Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Biuletyn Informacyjny Lasów Państwowych rok 2023 nr 3 poz. 32
Wersja aktualna od 2023-02-16
Biuletyn Informacyjny Lasów Państwowych rok 2023 nr 3 poz. 32
Wersja aktualna od 2023-02-16
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA NR 18
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH

z dnia 16 lutego 2023 r.

w sprawie wprowadzenia regulaminów kursów brakarskich organizowanych przez jednostki organizacyjne Lasów Państwowych

EM.800.1.2023

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach1, w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe2, w wykonaniu zadania Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, o którym mowa w art. 33 ust. 3 pkt 1a3 ustawy o lasach, a także § 8 ust. 2 pkt 64 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe oraz mając na względzie obowiązek określony w § 5 Załączniku nr 2 do Zarządzenia nr 25 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie stanowiska pracy brakarza regionalnego w regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych oraz doskonalenia zawodowego pracowników tworzących służbę brakarską w Lasach Państwowych (znak: EM.800.1.2023), postanawiam, co następuje:

§ 1

Wprowadza się do stosowania:

1) „Regulamin kursów brakarskich organizowanych przez jednostki organizacyjne Lasów Państwowych dla kandydatów ubiegających się o prawo do legitymowania uprawnieniami odpowiadającymi III i II klasie brakarskiej" w ramach kursów organizowanych przez regionalne dyrekcje Lasów Państwowych oraz Ośrodek Rozwojowo-Wdrożeniowy Lasów Państwowych w Bedoniu - stanowiący załącznik nr 1 do decyzji.

2) „Regulamin kursów brakarskich dla kandydatów ubiegających się o prawo do legitymowania uprawnieniami odpowiadającymi III, II i I klasie brakarskiej oraz Klasie Instruktorskiej" w ramach tzw. Centralnego Kursu Brakarskiego - stanowiący załącznik nr 2 do decyzji.

§ 2

Traci moc Decyzja nr 1 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 2 stycznia 2018 r. w sprawie wprowadzenia regulaminów kursów brakarskich organizowanych przez jednostki organizacyjne Lasów Państwowych (znak: ZD.1401.1.2018).

§ 3

Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

DYREKTOR GENERALNY
LASÓW PAŃSTWOWYCH
Józef Kubica


1 Art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 672, 1726, 2311) stanowi, że „Lasami Państwowymi kieruje Dyrektor Generalny przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych".

2 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r.; w § 6 Statut stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych, Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.

3 Art. 33 ust. 3 pkt 1a ustawy o lasach stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych inicjuje, koordynuje oraz nadzoruje działalność dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych oraz kierowników innych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych o zasięgu krajowym.

4 § 8 ust. 2 pkt 6 Statutu stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych inicjuje i koordynuje działania w zakresie podwyższania kwalifikacji pracowników Lasów Państwowych.

Załącznik nr 1 do Decyzji nr 18
Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych
z dnia 16 lutego 2023 r.

Regulamin kursów brakarskich organizowanych przez jednostki organizacyjne Lasów Państwowych dla kandydatów ubiegających się o prawo do legitymowania się uprawnieniami odpowiadającymi III i II klasie brakarskiej

Podstawą organizowania i prowadzenia kursów brakarskich (zwanych dalej kursami) jest Zarządzenie nr 25 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie stanowiska pracy brakarza regionalnego w regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych oraz doskonalenia zawodowego pracowników tworzących służbę brakarską w Lasach Państwowych.

I. ZASADY OGÓLNE DOTYCZĄCE ORGANIZACJI KURSÓW, W TYM PRAWA I OBOWIĄZKI STRON

§ 1

Regulamin określa zasady organizacji, rekrutacji i przebiegu kursów brakarskich oraz warunki ukończenia kursu i uzyskania określonej klasy brakarskiej.

§ 2

Celem kursów brakarskich jest:

1) Systematyczne doskonalenie umiejętności i wiedzy w zakresie:

a) budowy makroskopowej drewna, jego właściwości i zastosowania,

b) klasyfikacji, rozpoznawania i pomiaru wad drewna oraz ich wpływu na możliwości wykorzystania surowca drzewnego,

c) znajomości systemów klasyfikacyjnych surowca drzewnego, norm i warunków technicznych,

d) stosowania racjonalnej gospodarki surowcem drzewnym,

e) konserwacji drewna, jego koncentracji i zasad składowania,

f) sporządzania szacunków brakarskich i planu pozyskania drewna,

g) znajomości systemu sprzedaży drewna w Lasach Państwowych,

h) innej wiedzy fachowej, związanej z użytkowaniem głównym lasu i obrotem drewna.

2) Stworzenie zasobów kadrowych w celu utrzymania ciągłości przekazywania wiedzy dotyczącej brakarstwa, w tym przygotowanie kadry instruktorskiej do prowadzenia Kursów Brakarskich.

§ 3

W kursach brakarskich uczestniczą pracownicy jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych. Udział osób innych niż pracownicy LP podlega akceptacji na szczeblu DGLP na wniosek Organizatora kursu.

§ 4

1. Organizatorem kursu jest jednostka organizacyjna Lasów Państwowych lub jednostka organizacyjna LP działając na zlecenie Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych.

2. Reprezentantem organizatora podczas kursu jest kierownik kursu, który dba o jego prawidłowy przebieg, odpowiada za realizację programu i przestrzeganie regulaminu.

3. W celu przeprowadzenia kursu, organizator powołuje kadrę kursu, w skład której wchodzą:

1) Kierownik kursu;

2) Instruktorzy zajmujący się prowadzeniem: ćwiczeń terenowych (zajęć praktycznych), konsultacji oraz oceną kursanta;

3) Wykładowcy zajmujący się prowadzeniem wykładów (zająć teoretycznych);

4) Przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej;

5) Członkowie Komisji Egzaminacyjnej - spośród instruktorów kursu.

4. DGLP ma prawo do powołania przewodniczącego komisji egzaminacyjnej spoza grona instruktorów i wykładowców.

§ 5

1. Zajęcia dydaktyczne (wykłady, ćwiczenia terenowe oraz konsultacje) prowadzone są przez osoby posiadające co najmniej I klasę brakarską, z których większość stanowią czynni zawodowo pracownicy jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych. Dopuszcza się prowadzenie zajęć dydaktycznych przez brakarzy regionalnych posiadających II klasę brakarską.

2. Dopuszcza się prowadzenie wykładów specjalistycznych, przez osoby nielegitymujące się wymaganymi uprawnieniami brakarskimi.

§ 6

1. Zadaniem komisji egzaminacyjnej jest:

1) Przygotowanie oraz sprawdzenie testu końcowego przed egzaminem końcowym.

2) Przeprowadzenie egzaminu końcowego wraz ze sprawdzeniem wyników.

3) Przeprowadzenie i ocena wyników egzaminu poprawkowego.

4) Wykonywanie innych zadań powierzonych przez Przewodniczącego Komisji.

2. Pracami Komisji Egzaminacyjnej kieruje Przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej.

1) Funkcję Przewodniczącego Komisji Egzaminacyjnej może pełnić wyłącznie czynna zawodowo osoba posiadająca Klasę Instruktorską.

2) Funkcji Przewodniczącego Komisji Egzaminacyjnej nie można łączyć z funkcją Kierownika Kursu.

3) Rolą przewodniczącego komisji egzaminacyjnej jest:

a) rozstrzyganie wszelkich kwestii spornych w zakresie rozpoznawania wad i warunków technicznych w czasie trwania kursu, z zastrzeżeniem § 9, pkt 2.3;

b) dbanie nad prawidłowym przebiegiem egzaminu końcowego;

c) po zasięgnięciu opinii innych członków komisji, ostateczne rozstrzyganie o wyniku poprawkowego egzaminu praktycznego z manipulacji i klasyfikacji drewna; jeżeli Przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej został wyłączony ze składu komisji egzaminu poprawkowego, uprawnienie to przysługuje Kierownikowi Kursu.

§ 7

1. Uczestnik kursu ma obowiązek:

1) Uczestniczenia we wszystkich zajęciach przewidzianych programem kursu; zwolnienie z zajęć możliwe jest tylko na pisemny wniosek uczestnika i za zgodą Kierownika Kursu.

2) Uczestniczenia we wszystkich sprawdzianach i udzielania odpowiedzi na pytania ustne.

3) Przestrzegania ustalonego przez organizatora porządku organizacyjnego kursu.

4) Przestrzegania zasad BHP.

2. Uczestnik kursu ma prawo do:

1) Uzyskania informacji na temat organizacji i przebiegu kursu oraz umiejętności i uprawnień, jakich nabędzie po jego zakończeniu.

2) Zgłaszania uwag dotyczących treści i formy zajęć.

§ 8

1. Instruktor ma obowiązek:

1) Punktualnego rozpoczynania zajęć oraz wykorzystania czasu dydaktycznego zgodnie z rozkładem zajęć, w przypadku zajęć praktycznych maksymalnego wykorzystania czasu na pracę z uczestnikami kursu.

2) Ustalenia z kierownikiem kursu wszelkich zmian w rozkładzie zajęć.

3) Wypełniania Karty Ocen oraz jej załączników: sprawdzianów pisemnych i Karty Egzaminu Praktycznego.

4) Prowadzenia zajęć zgodnie z obowiązującym prawem i zasadami BHP.

2. Instruktor ma prawo do:

1) Wprowadzania, w uzgodnieniu z kierownikiem kursu, innowacji w prowadzonych zajęciach.

2) Zgłaszania do kierownika kursu uwag dotyczących organizacji i przebiegu kursu.

3) Uzyskania od organizatora pełnej informacji na temat programu zajęć teoretycznych jaki powinien być przekazany uczestnikom kursu.

§ 9

1. Kierownik kursu ma obowiązek:

1) Doboru i weryfikacji kadry instruktorskiej.

2) Przeprowadzenia przed rozpoczęciem kursu weryfikacji uczestników kursu w zakresie przewidzianym przez niniejszy regulamin.

3) Ustalania szczegółowego planu zajęć objętych programem i sprawowania nadzoru nad realizacją planu.

4) Nadzorowania organizacji i przebiegu egzaminów.

5) Nadzorowania prawidłowego wypełniania dokumentacji przez instruktorów.

6) Prowadzenia dziennika kursu.

7) Sporządzenia Protokołu egzaminacyjnego, stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu; załącznikami do Protokołu egzaminacyjnego są Karty Ocen wypełniane przez instruktorów.

8) Przeszkolenia uczestników kursu z obowiązujących zasad BHP lub powołanie osoby, która takie szkolenie przeprowadzi.

2. Kierownik kursu ma prawo:

1) W uzasadnionych przypadkach do zmiany programu zajęć po rozpoczęciu kursu.

2) Zgłaszania uwag organizatorowi kursu potrzeby zmian w regulaminie kursu brakarskiego.

3) Rozstrzygania wszelkich kwestii spornych w czasie trwania kursu, w przypadku kiedy przewodniczący komisji egzaminacyjnej nie jest instruktorem na kursie lub nie jest obecny na kursie.

§ 10

1. Organizator sporządza dokumentację kursu, stanowiącą podstawę jego organizacji:

1) Informację ogólną kursu zawierającą miejsce prowadzenia kursu, termin kursu, planowaną ilość uczestników kursu z podziałem na kandydatów na klasy brakarskie, informacje dodatkowe (np. organizowanie wizyty w zakładzie przerobu drewna, na submisji itp.) oraz ewentualny wniosek o akceptację udziału w kursie osób spoza LP.

2) Wykaz kadry zawierający także posiadane klasy brakarskie, stanowisko pracy w LP lub inny status zawodowy.

3) Plan kursu zawierający tematykę zajęć, ilość godzin poszczególnych zajęć oraz osobę prowadzącą zajęcia (dla ćwiczeń w terenie dopuszcza się informację zbiorczą).

4) Plan dnia zawierający przedziały czasowe w ciągu dnia określające pory prowadzenia zajęć dydaktycznych, posiłków i przerw.

5) Informacją uzupełniająca może być też przedstawienie materiałów dydaktycznych.

2. Organizator kursu oraz DGLP może dokonać czynności sprawdzających przygotowanie i przebieg kursu oraz zgodność z dokumentacją (w zakresie formalnym i merytorycznym). Fakt taki odnotowuje się w dzienniku kursu.

3. Niezwłocznie po zakończeniu kursu organizator przesyła do DGLP sprawozdanie (formularz, zał. nr 4).

II. WARUNKI UCZESTNICTWA W KURSIE

§ 11

Uczestnikom kursu brakarskiego umożliwia się uzyskanie III oraz II klasy brakarskiej.

§ 12

1. Podwyższenie klasy brakarskiej jest możliwe nie wcześniej niż po upływie 2 lat od uzyskania aktualnie posiadanej klasy oraz po najmniej dwuletnim okresie pracy w jednostkach organizacyjnych LP.

2. Uczestnik kursu ubiegający się o nadanie uprawnień o podwyższenie klasy brakarskiej ma obowiązek przedstawić kierownikowi kursu zaświadczenie o posiadanej klasie brakarskiej uzyskane według regulaminu obowiązującego w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe.

III. PRZEBIEG KURSU

§ 13

1. Kurs prowadzony jest w oparciu o program zajęć przygotowany przez organizatora kursu po uzyskaniu akceptacji DGLP.

2. Przebieg kursu, listę obecności oraz realizację programu kursu odnotowuje się w dzienniku kursu.

3. Całość tematyki zgodnej z programem kursu jest przedstawiana w formie wykładów (zajęć teoretycznych) oraz ćwiczeń terenowych (zajęć praktycznych) i konsultacji.

4. W przypadkach losowych lub związanych ze zdarzeniami atmosferycznymi, Kierownik Kursu podejmuje decyzje o zmianach w realizacji programu kursu lub planu dnia, co zostaje odnotowane w dzienniku kursu.

§ 14

1. Materiał niezbędny do opanowania wiedzy i umiejętności będących przedmiotem kursu przedstawiony będzie m. in. w oparciu o prezentacje multimedialne, filmy, plansze, eksponaty, aktualnie obowiązujące normy, warunki techniczne i przepisy oraz surowiec drzewny zgromadzony w wyznaczonym miejscu zwanym dalej placem manipulacyjnym.

2. Organizator może zapoznać uczestników kursu z technologiami przerobu drewna podczas wyjazdów do wytypowanych zakładów przerobu drewna, za zgodą przedstawicieli zakładów, zapewniając środki lokomocji uczestnikom kursu.

3. Organizator kursu zapewnia nocleg, wyżywienie oraz bazę lokalową wraz z wyposażeniem niezbędnym do przeprowadzenia zajęć.

4. Organizator może zwrócić się o wyposażenie kursantów przez jednostki delegujące pracowników w indywidualne narzędzia potrzebne do prowadzenia zajęć praktycznych (średnicomierze, wysokościomierze, taśmy pomiarowe itp.).

§ 15

1. Wykłady prowadzone są na sali wykładowej dla wszystkich uczestników kursu jednocześnie.

2. Ćwiczenia terenowe prowadzone są w oddzielnych grupach szkoleniowych liczących maksymalnie 10 osób.

3. Zajęcia praktyczne polegające na zapoznaniu uczestników kursu z technologiami przerobu drewna mogą odbywać się dla wszystkich uczestników kursu jednocześnie.

4. Ćwiczenia terenowe z zakresu sporządzania szacunku brakarskiego drzew na pniu odbywają się w drzewostanie za zgodą właściciela lub zarządcy terenu.

5. Ćwiczenia terenowe z manipulacji i klasyfikacji surowca drzewnego prowadzone są na placu manipulacyjnym.

1) Na placu manipulacyjnym powinno znajdować się:

a) nie mniej niż 70 sztuk drewna różnych gatunków o zróżnicowanej jakości i grubości, w tym minimum 3 gatunki drzew iglastych oraz minimum 7 gatunków drzew liściastych,

b) minimum 1 stos drewna o wymiarach minimalnych: wysokość 1 m, szerokość 6 m.

2) Układ gatunkowy sztuk drewna powinien zapewniać najlepsze przygotowanie praktyczne do klasyfikacji i manipulacji surowca drzewnego w terenie.

§ 16

1. Zajęcia odbywają się w oparciu o program kursu zgodnie z zał. nr 5.

2. Minimalny czas trwania kursu nie może być krótszy niż 60 godzin. Godzina zajęć dydaktycznych rozumiana jest jako 60 minut i zawiera także czas potrzebny na przerwy fizjologiczne:

1) Minimalna ilość godzin przewidzianych na ćwiczenia praktyczne nie może być mniejsza niż 60% czasu trwania kursu łącznie z egzaminem praktycznym.

2) Egzamin praktyczny - maksymalnie 6 godzin.

3) Egzamin końcowy (test) - maksymalnie 2 godziny.

3. Program kursu, wraz z planem dnia, przedstawiony zostaje kursantom w dniu jego rozpoczęcia oraz ogłoszony zostaje na tablicy ogłoszeń.

IV. WARUNKI UKOŃCZENIA KURSU I UZYSKANIA LUB PODNIESIENIA KLASY BRAKARSKIEJ

§ 17

Warunkiem ukończenia kursu z wynikiem pozytywnym i uzyskania lub podwyższenia klasy brakarskiej jest uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych (§ 7 pkt 1.1) oraz uzyskanie odpowiedniej łącznej oceny końcowej będącej sumą:

1) Oceny od instruktora na którą składają się:

a) sprawdziany pisemne,

b) ustne odpowiedzi w trakcie zajęć,

c) ocena z egzaminu praktycznego.

2) Oceny z egzaminu końcowego.

§ 18

1. Instruktor ocenia uczestników kursu w prowadzonej grupie na podstawie:

1) Trzech najwyżej punktowanych spośród czterech przeprowadzonych sprawdzianów pisemnych obejmujących materiał przekazany w trakcie zajęć teoretycznych (każdy sprawdzian 1 pkt - maksymalnie 3 pkt łącznie).

2) Wyników odpowiedzi ustnych w trakcie zajęć terenowych (maksymalnie 19 pkt); punktacja podawana jest do wiadomości uczestnikom kursu przed egzaminem praktycznym.

3) Egzaminu praktycznego z manipulacji i klasyfikacji 4 sztuk drewna: 1 szt. z gatunków iglastych oraz 3 szt. z gatunków liściastych (maksymalnie 28 pkt).

4) Maksymalna do uzyskania ilość punktów wynosi 50 pkt.

5) Sumę uzyskanych punktów (w formie liczb całkowitych) wpisuje się do Karty Ocen instruktora, która stanowi załącznik nr 2a do regulaminu kursu.

2. Punktacja wynikająca z par 18 pkt 1. 1) oraz 2) podawana jest do wiadomości kursantom przed egzaminem praktycznym.

3. Kartę egzaminacyjną egzaminu praktycznego, będącą częścią składową Karty Ocen, stanowi załącznik nr 2b regulaminu kursu. Uczestnik kursu potwierdza akceptację wyniku punktowego egzaminu na Karcie egzaminacyjnej egzaminu praktycznego.

4. W przypadku, gdy uczestnik kursu nie zgadza się z oceną instruktora może wnioskować, przed napisaniem testu końcowego, o przeprowadzenie poprawkowego egzaminu praktycznego z manipulacji i klasyfikacji drewna (zgodnie z pkt 1.3).

1) Wniosek o przeprowadzenie egzaminu poprawkowego uczestnik kursu składa na karcie egzaminu praktycznego. Wymagane jest umotywowanie sytuacją szczególną, która mogła rzutować na wynik egzaminu.

2) Decyzję o przeprowadzeniu egzaminu poprawkowego podejmuje Przewodniczący Komisji egzaminacyjnej lub Kierownik Kursu - w przypadku kiedy egzaminatorem był Przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej, decyzja zostaje odnotowana na karcie egzaminu praktycznego.

3) Egzamin poprawkowy odbywa się w dniu egzaminu praktycznego, przed komisją egzaminacyjną (minimum 2 osoby), z której wyłączony jest instruktor prowadzący grupę uczestnika kursu. Skład komisji określa Przewodniczący Komisji egzaminacyjnej lub Kierownik Kursu w przypadku kiedy egzaminatorem był Przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej.

4) Potwierdzeniem wyników egzaminu poprawkowego jest ponownie wypełniona Karta egzaminacyjna egzaminu praktycznego, będącą częścią składową Karty Ocen, stanowiąca załącznik nr 2b regulaminu kursu. Wynik egzaminu jest ostateczny, potwierdzony przez komisję przeprowadzającą egzamin poprawkowy, nie podlega dalszej akceptacji kursanta i zostaje ujęty w Karcie Ocen.

§ 19

Ocena z egzaminu końcowego jest wynikiem rozstrzygnięcia sprawdzianu w formie testu jednokrotnego wyboru zawierającego 50 pytań z całego zakresu wiedzy przekazanej w trakcie zajęć. Maksymalna do uzyskania ilość punktów wynosi 50 pkt.

§ 20

1. Maksymalna łączna punktacja możliwa do uzyskania w ramach kursu wynosi 100 pkt.

2. Warunkiem ukończenia kursu i zdobycia lub podniesienia posiadanej klasy brakarskiej jest uzyskanie łącznej punktacji od instruktora oraz z testu końcowego według następujących kryteriów:

1) Dla kandydatów starających się o II klasę brakarską - minimum 90 pkt (90%), w tym co najmniej 40 pkt w ramach oceny od instruktora.

2) Dla kandydatów starających się o III klasę brakarską - minimum 80 pkt (80%), w tym co najmniej 40 pkt w ramach oceny od instruktora.

3. Warunkiem pozytywnego ukończenia kursu bez zdobycia lub podniesienia klasy brakarskiej jest uzyskanie minimum 60 pkt (60%), w tym co najmniej 26 pkt w ramach oceny od instruktora.

§ 21

1. Po ukończeniu kursu i uzyskaniu określonej w regulaminie liczbie punktów uczestnik otrzymuje:

1) W przypadku pozytywnego ukończenia kursu i uzyskania lub podwyższenia klasy brakarskiej - zaświadczenie o uzyskaniu właściwej klasy brakarskiej, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 3a do regulaminu.

2) W przypadku pozytywnego ukończenia kursu bez uzyskania lub bez podwyższenia klasy brakarskiej - zaświadczenie o ukończeniu kursu zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 3b do regulaminu.

3) W przypadku nie uzyskania określonej w regulaminie punktacji potrzebnej do pozytywnego ukończenia kursu - zaświadczenie o uczestnictwie w kursie brakarskim zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 3c do regulaminu.

§ 22

1. Zaświadczenia, o których mowa w § 21:

1) Sporządzane są w dwóch jednakowo brzmiących egzemplarzach, które otrzymuje uczestnik kursu - sposób doręczenia zaświadczeń określa organizator kursu.

2) Zawierają podpisy kierownika kursu, przewodniczącego komisji egzaminacyjnej oraz wszystkich pozostałych członków komisji egzaminacyjnej.

3) Zawierają na odwrotnej stronie zgodny z programem kursu wykaz przeprowadzonych zajęć wraz z liczbą godzin.

4) Sygnowane są numerem, na który składa się: kolejny numer uczestnika kursu z listy obecności oraz numer kursu.

2. Pracownicy jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych mają obowiązek przedłożenia jednego z egzemplarzy zaświadczenia w jednostce organizacyjnej delegującej uczestnika na kurs.

3. Komórki organizacyjne właściwe ds. pracowniczych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych delegujących uczestnika na kurs dołączają przedłożone dokumenty do akt osobowych pracownika oraz wprowadzają informację o uprawnieniach w Systemie Informatycznym Lasów Państwowych.

§ 23

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie decyzję podejmuje organizator kursu. Decyzja taka wraz z uzasadnieniem odnotowywana jest w Dzienniku Kursu.

Załącznik nr 2 do Decyzji nr 18
Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych
z dnia 16 lutego 2023 r.

Regulamin kursów brakarskich organizowanych przez jednostki organizacyjne Lasów Państwowych dla kandydatów ubiegających się o prawo do legitymowania się uprawnieniami odpowiadającymi III, II i I klasie brakarskiej oraz Klasie Instruktorskiej w ramach tzw. Centralnego Kursu Brakarskiego

Podstawą organizowania i prowadzenia kursów brakarskich (zwanych dalej kursami) jest Zarządzenie nr 25 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie stanowiska pracy brakarza regionalnego w regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych oraz doskonalenia zawodowego pracowników tworzących służbę brakarską w Lasach Państwowych.

I. ZASADY OGÓLNE DOTYCZĄCE ORGANIZACJI KURSÓW, W TYM PRAWA I OBOWIĄZKI STRON

§ 1

Regulamin określa zasady organizacji, rekrutacji i przebiegu kursów brakarskich oraz warunki ukończenia kursu i uzyskania określonej klasy brakarskiej.

§ 2

Celem kursów brakarskich jest:

1) Systematyczne doskonalenie umiejętności i wiedzy w zakresie:

a) budowy makroskopowej drewna, jego właściwości i zastosowania;

b) klasyfikacji, rozpoznawania i pomiaru wad drewna oraz ich wpływu na możliwości wykorzystania surowca drzewnego;

c) znajomości systemów klasyfikacyjnych surowca drzewnego, norm i warunków technicznych;

d) stosowania racjonalnej gospodarki surowcem drzewnym;

e) konserwacji drewna, jego koncentracji i zasad składowania;

f) sporządzania szacunków brakarskich i planu pozyskania drewna;

g) znajomości systemu sprzedaży drewna w Lasach Państwowych;

h) innej wiedzy fachowej, związanej z użytkowaniem głównym lasu i obrotem drewna.

2) Stworzenie zasobów kadrowych w celu utrzymania ciągłości przekazywania wiedzy dotyczącej brakarstwa, w tym przygotowanie kadry instruktorskiej do prowadzenia Kursów Brakarskich.

§ 3

W kursach brakarskich uczestniczą pracownicy jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych. Udział osób innych niż pracownicy LP podlega akceptacji na szczeblu DGLP na wniosek Organizatora kursu.

§ 4

1. Organizatorem kursu jest jednostka organizacyjna LP działając na zlecenie Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych (dalej DGLP).

2. Reprezentantem organizatora podczas kursu jest kierownik kursu, który dba o jego prawidłowy przebieg, odpowiada za realizację programu i przestrzeganie regulaminu.

3. W celu przeprowadzenia kursu, organizator powołuje kadrę kursu, w skład której wchodzą:

1) Kierownik kursu.

2) Instruktorzy zajmujący się prowadzeniem: ćwiczeń terenowych (zajęć praktycznych), konsultacji oraz oceną uczestnika kursu.

3) Wykładowcy zajmujący się prowadzeniem wykładów (zająć teoretycznych);

4) Przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej.

5) Członkowie Komisji Egzaminacyjnej - spośród instruktorów kursu.

4. DGLP ma prawo do powołania przewodniczącego Komisji Egzaminacyjnej spoza grona instruktorów i wykładowców, który wchodzi w skład Komisji Egzaminacyjnej.

5. Skład kadry kursu podlega akceptacji na szczeblu DGLP.

§ 5

1. Zajęcia dydaktyczne (wykłady, ćwiczenia terenowe oraz konsultacje) prowadzone są przez instruktorów będących czynnymi zawodowo pracownikami jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych legitymujących się Klasą Instruktorską, chyba że w swoim imieniu skorzystają z możliwości wykorzystania potencjału wiedzy innych specjalistów w zakresie opisanym w pkt 2.

2. Dopuszcza się prowadzenie wykładów specjalistycznych przez osoby nielegitymujące się wymaganymi uprawnieniami brakarskimi w tym wykładów prowadzonych przez kandydatów ubiegających się o prawo do legitymowania się Klasą Instruktorską.

§ 6

1. Zadaniem Komisji Egzaminacyjnej jest:

1) Przygotowanie oraz sprawdzenie testu końcowego przed egzaminem końcowym.

2) Przeprowadzenie egzaminu końcowego wraz ze sprawdzeniem wyników.

3) Przeprowadzenie i ocena wyników egzaminu poprawkowego.

4) Weryfikacji uprawnień instruktorów.

5) Wykonywanie innych zadań powierzonych przez Przewodniczącego Komisji.

2. Pracami Komisji Egzaminacyjnej kieruje Przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej;

1) Funkcję Przewodniczącego Komisji Egzaminacyjnej może pełnić wyłącznie czynna zawodowo osoba posiadająca Klasę Instruktorską.

2) Funkcji Przewodniczącego Komisji Egzaminacyjnej nie można łączyć z funkcją Kierownika Kursu.

3) Rolą przewodniczącego komisji egzaminacyjnej jest:

a) rozstrzyganie wszelkich kwestii spornych w zakresie rozpoznawania wad i warunków technicznych w czasie trwania kursu, z zastrzeżeniem § 9, pkt 2.3;

b) dbanie o prawidłowy przebieg egzaminu końcowego;

c) po zasięgnięciu opinii innych członków komisji, ostateczne rozstrzyganie o wyniku poprawkowego egzaminu praktycznego z manipulacji i klasyfikacji drewna; jeżeli Przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej został wyłączony ze składu komisji egzaminu poprawkowego, uprawnienie to przysługuje Kierownikowi Kursu.

§ 7

1. Uczestnik kursu ma obowiązek:

1) Uczestniczenia we wszystkich zajęciach przewidzianych programem kursu; zwolnienie z zajęć możliwe jest tylko na pisemny wniosek uczestnika i za zgodą Kierownika Kursu.

2) Uczestniczenia we wszystkich sprawdzianach i udzielania odpowiedzi na pytania ustne.

3) Przestrzegania ustalonego przez organizatora porządku organizacyjnego kursu.

4) Przestrzegania zasad BHP.

2. Uczestnik kursu ma prawo do:

1) Uzyskania informacji na temat organizacji i przebiegu kursu oraz umiejętności i uprawnień, jakich nabędzie po jego zakończeniu.

2) Zgłaszania uwag dotyczących treści i formy zajęć.

§ 8

1. Instruktor ma obowiązek:

1) Punktualnego rozpoczynania zajęć oraz wykorzystania czasu dydaktycznego zgodnie z rozkładem zajęć, w przypadku zajęć praktycznych maksymalnego wykorzystania czasu na pracę z uczestnikami kursu.

2) Ustalenia z kierownikiem kursu wszelkich zmian w rozkładzie zajęć.

3) Wypełniania Karty Ocen oraz jej załączników: sprawdzianów pisemnych i Karty Egzaminu Praktycznego.

4) Prowadzenia zajęć zgodnie z obowiązującym prawem i zasadami BHP.

2. Instruktor ma prawo do:

1) Wprowadzania, w uzgodnieniu z kierownikiem kursu, innowacji w prowadzonych zajęciach.

2) Zgłaszania do kierownika kursu uwag dotyczących organizacji i przebiegu kursu.

3) Uzyskania od organizatora pełnej informacji na temat programu zajęć teoretycznych jaki powinien być przekazany uczestnikom kursu.

§ 9

1. Kierownik kursu ma obowiązek:

1) Doboru i weryfikacji kadry instruktorskiej.

2) Przeprowadzenia przed rozpoczęciem kursu weryfikacji uczestników kursu w zakresie przewidzianym przez niniejszy regulamin.

3) Ustalania szczegółowego planu zajęć objętych programem i sprawowania nadzoru nad realizacją planu.

4) Nadzorowania organizacji i przebiegu egzaminów.

5) Nadzorowania prawidłowego wypełniania dokumentacji przez instruktorów.

6) Prowadzenia dziennika kursu.

7) Sporządzenia Protokołu egzaminacyjnego, stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu; załącznikami do Protokołu egzaminacyjnego są Karty Ocen wypełniane przez instruktorów.

8) Przeszkolenia uczestników kursu z obowiązujących zasad BHP lub powołanie osoby, która takie szkolenie przeprowadzi.

2. Kierownik kursu ma prawo:

1) W uzasadnionych przypadkach do zmiany programu zajęć po rozpoczęciu kursu.

2) Zgłaszania uwag organizatorowi kursu potrzeby zmian w regulaminie kursu brakarskiego.

3) Rozstrzygania wszelkich kwestii spornych w czasie trwania kursu, w przypadku kiedy przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej nie jest instruktorem na kursie lub nie jest obecny na kursie.

§ 10

1. Organizator kursu, przedstawia do akceptacji DGLP minimum 30 dni przed planowaną datą kursu, dokumentację stanowiącą podstawę jego organizacji:

1) Informację ogólną o kursie - zawierającą miejsce prowadzenia kursu, termin kursu, planowaną ilość uczestników kursu z podziałem na kandydatów na klasy brakarskie, informacje dodatkowe (np. organizowanie wizyty w zakładzie przerobu drewna, na submisji itp.) oraz ewentualny wniosek o akceptację udziału w kursie osób spoza LP.

2) Wykaz kadry zawierający także posiadane klasy brakarskie, stanowisko pracy w LP lub inny status zawodowy.

3) Plan kursu zawierający tematykę zajęć, ilość godzin poszczególnych zajęć oraz osobę prowadzącą zajęcia (dla ćwiczeń w terenie dopuszcza się informację zbiorczą).

4) Plan dnia zawierający przedziały czasowe w ciągu dnia określające pory prowadzenia zajęć dydaktycznych, posiłków i przerw.

5) Informację o planowanej weryfikacji uprawnień.

6) Informacją uzupełniającą może być też przedstawienie materiałów dydaktycznych.

2. DGLP akceptuje przedstawioną dokumentację lub w przypadku braku akceptacji zgłasza swoje uwagi do organizatora w terminie minimum 14 dni przed planowaną datą rozpoczęcia kursu. W przypadku konieczności uzupełnienia lub zmiany założeń organizacyjnych i dokumentacji, organizator dopełnia obowiązków przed rozpoczęciem kursu.

3. DGLP może dokonać czynności sprawdzających przebieg kursu i zgodności z dokumentacją (w zakresie formalnym i merytorycznym). Fakt taki odnotowuje się w dzienniku kursu.

4. Dokumentacja kursu przekazywana jest organizatorowi kursu.

5. Niezwłocznie po zakończeniu kursu organizator przesyła do DGLP sprawozdane z przebiegu kursu (formularz, zał. nr 4).

II. WARUNKI UCZESTNICTWA W KURSIE

§ 11

Uczestnikom Centralnego Kursu Brakarskiego umożliwia się uzyskanie uprawnień do legitymowania się umiejętnościami odpowiadającymi III, II i I klasie brakarskiej oraz Klasie Instruktorskiej.

§ 12

1. Podwyższenie klasy brakarskiej jest możliwe nie wcześniej niż po upływie 2 lat od uzyskania aktualnie posiadanej klasy oraz po najmniej dwuletnim okresie pracy w jednostkach organizacyjnych LP z wykorzystaniem umiejętności brakarskich dla kandydatów na II i I klasę brakarską oraz Klasę Instruktorską.

2. Uczestnik kursu ubiegający się o nadanie uprawnień lub o podwyższenie klasy brakarskiej ma obowiązek przedstawić kierownikowi kursu zaświadczenie o posiadanej klasie brakarskiej uzyskane według regulaminu obowiązującego w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe.

3. Uczestnik kursu ubiegający się o Klasę Instruktorską, oprócz wymagań opisanych w § 12 pkt 2 ma obowiązek:

1) Wykazania, że samodzielnie prowadził zajęcia z grupami uczestników kursów w ramach instruktażu praktycznego w trakcie co najmniej dwóch kursów brakarskich, przedkładając opinie Kierowników Kursów.

2) W przypadku, gdy kandydat sam pełnił funkcję kierownika kursu brakarskiego pozytywną opinię osoby legitymującej się umiejętnościami brakarskimi odpowiadającymi Klasie Instruktorskiej, zasiadającej w Komisji Egzaminacyjnej w ramach danego kursu brakarskiego.

III. PRZEBIEG KURSU

§ 13

1. Kurs prowadzony jest w oparciu o program zajęć przygotowany przez organizatora kursu po uzyskaniu akceptacji na szczeblu DGLP.

2. Przebieg kursu, listę obecności oraz realizację programu kursu odnotowuje się w dzienniku kursu.

3. Całość tematyki zgodnej z programem kursu jest przedstawiana w formie wykładów (zajęć teoretycznych) oraz ćwiczeń terenowych (zajęć praktycznych) i konsultacji.

4. W przypadkach losowych lub związanych ze zdarzeniami atmosferycznymi, Kierownik Kursu podejmuje decyzję o zmianach w realizacji programu kursu lub planu dnia, co zostaje odnotowane w dzienniku kursu.

§ 14

1. Materiał niezbędny do opanowania wiedzy i umiejętności będących przedmiotem kursu przedstawiony będzie m. in. w oparciu o prezentacje multimedialne, filmy, plansze, eksponaty, aktualnie obowiązujące normy, warunki techniczne i przepisy oraz surowiec drzewny zgromadzony w wyznaczonym miejscu zwanym dalej placem manipulacyjnym.

2. Organizator może zapoznać uczestników kursu z technologiami przerobu drewna podczas wyjazdów do wytypowanych zakładów przerobu drewna, za zgodą przedstawicieli zakładów, zapewniając środki lokomocji uczestnikom kursu.

3. Organizator kursu zapewnia nocleg, wyżywienie oraz bazę lokalową wraz z wyposażeniem niezbędnym do przeprowadzenia zajęć.

4. Organizator może zwrócić się o wyposażenie uczestników kursu przez jednostki delegujące w indywidualne narzędzia potrzebne do prowadzenia zajęć praktycznych (średnicomierze, wysokościomierze, taśmy pomiarowe itp.).

§ 15

1. Wykłady prowadzone są na sali wykładowej dla wszystkich uczestników kursu jednocześnie, z zastrzeżeniem, że dopuszcza się wyodrębnienie zajęć dla kandydatów na I klasę brakarską i Klasę Instruktorską.

2. Ćwiczenia terenowe prowadzone są w oddzielnych grupach szkoleniowych liczących maksymalnie 10 osób. W skład grupy wchodzą zarówno kandydaci do III, II i I klasy brakarskiej oraz Klasy Instruktorskiej. Uczestników ubiegających się o I klasę brakarską oraz Klasę Instruktorską należy rozmieścić równomiernie we wszystkich grupach.

3. Zajęcia praktyczne polegające na zapoznaniu uczestników kursu z technologiami przerobu drewna mogą odbywać się dla wszystkich uczestników kursu jednocześnie.

4. Ćwiczenia terenowe z zakresu sporządzania szacunku brakarskiego drzew na pniu odbywają się w drzewostanie za zgodą właściciela lub zarządcy terenu.

5. Ćwiczenia terenowe z manipulacji i klasyfikacji surowca drzewnego prowadzone są na placu manipulacyjnym.

1) Na placu manipulacyjnym powinno znajdować się:

a) nie mniej niż 70 sztuk drewna różnych gatunków o zróżnicowanej jakości i grubości, w tym minimum 3 gatunki drzew iglastych oraz minimum 7 gatunków drzew liściastych;

b) minimum 1 stos drewna o wymiarach minimalnych: wysokość 1 m, szerokość 6 m.

2) Układ gatunkowy sztuk drewna powinien zapewniać najlepsze przygotowanie praktyczne do klasyfikacji i manipulacji surowca drzewnego w terenie.

§ 16

1. Zajęcia odbywają się w oparciu o program kursu, zgodnie z zał. nr 5.

2. Minimalny czas trwania kursu nie może być krótszy niż 60 godzin. Godzina zajęć dydaktycznych rozumiana jest jako 60 minut i zawiera także czas potrzebny na przerwy fizjologiczne:

1) Minimalna ilość godzin przewidzianych na ćwiczenia praktyczne nie może być mniejsza niż 60% czasu trwania kursu łącznie z egzaminem praktycznym.

2) Egzamin praktyczny - maksymalnie 6 godzin.

3) Egzamin końcowy (test) - maksymalnie 2 godziny.

3. Program kursu, wraz z planem dnia, przedstawiony zostaje kursantom w dniu jego rozpoczęcia oraz ogłoszony zostaje na tablicy ogłoszeń.

IV. WARUNKI UKOŃCZENIA KURSU I UZYSKANIA LUB PODNIESIENIA KLASY BRAKARSKIEJ

§ 17

Warunkiem ukończenia kursu z wynikiem pozytywnym i uzyskania lub podwyższenia klasy brakarskiej jest uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych (§ 7 pkt 1.1) oraz uzyskanie odpowiedniej łącznej oceny końcowej będącej sumą:

1) Oceny od instruktora na którą składają się:

a) sprawdziany pisemne,

b) ustne odpowiedzi w trakcie zajęć,

c) ocena z egzaminu praktycznego.

2) Oceny z egzaminu końcowego.

3) Dla uczestników kursu ubiegających się o Klasę Instruktorską dodatkowo:

a) ocena z egzaminu ustnego składanego przed komisją egzaminacyjną wytypowaną do przeprowadzenia egzaminu zgodnie z § 20;

b) ocena wystąpienia (prezentacji) przygotowanej przez kandydata przed komisją egzaminacyjną wytypowaną do przeprowadzenia egzaminu zgodnie z § 20.

§ 18

1. Instruktor ocenia uczestników kursu w prowadzonej grupie na podstawie:

1) Trzech najwyżej punktowanych spośród czterech przeprowadzonych sprawdzianów pisemnych obejmujących materiał przekazany w trakcie zajęć teoretycznych (każdy sprawdzian 1 pkt - maksymalnie 3 pkt łącznie).

2) Wyników odpowiedzi ustnych w trakcie zajęć terenowych (maksymalnie 19 pkt z zastrzeżeniem pkt 4 c).

3) Egzaminu praktycznego z manipulacji i klasyfikacji (maksymalnie 28 pkt):

a) dla kandydatów ubiegających się o III i II klasę brakarską - 4 sztuk drewna: 1 szt. z gatunków iglastych oraz 3 szt. z gatunków liściastych;

b) dla kandydatów ubiegających się o I klasę brakarską oraz Klasę Instruktorską - 7 sztuk drewna: 2 szt. z gatunków iglastych oraz 5 szt. z gatunków liściastych.

4) W przypadku kandydatów ubiegających się o I klasę brakarską oraz Klasę Instruktorską kandydaci oceniani są dodatkowo pod kontem umiejętności prowadzenia zajęć praktycznych z uczestnikami kursu (maksymalnie 10 pkt):

a) Kandydaci ubiegający się o I klasę brakarską oraz Klasę Instruktorską prowadzą minimum 4 godziny zajęć praktycznych z uczestnikami kursu ubiegającymi się o niższe klasy brakarskie.

5) Ocenie podlega umiejętność prowadzenia zajęć, w tym umiejętność przejrzystego formułowania komunikatów i zdolności do przekazywania informacji oraz jakość udzielanych odpowiedzi na pytania uczestników kursu. Ocena ta odnotowywana jest w Karcie Ocen.

6) Maksymalna do uzyskania ilość punktów wynosi:

a) dla kandydatów ubiegających się o III, II klasę brakarską - 50 pkt;

b) dla kandydatów ubiegających się o I klasę brakarską i Klasę Instruktorską - 60 pkt.

7) Sumę uzyskanych punktów (w formie liczb całkowitych) wpisuje się do Karty Ocen instruktora, która stanowi załącznik nr 2a do regulaminu kursu.

2. Punktacja wynikająca z § 18 pkt 1.1) oraz 2) podawana jest do wiadomości kursantom przed egzaminem praktycznym.

3. Kartę egzaminacyjną egzaminu praktycznego, będącą częścią składową Karty Ocen, stanowi załącznik nr 2b regulaminu kursu. Uczestnik kursu potwierdza akceptację wyniku punktowego egzaminu na Karcie egzaminacyjnej egzaminu praktycznego.

4. W przypadku, gdy uczestnik kursu nie zgadza się z oceną instruktora może wnioskować, przed napisaniem testu końcowego, o przeprowadzenie poprawkowego egzaminu praktycznego z manipulacji i klasyfikacji drewna.

1) Wniosek o przeprowadzenie egzaminu poprawkowego uczestnik kursu składa na karcie egzaminu praktycznego. Wymagane jest umotywowanie sytuacją szczególną, która mogła rzutować na wynik egzaminu.

2) Decyzję o przeprowadzeniu egzaminu poprawkowego podejmuje Przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej lub Kierownik Kursu - w przypadku kiedy egzaminatorem był Przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej. Decyzja zostaje odnotowana na karcie egzaminu praktycznego.

3) Egzamin poprawkowy odbywa się w dniu egzaminu praktycznego, przed komisją egzaminacyjną (minimum 2 osoby), z której wyłączony jest instruktor prowadzący grupę uczestnika kursu. Skład komisji określa Przewodniczący Komisji egzaminacyjnej lub Kierownik Kursu - w przypadku kiedy egzaminatorem był Przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej.

4) Potwierdzeniem wyników egzaminu poprawkowego jest ponownie wypełniona Karta egzaminacyjna egzaminu praktycznego, będącą częścią składową Karty Ocen, stanowiąca załącznik nr 2b regulaminu kursu. Wynik egzaminu jest ostateczny, potwierdzony przez komisję przeprowadzającą egzamin poprawkowy, nie podlega dalszej akceptacji uczestnika kursu i zostaje ujęty w Karcie Ocen.

§ 19

Ocena z egzaminu końcowego jest wynikiem rozstrzygnięcia sprawdzianu w formie testu jednokrotnego wyboru zawierającego 50 pytań z całego zakresu wiedzy przekazanej w trakcie zajęć. Maksymalna do uzyskania ilość punktów wynosi 50.

§ 20

Uczestnicy kursu ubiegający się o Klasę Instruktorską zobowiązani są dodatkowo do:

1) Złożenia egzaminu ustnego przed 3 osobową Komisją egzaminacyjną powołaną przez Kierownika Kursu (maksymalnie 6 pkt). Każdy z członków Komisji egzaminacyjnej (w tym przewodniczący) zadaje po 2 szczegółowe pytania. Za „nieprawidłowe" uznaje się odpowiedzi nie na temat, błędne, oraz nie zawierające wszystkich elementów określonych pytaniem.

2) Przeprowadzenia minimum 1 godz. wykładu, który zostanie oceniony przez Komisję egzaminacyjną, o której mowa w pkt 1. (maksymalnie 4 pkt). Temat wykładu jest przekazany kandydatowi najpóźniej na tydzień przed rozpoczęciem kursu po konsultacji z instruktorami.

§ 21

1. Maksymalna łączna ilość punktów możliwa do uzyskania w ramach kursu wynosi:

1) Dla kandydatów ubiegających się o III i II klasę brakarską - 100 pkt;

2) Dla kandydatów ubiegających się o I klasę brakarską - 110 pkt;

3) Dla kandydatów ubiegających się o Klasę Instruktorską - 120 pkt.

2. Warunkiem ukończenia kursu i zdobycia lub podniesienia posiadanej klasy brakarskiej jest uzyskanie łącznej punktacji od instruktora oraz z testu końcowego według następujących kryteriów:

1) Dla kandydatów starających się o Klasę Instruktorską - minimum 110 pkt., w tym co najmniej 55 pkt w ramach oceny od instruktora oraz:

a) udzielenia prawidłowych odpowiedzi na wszystkie pytania zadane przez Komisję Egzaminacyjną zgodnie z § 20 pkt 1. - w przypadku otrzymania oceny od instruktora, wynoszącej co najmniej 55 pkt,

b) udzielenia co najmniej 5 prawidłowych odpowiedzi na pytania zadane przez Komisję Egzaminacyjną zgodnie z § 20 pkt 1 - w przypadku otrzymania oceny od instruktora, wynoszącej co najmniej 58 pkt.

2) Dla kandydatów starających się o I klasę brakarską - minimum 100 pkt, w tym co najmniej 52 pkt w ramach oceny od instruktora.

3) Dla kandydatów starających się o II klasę brakarską - minimum 90 pkt (90%), w tym co najmniej 40 pkt w ramach oceny od instruktora.

4) Dla kandydatów starających się o III klasę brakarską - minimum 80 pkt (80%), w tym co najmniej 40 pkt w ramach oceny od instruktora.

3. Warunkiem pozytywnego ukończenia kursu bez zdobycia lub podniesienia klasy jest uzyskanie:

1) Dla kandydatów ubiegających się o Klasę instruktorską - minimum 72 pkt (60%), w tym co najmniej 31 pkt w ramach oceny od instruktora.

2) Dla kandydatów ubiegających się o I klasę brakarską - minimum 66 pkt (60%), w tym co najmniej 31 pkt w ramach oceny od instruktora.

3) Dla kandydatów ubiegających się o III i II klasę brakarską - minimum 60 pkt (60%), w tym co najmniej 26 pkt w ramach oceny od instruktora.

§ 22

Po ukończeniu kursu i uzyskaniu określonej w regulaminie ilości punktów uczestnik otrzymuje:

1) W przypadku pozytywnego ukończenia kursu i uzyskania Klasy Instruktorskiej - zaświadczenie o uzyskaniu właściwej klasy brakarskiej, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 3d do regulaminu.

2) W przypadku pozytywnego ukończenia kursu i uzyskania lub podwyższenia klasy brakarskiej - zaświadczenie o uzyskaniu właściwej klasy brakarskiej, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 3a do regulaminu.

3) W przypadku pozytywnego ukończenia kursu bez uzyskania lub bez podwyższenia klasy brakarskiej - zaświadczenie o ukończeniu kursu zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 3b do regulaminu.

4) W przypadku nieuzyskania określonej w regulaminie ilości punktów potrzebnej do pozytywnego ukończenia kursu - zaświadczenie o uczestnictwie w kursie brakarskim zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 3c do regulaminu.

§ 23

1. Zaświadczenia, o których mowa w § 22:

1) Sporządzane są w dwóch jednakowo brzmiących egzemplarzach, które otrzymuje uczestnik kursu - sposób doręczenia zaświadczeń określa organizator kursu.

2) Zawierają podpisy kierownika kursu, przewodniczącego komisji egzaminacyjnej oraz wszystkich pozostałych członków komisji egzaminacyjnej.

3) Zawierają na odwrotnej stronie zgodny z programem kursu wykaz przeprowadzonych zajęć wraz z liczbą godzin.

4) Sygnowane są numerem, na który składa się: kolejny numer uczestnika kursu z listy obecności oraz numer kursu.

2. Pracownicy jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych mają obowiązek przedłożenia jednego z egzemplarzy zaświadczenia w jednostce organizacyjnej delegującej uczestnika na kurs.

3. Komórki organizacyjne właściwe ds. pracowniczych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych delegujących uczestnika na kurs dołączają przedłożone dokumenty do akt osobowych pracownika oraz wprowadzają informację o uprawnieniach w Systemie Informatycznym Lasów Państwowych.

V. WERYFIKACJA UPRAWNIEŃ INSTRUKTORA

§ 24

1. W ramach organizowanego kursu oraz przed Komisją Egzaminacyjną możliwa jest weryfikacja uprawnień:

1) Dla osób posiadających I klasę brakarską - prawo do prowadzenia samodzielnie zajęć w ramach kursów brakarskich dla kursantów ubiegających się o uzyskanie prawa do legitymowania się umiejętnościami brakarskimi II lub III klasy brakarskiej oraz pełnienia funkcji Kierownika Kursu i uczestniczenia w pracach komisji egzaminacyjnych.

2) Dla osób posiadających Klasę Instruktorską - prawo do prowadzenia samodzielnie zajęć (w tym prawo do samodzielnego prowadzenia instruktażu) w ramach kursów brakarskich dla kursantów ubiegających się o uzyskanie prawa do legitymowania się umiejętnościami brakarskimi wszystkich klas brakarskich oraz pełnienia funkcji Kierownika Kursu, Przewodniczącego Komisji Egzaminacyjnej, a także uczestniczenia w pracach komisji egzaminacyjnych.

2. Osoba ubiegająca się o weryfikację ma obowiązek:

1) Dokonać zgłoszenia przed kursem i uzyskać potwierdzenie przeprowadzenia weryfikacji.

2) Przedstawić Przewodniczącemu Komisji Egzaminacyjnej zaświadczenie o posiadanej klasie brakarskiej uzyskane według regulaminu obowiązującego w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe.

3. Warunkiem pozytywnej weryfikacji i ponowne nabycie praw, jak w pkt. 1 a i b jest łączne:

1) Zaliczenie egzaminu praktycznego - 7 sztuk drewna: 2 szt. z gatunków iglastych oraz 5 szt. z gatunków liściastych z wynikiem co najmniej 22 pkt.

2) Zdobycie na egzaminie końcowym (teście) co najmniej 45 pkt.

4. Przeprowadzenie egzaminu praktycznego odbywa się przed Przewodniczącym Komisji Egzaminacyjnej z udziałem minimum jednego członka Komisji Egzaminacyjnej bez konieczności uczestniczenia osób weryfikowanych w pozostałych częściach kursu.

5. Dokumentacją potwierdzającą przeprowadzenie weryfikacji i jej wynik są:

1) Karta egzaminu praktycznego, Karta Ocen podpisana przez Przewodniczącego Komisji Egzaminacyjnej oraz wpis do Protokołu egzaminacyjnego;

2) Zaświadczenie o pozytywnym wyniku weryfikacji, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 3e do regulaminu.

§ 25

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie decyzję podejmuje organizator kursu. Decyzja taka wraz z uzasadnieniem odnotowywana jest w Dzienniku Kursu.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00