny jednorodzinny,
2) budynek gospodarczy,
3) towarzysząca infrastruktura (w szczególności szambo lub przydomowa oczyszczalnia, studnia, niezbędne utwardzenie terenu),
4) część biurowa leśnictwa (kancelaria leśnictwa), o ile nie jest ona zlokalizowana na innej nieruchomości jako samodzielna kancelaria leśnictwa.
2. Powierzchnia użytkowa części mieszkalnej nie może przekraczać 110 m2.
3. Powierzchnia użytkowa części biurowej (kancelarii leśnictwa) nie może przekraczać 35 m2.
4. Powierzchnia użytkowa budynku gospodarczego nie może przekraczać 50 m2.
5. Dopuszcza się lokalizację jednego stanowiska garażowego w budynku mieszkalnym lub gospodarczym niewliczanego do powierzchni określonej w ust. 3.
6. Nie dopuszcza się wykonywania podpiwniczenia.
7. Budynek mieszkalny musi być wyposażony w następujące instalacje:
1) ciepłej i zimnej wody,
2) kanalizacyjną,
3) ogrzewania,
4) elektryczną,
5) wentylacyjną,
6) antenową, internetową i telefoniczną,
7) alarmową,
8) odprowadzenia i gromadzenia wody opadowej.
8. Teren leśniczówki i nadleśniczówki musi być ogrodzony. Ogrodzenie powinno zamykać niezbędną do korzystania część nieruchomości - budynek mieszkalny, budynek gospodarczy oraz towarzyszącą infrastrukturę. Ogrodzenie nie może obejmować sadów, pól i innych gruntów niezwiązanych bezpośrednio z funkcjonowaniem leśniczówki i nadleśniczówki.
§ 3
1. Kancelaria leśnictwa to pomieszczenie biurowe znajdujące się w budynku mieszkalnym lub w innym budynku, przeznaczone do wykonywania czynności kancelaryjnych (administracyjnych) i przyjmowania interesantów w sprawach związanych z realizacją zadań leśnictwa w ramach prowadzonej gospodarki leśnej, wraz z pomieszczeniami towarzyszącymi umożliwiającymi samodzielne jej funkcjonowanie.
2. Łączna powierzchnia użytkowa wszystkich pomieszczeń kancelarii leśnictwa, o której mowa w ust. 1, nie może przekraczać 35 m2 i w skład, której musi wchodzić:
1) pomieszczenie biurowe,
2) poczekalnia,
3) łazienka z WC.
3. Istniejące kancelarie leśnictw, odbiegające od standardów określonych w ust. 1-2, w trakcie wykonywania inwestycyjnych robót budowlanych w budynkach, w których kancelarie są zlokalizowane, należy w miarę możliwości wyposażać w łazienki z WC, poczekalnię oraz odrębne wejście.
§ 4
1. Łączna powierzchnia użytkowa pomieszczeń samodzielnej kancelarii leśnictwa musi mieścić się w granicach 35-45 m2. W skład kancelarii musi wchodzić:
1) pomieszczenie biurowe,
2) poczekalnia,
3) pomieszczenie socjalne,
4) pomieszczenie gospodarcze,
5) łazienka z WC.
2. W przypadku połączenia kancelarii dwóch leśnictw w jednym budynku należy przewidzieć dwa pomieszczenia biurowe oraz dwa pomieszczenia gospodarcze, a łączna powierzchnia wszystkich pomieszczeń musi mieścić się w granicach 45-70 m2.
3. W przypadku połączenia większej liczby kancelarii w jednym budynku należy przewidzieć odpowiednią liczbę pomieszczeń biurowych i gospodarczych a powierzchnię należy zwiększyć proporcjonalnie.
4. Budynek kancelarii musi być jednokondygnacyjny, bez podpiwniczenia, bez zagospodarowanego poddasza. Teren związany z kancelarią musi być ogrodzony i zabezpieczony (instalacja alarmowa i/lub monitoring). Należy zapewnić miejsca postojowe dla samochodów w ilości nie większej niż 5 stanowisk.
5. Budynek kancelarii musi być wyposażony w instalacje:
1) ciepłej i zimnej wody,
2) kanalizacyjną,
3) ogrzewania,
4) elektryczną,
5) wentylacyjną,
6) alarmową i monitoring,
7) internetową i telefoniczną.
§ 5
1. Budynki biurowe nadleśnictwa powinny stanowić obiekt reprezentacyjny spełniający funkcję miejsca pracy dla pracowników zatrudnionych w biurze nadleśnictwa. Projektując budynki biurowe nadleśnictw należy uwzględnić przyjazną i funkcjonalną przestrzeń dla wszystkich jej użytkowników.
2. Podczas projektowania budynku biurowego nadleśnictwa, oprócz dokumentacji projektowej wykonuje się projekt aranżacji wnętrz.
3. Budynek administracyjny nadleśnictwa musi składać się z następujących pomieszczeń:
1) gabinet nadleśniczego,
2) gabinet zastępcy nadleśniczego,
3) sekretariat,
4) pomieszczenia biurowe, w tym jednoosobowe (np. dla stanowisk: główny księgowy, sekretarz, kasa, stanowisko ds. pracowniczych),
5) sala konferencyjna do 50 osób - wraz z pomieszczeniami towarzyszącymi i pomocniczymi,
6) pomieszczenie techniczne i gospodarcze, np. przeznaczone na ksero, sprzęt biurowy, materiały biurowe itp.
7) pomieszczenia socjalne,
8) toalety,
9) archiwum,
10) pomieszczenia specjalne, np.: kasa, posterunek Straży Leśnej z magazynem broni, kancelaria niejawna, serwerownia, punkt alarmowo-dyspozycyjny (PAD).
4. W budynkach biurowych nie projektuje się pokojów gościnnych.
5. Powierzchnia użytkowa budynku biurowego nadleśnictwa nie może przekraczać 1000 m2.
6. Budynek biurowy nadleśnictwa musi być wyposażony w instalacje:
1) elektryczną wewnętrzna i zewnętrzna wraz z zasilaniem awaryjnym,
2) komputerową sieci logicznej i zasilającej,
3) teletechniczną (audio, kontroli dostępu, IT, CCTV),
4) alarmową i monitoringu,
5) wodnokanalizacyjną,
6) ogrzewania,
7) systemu sygnalizacji pożarowej,
8) wentylacji i klimatyzacji,
9) odnawialnych źródeł energii (OZE).
7. Zagospodarowanie terenu i infrastruktura towarzysząca musi obejmować:
1) dojazd do obiektu drogą z chodnikami i miejscami postojowymi,
2) ogrodzenie,
3) oświetlenie,
4) instalacja monitoringu,
5) instalacja odprowadzenia i gromadzenia wody opadowej.
§ 6
Przepisów zarządzenia nie stosuje się do obiektów, których budowa rozpoczęła się i nie została zakończona przed jego wejściem w życie.
§ 7
Traci moc zarządzenie nr 48 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 1 września 2020 r. w sprawie wprowadzenia „Wytycznych prowadzenia robót budowlanych w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe"
§ 8
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu podpisania.
Dyrektor Generalny
Lasów Państwowych
Józef Kubica
1 Tekst jednolity Dz. U. z 2023 r., poz. 1356 ze zm.; art. 33 ust. 1 ustawy o lasach stanowi, że Lasami Państwowymi kieruje Dyrektor Generalny Lasów Państwowych przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych.
2 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r. § 6 Statutu Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę o lasach oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych, Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.
3 Art. 33 ust. 3 pkt 3 ustawy o lasach stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych inicjuje, organizuje oraz koordynuje przedsięwzięcia na rzecz ochrony lasów, racjonalnej gospodarki leśnej i rozwoju leśnictwa.