Artykuł aktualny na dzień 30-06-2024
Praca zdalna i kwarantanna – najczęściej zadawane pytania
Choć już dawno uregulowano instytucję pracy zdalnej oraz możliwość jej świadczenia podczas kwarantanny lub izolacji, to nadal nie wszystko jest jasne. Biorąc pod uwagę tymczasowość uchwalonych przepisów i brak zmian w Kodeksie pracy - nowa forma pracy poza zakładem pracy budzi wiele pytań. Na niektóre z nich odpowiada Państwowa Inspekcja Pracy.
Czy pracodawca może narzucić pracownikowi pracę zdalną
Zgodnie z ustawą z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej: Tarcza Antykryzysowa), pracodawca może polecić w każdym czasie pracę zdalną. Reguluje to art. 3 Tarczy Antykryzysowej. Oczywiście nie zawsze pracownik ma zdolności organizacyjne lub techniczne do wykonywania pracy w domu. Wówczas pracodawca powinien wyposażyć pracownika w odpowiedni sprzęt. Czasem oczywiście bywa tak, że pracodawca zapewni np. laptop czy telefon, ale pracownik nie ma warunków lokalowych. Obie strony powinny wówczas dążyć do porozumienia, omówić wszelkie szczegóły. Jednak to pracodawca podejmuje ostateczną decyzję, a pracownik musi podporządkować się decyzji pracodawcy. Bywa tak, że sam pracownik wnioskuje o pracę zdalną. W tym przypadku decyzja również należy do pracodawcy.