Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-08-01
Wersja aktualna od 2022-08-01
obowiązujący
Alerty
DECYZJA NR 92
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 1 sierpnia 2022 r.
w sprawie makrowskaźników do planu finansowo-gospodarczego Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe na rok 2023
EP.0300.2.2.2022
Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach1 (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 672), w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe2, stanowiącego załącznik do Zarządzenia nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r., mając na względzie § 6 ust. 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe3 (Dz. U. Nr 134, poz. 692), w wykonaniu zadania Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych wynikającego z § 8 ust. 1 pkt 24 Statutu, ustalam co następuje:
§ 1
Dla potrzeb sporządzenia planu finansowo-gospodarczego Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe na rok 2023 przyjmuje się makro wskaźniki ustalone dla Lasów Państwowych ogółem, o których mowa w § 2 i 3 oraz makrowskaźniki, o których mowa w § 5 i 6 niniejszej decyzji, określone dla poszczególnych regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych.
§ 2
Przy planowaniu wynagrodzeń należy przyjmować następujące założenia:
1) poziom zatrudnienia przyjmować nie wyższy niż w planie obowiązującym na rok 2022 uwzględniając zarazem skutki zmian zatrudnienia, o których mowa w pismach GK.013.30.2020 z dnia 3 kwietnia i 11 maja 2020 r. i GK.013.195.2021 z dnia 2 czerwca 2021 r. oraz innych zmian wynikających z odrębnych decyzji Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, stosownie do ustaleń wynikających z tych decyzji,
2) współczynniki i stawka wyjściowa na poziomie aktualnie obowiązującym,
3) od 1 lipca 2023 roku awansowanie w kwocie 350 zł dla 1/3 planowanej liczby zatrudnionych pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, bez uwzględnienia stażystów i robotników sezonowych,
4) wartość nagród na poziomie planu obowiązującego na rok 2022,
5) wartość grubizny opałowej dla potrzeb ustalenia ekwiwalentu za deputat opałowy miesięcznie na jednego zatrudnionegow kwocie 192,93 zł,
6) składka na pracownicze plany kapitałowe (PPK) na poziomie 1,5% wynagrodzenia stanowiącego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.
§ 3
Makro wskaźniki z zakresu planowania kosztów związanych z rozliczeniami z budżetem państwa oraz państwowym funduszem celowym (Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg zwany dalej RFRD):
1) cena drewna do podatku leśnego 212,26 zł/m3
2) obowiązkowe wpłaty z tytułu przychodów ze sprzedaży drewna na RFRD 2,0%
§ 4
1. Proces planowania kosztów prac leśnych, przy uwzględnieniu możliwości finansowych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, powinien zapewniać zarówno pełną realizację zadań rzeczowych wskazanych jako obligatoryjne do wykonania w planie urządzenia lasu jak i wynikających z aktualnego stanu lasu, a także uwzględniać lokalne warunki rynku usług leśnych.
2. Przy planowaniu kosztów usług leśnych przyjmuje się jednolite stawki dla prac z zakresu pozyskania i zrywki drewna, zaimplementowane w SILP jako Dane Stałe Globalne (DSG).
3. Prace zakontraktowane w umowach wieloletnich należy planować zgodnie z zapisami umów.
4. Koszt prac realizowanych wykonawstwem własnym (pracownicy oraz sprzęt) jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, należy planować zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie uregulowaniami.
5. Poziom stawek dla prac z zakresu zagospodarowania lasu pozostaje w gestii poszczególnych RDLP.
§ 5
Dla potrzeb sporządzenia planu na rok 2023,w układzie regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych należy przyjąć wskaźniki poziomu cen drewna ogółem (bez potrzeb własnych) w wartościach nie niższych niż podane w załączniku1 do niniejszej decyzji oraz wskaźniki udziału kosztów w przychodach k/p w wartościach nie wyższych niż podane w załączniku 2.
§ 6
Koszty funkcjonowania jednostek nadrzędnych i wartość wpłat na ten cel obciążających koszty działalności nadleśnictw należy przyjmować jak w planie na rok 2022, z uwzględnieniem zmian wynikających z zapisu § 2 oraz zmian zatrudnienia, objętych odrębną zgodą Dyrektora Generalnego LP.
§ 7
1. Częścią składową niniejszej decyzji są wytyczne stanowiące załącznik 3.
2. Niniejsza decyzja ma charakter ramowy i może podlegać konkretyzacji i uaktualnieniu w formie odrębnych wytycznych Dyrektora Generalnego LP.
§ 8
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania i obowiązuje w odniesieniu do planu finansowo-gospodarczego Lasów Państwowych na rok 2023 w jego wersji prowizorycznej, zwanej w zarządzeniu nr 10 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 24 lutego 2010 r. z późn. zm. - prowizorium planu finansowo-gospodarczego (§ 2 ust. 5 pkt 1).
p.o. DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
Józef Kubica
1 Art. 33 ust. 1. ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 672) stanowi, że „Lasami Państwowymi kieruje Dyrektor Generalny przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych".
2 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany Zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r.; w § 6 Statut Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.
3 § 6 ust. 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz. U. Nr 134, poz. 692) stanowi, że „Plan finansowo-gospodarczy Lasów Państwowych obejmuje plan Dyrekcji Generalnej i plany dyrekcji regionalnych, zatwierdzane przez Dyrektora Generalnego".
4 W § 8 ust. 1 pkt 2 Statut Lasów Państwowych stanowi, że „Dyrektor Generalny ustala w szczególności zasady sporządzania i realizacji planów gospodarczo-finansowych Lasów Państwowych".